Hund utan stamtavla..
En sak jag funderat länge på.. Om man har en hund utan stamtavla, vad kallar man den då? De räknas ju som blandras, men om det inte finns någon annan känd ras i hunden. Ja jag gav ju svaret själv kan man ju säga x) men jag tänker mest, när folk frågar vad det är för ras man har så och man svarar blandras, så kommer ju nästan alltid frågan: vilka raser? Varför jag frågar är för att mina föräldrar kanske ska köpa en hund utan stamtavla. En "rottweiler".. Föräldrarna till hunden ser ut som rottweiler, men valpen har lite längre päls än rottweiler.. Har hört om rottweiler, med stamtavla som blivit "långhåriga", men eftersom denna inte har stam, så är det mest troligt någon annan ras inblandad. Såå, vad skulle ni sagt/kallat denna hunden? Väldigt konstig fråga, jag vet Vill mest veta vad ni andra "presenterar" en blandras..
Jag kallar min blandis för Schäfermix kort och gott :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 

"*ras* blandis"… Så Rottweiler blandis i detta fallet.
Räcker ju med att nån tar en renrasig kull på två skk reggade hundar av samma ras men inte registrerar kullen för att de ska räknas som blandras. (Uppfödaren kan ju tex ha blivit utesluten ur SKK för planerad blandrasavel förut, en eller båda hundarna har avelsförbud pga genetiska sjukdomar eller så är det bara den okunnige Svensson som tyckte det var en kanonidé att ta en kull men inte känner till att man kan regga en kull utan att vara registrerad kennel (såvida föräldrarna inte har avelsförbud eller rasen har specifika (hälo)test som måste göras innan registrering är möjlig)).
Personligen hade jag avrådit någon från att köpa en sådan valp, av en sådan ras. Även om de bara vill ha en aktiv sällskapshund och inte tävla i något så är ju hälsan förmodligen inte den bästa bland rottisbuskavlare.
Om föräldrarna har stamtavla så brukar jag säga oreggad xxx. Har föräldrarna inte stamtavla så säger jag blandras eftersom man trots allt inte kan veta. Är hunden av en ras som inte är godkänd i Sverige (och den därför tekniskt sett räknas som blandras även om den är renras i hemlandet) så säger jag namnet på rasen :)
Blandras.
Jag vet att det inte var det här du frågade om men tänk på att även om föräldrarna och valparna är oreggade så är det lika viktigt att de är hälsokollade och uppfyller motsvarande krav som SKK/Rottweilerklubben har för hundar som går i avel!
Rottisar har bland annat problem med höfter och armbågar så jag tycker absolut att åtminstone föräldrarna till valpen skall vara friröntgade avseende detta.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Lite OT men varför köper de inte en renrasig rottis? Just när det kommer till en brukshund skulle jag vilja vara väldigt säker på att det är en renras jag har så jag kan veta på ett ungefär hur hunden kommer bli. Vill även vara säker på att föräldrarnas MH är bra och att föräldrarna inte har dåligt HD/ED eftersom det + ögonsjukdomar (och annat) är förekommande.
Äsch, kalla det rottisblandning bara :) Har aldrig förstått varför det är så noga med exakta procent hit och dit i blandningar. Tror alla hundar har mer nytta av att bli sedda som individer än som specifika blandningar eller raser.
Tack för alla svar :) Jag själv skulle aldrig köpa en hund utan stamtavla. Men mina föräldrar känner inte att de vill ge runt 12 000kr för en hund som bara ska gå här hemma. Föräldrarna har ingen stamtavla heller så det är mest troligt någon annan ras längre bak. Jag var inte med och kollade på valparna, så jag vet inte om föräldrarna är testade, med misstänker att de inte är det. Tyvärr kan jag inte bestämma över mina föräldrar, det ända jag kan göra är att själv kolla hunden.
En hund utan stamtavla kallar jag för blandras ( om jag inte vet att hundens föräldrar är av samma ras & har stamtavla). Skulle hunden ha renrasiga föräldrar med stamtavla,men valpen i frågan inte har stamtavla så säger jag oreggad.
Jag skulle nog säga "oreggad si och så".
Jag kallar min chihuahua-blandis kort och gott för "Chihuahua", om någon kommenterar att "hon är väldigt stor för att vara chihuahua" eller liknande brukar jag säga "ja hon är en fejk-chihuahua" ;)
jag vet inte vad det är för raser i henne men hon ser ut som en stor Chihuahua, vi är många som spånat på vilka mer raser hon har men ingen ser något annat än chihuahuan :)
Det beror på vem som ställer frågan.
Om jag tex skulle ha tex en Tax utan stamtavla, så är det ju ändå en Tax. Till folk som man möter i icke hundsammanhang så skulle jag säga att det är en Tax. Till "hundfolk" i hundsammanhang skulle jag säga att det är en oreggad Tax.
Man har ju ingen skyldig att redogöra för vem som helst att hunden inte har stamtavla, om man inte ska ställa ut eller avla.
Nu har jag en blandras, en cockerpoo. Jag brukar säga att det är en cockerspaniel-pudelmix. Aha, en sån där cockerpoo säger många då 🙂.
#7 Förstår att du inte har någon makt över dina föräldrar men rottweiler kanske inte är rätt ras då? De är ju ganska krävande hundar som jag förstått det, att bara promenera och "bara gå här hemma" kan nog skapa problembeteenden. Bara en heads up, vet ju så klart inte vilken hunderfarenhet och vilka planer de har med hunden :) inget påhopp Mao.
Min räknas som blandras men jag säger Eurohound för det är de hon är och då kommer alltid reaktionen "aldrig hört talas om, vad är det för ras" och då får jag allt som oftast hålla lektion i slädhundshistoria.
Det spelar väl egentligen ingen roll men för mig personligen så skulle jag vilja att personen sa blandras/mix istället för rasen som skiner igenom mest, jag blir så förvirrad då xD Sen håller jag med #12 att dina föräldrar kanske ska se över ras valet. Jag har rena sällskapshundar och dom är riktigt jobbiga när dom inte aktiveras nog utan bara "går omkring hemma", jag vill inte äns tänka på hur jobbig en bruksras skulle vara :s
#12 Nu syftade jag på att de inte vill tävla med hunden eller ställa ut den som vi gör med min Mittel :) Vi har haft rottweiler innan (vår första hund faktiskt). Och det är just därför de vill ha en igen, pappa är helt frälst i den rasen. Men förstår att du vill "varna", för det är en väldigt krävande ras :) Sen hade jag dock önskat att den hade stamtavla då jag är väldig intresserad av att träna skydd.. Men det får förbli en dröm så länge ;)
Beror väl på i vilken situation tror jag, men i regel hade jag kallat den för blandras eller oreggad.
Det är en rottweiler även om den inte är SKK-reggad.
#17 fast det kan man inte veta eftersom den inte har någon stamtavla
#18 SKK-stamtavla innebär inga DNA-test så det vet du inte med stamtavla heller.
Många av dem jag träffar kommenterar vilken fin stor/kungs-pudel jag har och då säger jag bara tack så mycket😊 Så gör jag för jag orkar liksom inte säga emot folk och förklara varför hunden som ser ut som en storpudel inte är det.
Om någon är mer intresserad berättar jag om hur hans pappa inte är reggad och att min vovve därmed är en blandras men att jag har svårt att se vilken annan ras än storpudel det skulle vara i honom. Då har hittills alla instämt och börjat spekulera i varför pappan inte är reggad , typ om han har dåliga höfter eller något annat.
Jag säger dessutom helt felaktigt att jag har en storpudel till nya människor som undrar och det är aldrig någon som har ifrågasatt det när de träffat mitt ❤️ Kort och gott är jag lite lat men jag känner att det funkar bra för mig😛
Handlar det inte om hundsammanhang, utan bara någon man träffar på stan eller bekanta som kommer på besök skulle jag säga rottis, eftersom det är den enda ras du vet om. Just på den punkten tycker jag att det läggs för mycket vikt vid "bevisat renrasig". Var det så himla noga, liksom?
Jag är fodervärd åt en FM schäfer. Han föddes efter att FM och SKK började bråka, så han är inte registrerad. Enligt SKK är han alltså blandras. Däremot så har ju FM full koll på hans stam, hans föräldrar är reggade osv, så nog är han renrasig oavsett vad SKK säger! Och att lägga till "oreggad" när jag talar om för folk på stan vad han är för ras känns bara onödigt.

Är det ens nån som frågar vad en schäfer är för ras på stan? 🤐
#22 Jag förstår hur du tänker, det är lite som att fråga vad man kör för bil när man har en volvo 240. Men jo, det händer förvånansvärt ofta. Jag har till och med fått frågan när jag varit ute med min renrasiga golden retriever.
#22. Haha ja det är de nog folk som gör. Jag jobbar i djuraffär occh min kollega har en brun labrador och där är väldigt många som frågar vad det är för ras. Haha
7 Så en hund med stamtavla kan man göra med med? 😴 Vilken dum bortförklaring är det inte bättre att dom skaffar en med stamtavla och vet där med vad dom får. Allt för många avlar på hundar som har annan ras i än vad som nämns, jag hoppas du lyckas övertala dina päron till tänka till lite mer.