Vilken Ras?
Hejsan!
Skulle ni kunna ge lite tips till mig om vilken ras skulle passa mig? :)
Hunden kommer få 3 promenader på dagen som är mellan 5-15 min och en promenad på 1 timme på kvällen på vardagar. Och kommer få gå lös så mycket det går. Vi går i skogen några gånger i vecken, Sedan tränar lite parkour och vardagslydnad/rallylydnad under promenaderna. Och ca 1 gång i veckan åker vi ut i skogen och spårar.
Storlek spelar ingen roll men jag har en Grand Danois så inte för liten bara :P. Ingen klippras, helst en ras som funkar med andra hundar och djur. Ingen ras med för mycket rädslor, inte för mycket jaktinstinkt och för mycket självständighet.
Detta är min ''lilla'' Plutt <3
Då dina önskemål stämmer in på många, helt skilda raser så kan mina rekommendationer se lite tokiga ut, men det är raser som helt enkelt skulle trivas bra med det du har att erbjuda.
Sedan beror det även lite på vad du vill ha för egenskaper & storlek.
KH Collie
Eurasier (kan ha jaktinstinkt, samt vara självständig - men är inte en särskilt svår ras överlag)
Mellanspets
Keeshound
Berner Sennen
Landseer
Labrador
Golden
Schnauzer
Cocker Spaniel
Dalmatiner (rädslor finns inom rasen, men det är knappast svårt att hitta en stabil hund).
Engelsk springer spaniel
Detta är ett urval av raser som någorlunda passar in på vad du har att erbjuda samt dina önskemål.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Avråder från Cocker spaniel då det är en aktiv sällskapshund med en krävande pälsvård och jag tror att andra raser passar bättre. Även KH Collie och eng. spring avråder jag ifrån, då de kräver ännu mer stimulans än vad en cocker gör och därför tror jag att de är snäppet för krävande. Colliesar har även rädslor, en hel del svåra sådana (finns bra, modigare colliesar men de är väldigt svåra att finna).
Tips på jätteraser:
Newfoundland
Leonberger
Sankt Bernhard
Berner Sennen
Tips på mindre raser:
Tibetansk Spaniel
Keeshond
Tax
Tass Josephine
Fast dagliga aktiveringspromenader och spår en gång i veckan är mycket aktivering.
Tax ska nog övervägas dock, då det är en jakthund och TS inte önskar jaktinstinkt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
men eurasier och keeshound och även finsk lapphund låter ju intressant, vad är dom största skillnaderna mellan dessa raser?
Jätteraser vill jag inte ha en till just nu då jag har en redan.
Jag har inte så mycket kunskap om eurasier eller lapphund, dock tycker jag att de eurasier jag har träffat på utställningar har varit ojämna både mentalt och utseendemässigt, sen är det dock en relativt ny ras, så det är väl inte särskilt konstigt.
Keesen vill hänga med på allt och älskar sin familj, sällan särskilt intresserade av främlingar (varken människor eller hundar). Kan oftast gå lösa, vid rätt träning så klart.
Inga rasbundna sjukdomar, men kolla så uppfödaren endast använder avelsdjur med fria höfter och armbågar. Jakt finns generellt inte i rasen, sen finns det självklart individer som sticker efter en hare om de ser en.
Vill du ha vidare info är det bara att skicka mig ett PM! :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Kolla in collie helst korthår, och lapphundarna svensk, finsk och lapsk. Tror även en lapsk skulle gilla din livsstil. Även isländsk fårhund skulle kunna vara något.
Eller en omplacering som kräver mer än folk kan ge. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för svaren ska kolla upp lite nu om dem raserna :)