Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2326 ggr
Dexterr
0

Chipkastrera båda?

Nu är Eli 11 månader och revirkissar fortfarande inne. Behöver han ut o kissa/bajsa så sätter han sig vid dörren o då släpper vi ut han och han är ute väldigt ofta speciellt när det är fint väder ute. Men ändå så går han o kissar nånstans inne (revir) o då är det bara några få droppar.  Man ser ALDRIG när han gör det, händer bara om man går ner i källaren ett tag osv. Han har kissskydd enbart när vi jobbar för då kissar han också. 
Ett tag så hände det bara när vi inte var hemma och hade han kisskyddet så hände inget alls. Så ett tag var han väldigt duktig! Men nu har de gått tillbaka.. Så jag undrar om chipkastrering skulle hjälpa? 

Och sen har vi Dexter som avskyr hanhundar, tikar går väldigt bra. Men just hanar morrar han o skäller mot vid promenader osv. Däremot om han träffar en hanhund ett flertal gånger (utan att nosa) utan bara se varandra o gå på promenad tsm. Och efter de så blir han alltid bra vän med dom och han har nästan bara han hund kompisar. Men det är inte lätt att bli vän med alla vi ser på en promenad ;). Kan även chipkastrering hjälpa honom ? Funderar på om de är just hormoner som spökar hos honom. 
( Vi har tränat och provat olika metoder men han blir totalt okontaktbar vid möte av hanhundar, leksaker, att jag hoppar o larvar mig te.x. favorit godiset, o lite olika saker men han försvinner som sagt)

Mysisa
0

Kastrering, både chip och operation, kan leda till inkontinens, så är problemet kiss inne skulle jag inte rekommendera kastrering då det kan leda till mer kiss inne. Det gäller att träna träna och åter träna, jag vet de låter skit tråkigt men det är det enda sättet. Det låter som att din andra hane är osäker, kastrering förstärker osäkerheten då det inte finns några testosteroner som backar upp hunden längre vilket med lite otur då kan göra att han blir värre . En kastrerad hund luktar varken hane eller tik längre vilket gör mötande hundar förvirrade dom kan då behandla den kastrerade hunden annorlunda, vilket kan göra den kastrerade hunden mer osäker och tillsynes mer "aggresiv" Träning som gäller där också. En ganska effektiv träningsmetod är att mata hunden med godis så fort han ser en annan hane. Då asocierar han tillslut andra hanar med godis och blir glad istället

minavitas.wix.com/kennel

Dexterr
0

#1 Okej då utesluter vi nog kastrering. Ang den andra hanen så har vi provat att proppa munnen med godis men han spottar ut det då. Håller man munnen stängd så fortsätter han morra o försöker ta sig ur o äter inte upp godiset så de funka heller inte :/.  Osäker är han det märks. Vi har även provat skvaller träning o de funkar heller inte.

poodlelicious
0

Jag tycker att du ska prata med en veterinär. Här kommer du få jättebra råd som både talar för och emot.

Nervöst Skall
0

Det funkar inte om du får Dexter's fokus innan han liksom "försvinner"?

Min tik kan också bli helt låst vid hundmöten, inte en chans att jag kan nå henne. Men om jag börjar ge godis och försöker lugna henne innan hon går så långt så är hon oftast jätteduktig! :D

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Dexterr
0

#4 Jag brukar oftast se hundarna innan honom o då har jag hans fokus men så fort han ser hunden så försvinner jag direkt :/.

Nervöst Skall
0

#5 Ajdå :/ Är det samma även när han är trött? Min hane som kan göra utfall vid hundmöten beter sig exemplariskt när han är trött :P

Kanske ni borde börja åka till nån hundklubb eller så och bara sitta där och titta på de andra hundarna. Först kommer han vara helt odräglig och du kommer skämmas nått otroligt (egen erfarenhet), men jag lovar att med tid och tålamod så kommer han att bli bättre.

Dexterr
0

#6 Ja även när han är trött… På hundklubben är han tyst haha! Men då äre fler hundar där. Hans problem visar sig bara när vi möter en hund :P Har anmält oss till en hundmötes kurs nu :)

Nervöst Skall
0

#7 Vilken lyx! :o Jag får sitta och skämmas om jag är på hundklubb xD

Dexterr
0

#8 Stackare! Jag tog han till hundklubben o va verkligen beredd på det värsta o pratade med dom hundägarna som va där först o förklara läget. Dom fundera på om jag tog med rätt hund då han va knäpptyst när ja tog ut han ur bilen ;).

Mysisa
0

En sak du kan göra är att mata honom med godis så fort du ser hunden, när han sen ser hunden o inte längre tar emot godiset så backar du med hunden tills han kommer in i sin säkerthetszon igen (så långt från den andra hunden som han är bekväm med) sen fortsätter du mata. Om du har möjlighet, så följ efter en annan hund på så långt avstånd som han är bekväm med o mata o beröm hela tiden som han sköter sig.

minavitas.wix.com/kennel