Löpcykel
Hur beter sig era tikar efter löpet?
Idag är det dag 61 efter att jag först såg att Fia löpte. Med andra ord borde det, om hon vore dräktig (vilket hon inte är!), vara dags alldeles i dagarna. Detta var hennes andra löp, så jag vet inte än hur hennes löpcykler ser ut, men idag är hon väldigt noga med hygienen kring vulvan. Hon är där och slickar väldigt mycket. Hon verkar lite orolig också.
Förra hunden blev riktigt deprimerad en lång tid efter varje löp. Till sist utvecklade hon också en livmoderinflammation och opererades. Hoppas att denna hund inte får likadana problem.

Hur löpcykeln ser ut är olika från individ till individ, en del blir skendräktiga, andra blir det inte, en del löper 1 gång/år, andra, 2 gånger eller som en kompis hund som löpte var 3:e månad. Så hur just din hunds löpcykel ser ut är svårt för oss att säga.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vår tik blev skendräktig, det började i princip direkt efter löpet och fortsatte ca två månader efter lite drygt. Dock höll hon aldrig på med skenvalpning, men det kan ju hända. Vår tik tappade matlusten, ville inte göra något, bäddade kopiöst i sina sovplatser och ville inte gå hemifrån. Några fysiska tecken förutom ett mjölkstint juver fick hon dock aldrig. Jag använder imperfekt för vi kastrerade henne i vintras, just på grund av skendräktigheterna.
#1: nu var det inte det jag frågade efter. Vad jag frågade efter står redan i första meningen i inlägget.
Min blir ganska låg under skendräktighetsperioden. Hon blir "lydigare" och håller sig närmare mig på promenader. Hon blir mindre intresserad av att springa fram till andra hundar. När det närmar sig valpning han hon bli närmast manisk efter att gräva en lya. då får man ha koll så hon inte kryper in någonstans o bosätter sig där. Hon får även lite mjölk men inget som varit ngt problem. Hon tar inga pipdjur eller annat som valpar. Efter ca två och en halv till tre månader efter löp är hormonerna nere på normal nivå igen och helt plötsligt över en natt får jag tillbaka den energiska och "olydiga" hund som jag nästan glömt att jag hade.😃
Min tik har bara haft 1 löp hittills, men förutom att hon blev lite känsligare under själva löpet så har hon varit precis som vanligt efteråt.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
TS så var våran Enja i sina första löp, hon hade även en "valp" i 2 dagar det var en liten gosedjur. 3 löpet var inte alls så utan då skippa hon skendräktigheten och strunta i skaffa valp. Hon har sen fått riktiga valpar (2 kullar) och inte märkt någon skendräktighet efter dessa kullar heller. Våra andra två tikar har vart normala i löpen, humöret på alla tre har vart bra visst lite gladare i att lukta och kissa hör till anser jag.