Annons:
Etikettövrigt
Läst 2805 ggr
Zadeira
2015-06-01 20:26

Vad tycker ni om flexikoppel?

Vad tycker ni om flexikoppel?

Vad jag har förstått så är det väldigt delade meningar så jag är nyfiken på vad ni tycker, om ni använder flexikoppel eller inte och varför/varför inte?

Annons:
ElinvBorg
2015-06-01 20:29
#1

Vi har ett flexikoppel, men det brukar inte jag använda när jag går ut. Jag tycker det är skönare med ett "fast" grepp annars har jag hunden lös, men det är en smaksak :) Flexikoppel kan vara mycket bra då man vill låta hunden gå lite friare men man inte kan ha den helt lös :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[tk1971]
2015-06-01 20:31
#2

Jag tycker personligen inte om flexikoppel - av flera orsaker. De är osynliga, jag skulle hela tiden vara rädd för att nån snabb cyklist inte ser den och så blir det en olycka. Det känns också lite slappt att ha en sån istället för ett riktigt koppel - man får lätt intrycket att ägaren inte velat/orkat träna hunden i koppelgående. Sen tycker jag man tappar kontakten med hunden om den går 10 meter framför en.

Men de verkar väldigt poppis där jag bor, var och varannan hundägare verkar ha en sån.

panini
2015-06-01 20:32
#3

Jag har inget emot flexikoppel och använder det ibland (det är dock bara 3m). Men jag använder allra helst ett vanligt koppel eller en spårlina, vet inte varför men det känns bättre och det känns som att jag har mer kontakt med hunden.

Jamie+Engla
2015-06-01 20:33
#4

Det ska förbjudas helt på utställning och på ställen där det med stor sannolikhet finns andra hundar. Och detta strikt, hatar när de kommer hundar flygande mot en. Är man ute i skogen är de väl ok, om man nu tycker det är ett måste. Jag äger inget flexi, och kommer aldrig göra. När vi e i skogen har vi samma koppel som alltid. Finns ingen anledning att hundarna ska vara långt bort från mig.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Fridaaaa
2015-06-01 20:35
#5

Inte sköna att hålla i.
Få med bra lina (många har den smala hemska linan)
Svårare att hålla in hunden om det behövs.
mm

en fördel: hunden kan få mer frihet.Men kan den med långlina med.
Funderat på flexi i skogen till ena hunden men inte hittat någon bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
2015-06-01 20:42
#6

Trots flexikopplets möjlighet att släppa ut hunden på längre lina så gör jag inte det när vi går på området, i stan och  bland folk eller liknande utan då gäller det ändå att hunden ska gå fint och ordentligt. Men jag tycker om möjligheten att på passande ställen låta hunden gå på lite fritt (han kan ej gå koppel-löst). Det är inte  alla gånger att man tar med långlinan nämligen och då är flexit ändå rätt bekvämt.

Annons:
FridaR
2015-06-01 20:43
#7

Folk får la använda det om dom vill men det är verkligen ingenting för mig. Är vi ute på koppelpromenader vill jag inte ha hunden 5 m framför mig, då anledningen till att han har koppel på sig är för att vi går där det finns mycket hus, folk och andra hundar. Vill jag att han ska vara fri får han vara helt lös vilket han är på dom längre promenaderna och ute på landet.

Äger faktiskt ett flexikoppel då det skulle användas på valpkursen av någon anledning, men nu ligger den och dammar i en låda någonstans haha Skrattar

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

oh-la
2015-06-01 20:45
#8

Vi har flexi som vi använder då och då, även långlina och vanligt koppel används. Flexi använder jag ofta på korta kvällskissen när jag inte vill ha henne lös, inte orkar vira in och ut långlinan och inte har lust att springa efter hunden i mörkret i diket. Jag har inga problem med flexi på rätt hund. Min hund går bra både löst och i koppel och kommer in på inkallning. Tycker flexi funkar bra då i situationer där jag vill ha henne kopplad, men där jag inte behöver ha kort koppel.

Ravynsfair
2015-06-01 20:45
#9

Vansinnigt att det är tillåtet överallt förutom i skogen. 
ALDRIG att jag skaffar något liknande, hatar hundar som kommer flygande från ingenstans för att ägaren inte får stopp på den.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Kaoskaos]
2015-06-01 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Som jag sakt tidigare bränn upp skiten ! På bilden är från en lina på flexikopplet hunden väger ca 5 kilo. Bilden är 5 dagar efter det hände ! Det kan göra fruktansvärd skada

Zadeira
2015-06-01 20:48
#11

#9 Fast bara för att man har flexikoppel betyder det inte att man inte har pli på sin hund och att hunden inte ska gå fint bredvid. Jag stöter oftare på hundar som drar, hoppar och sliter i sina vanliga koppel än flexi.

Kaninernasbästa
2015-06-01 20:49
#12

Fördel: hunden får springa mer, trasslar inte så jättemycket för det dras in Nackdel: Det kan ta tvärstopp Du kan lätt tappa den Elsa (en hund) har bitit av snöret Inte så bra koll på hunden Kopplet blir spänt hela tiden Tycker man kan köpa en längre lina eller dylikt, men det är ju vad jag tycker, kul att läsa andras tycke :)

[Torpedtass]
2015-06-01 20:52
#13

Bra om man har en hund som inte kan gå lös och då smidig att använda i skogen. Störande när det är fullt utsträckt på gångbanor och nära trafik.

Jag använder själv flexi till min tik i skogen då hon inte kan gå lös. Gångbanor är det vanligt koppel som gäller eller låst flexi.

Annons:
ElisabethB
2015-06-01 20:52
#14

Jag som inte tycker om när en för mig främmande hund kommer i full fart mot mig tycker inte alls om Flexikoppel. Helt enkelt därför att jag kan inte se det.

Dessutom är det vanligt att jag måste ryta åt hundägarna som använder flexikoppel att de måste hålla kopplet så pass kort att hundarna inte kommer till mig (och mina katter som jag då håller vid deras selar) och sitter 2-3 meter ifrån trottoaren. Nej, då kan hundarna hellre vara lösa!

Jag har inget emot hundägare som sköter sig - har pli på hunden och ser till att hunden inte förstör osv..

Visst det är inte flexikopplet i sig som är problemet. Men låt mig berätta om en incident som kunde ha kostat en hund livet pga. flexikoppel och en totalt respektlös hundägare. Jag var på väg hem ifrån jobbet en dag och körde genom ett samhälle. Två hundar gick - en på varsin sida om vägen varvid den på min högra sida rusar ut mitt framför bilen (eftersom den hade flexikoppel kunde den göra det) och jag lyckades stanna bilen 1 DECIMETER IFRÅN HUNDEN! Då låter ägaren hunden stå kvar mitt på vägen och skälla på den andra hunden. Så tänk på det innan ni köper flexikoppel och använder det om ni inte är mitt ute i urskogen med eran hund…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[tk1971]
2015-06-01 20:53
#15

Jag kom på en grej som hände nyligen. Det finns en hund här i närheten som är väldigt aggressiv mot andra hundar, den gör jätteutfall. En dag såg jag den när jag kom gående med min hund. Den satt och bajsade på andra sidan vägen, och ägaren höll på och plockade upp efter den - utan att se oss. Men hennes hund såg oss - och sprang iväg i flexin över vägen utan att tanten var med på noterna. Den var nästan framme hos oss innan hon fick stopp på den, men det var svårare att hala in den. Vad hade hänt om det kommit en bil? Livsfarligt!

Fridaaaa
2015-06-01 21:00
#16

Ja allt för många med flexi har inte koll på sina hundar :( Ser det ofta i stan :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ravynsfair
2015-06-01 21:01
#17

#11
Jag har ALDRIG sett en hund gå fint i Flexi. 
Min faster hade en sådan till sin urgulliga och supersnälla Golden när jag var yngre, plötsligt fick hunden ett ryck, sprang runt henne och hon ramlar såklart. 
Bryter ena benet på 3 ställen, ljuder från när benen går av ekar i min skalle än. 
Hon är Reumatiker och det tog evigheter för henne att få rät på benet, så nej.
Inga flexi förrän motsatsen är bevisad.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Nalle-]
2015-06-01 21:06
#18

Jag använder ofta flexi på min ena hund, när jag går med honom ensam (nu händer det dock inte så ofta längre). Han får mer frihet på promenaden utan att vara lös. Avskyr långlina, det är bara bökigt tycker jag. Nu har jag dock koll på min hund även när han går i flexi - han kan kommandon som att gå vid sidan, höger/vänster, stanna och inkallning. Har man inte koll på hunden ska den inte gå i flexikoppel. Hade inte använt det på stan heller, enbart i byn.

Kallaterrier
2015-06-01 21:26
#19

Jag tycker flexi är kanon! När det används på rätt sätt. Vi kan inte ha vår hund lös och det fungerar finfint i skogen, fastnar inte som långlinan ( vi går med långlina ibland också). Att man har hunden i flexi betyder inte automatiskt att man skiter i vad den gör och att den inte kan lyda kommando. Det ställer dock krav på föraren, man kan inte gå och slöa, du får vara med på vad som händer. Flexi på fel platser, inne i stan, tvärs över cykelbanor och liknande är ett ofog.

isabella93
2015-06-01 21:45
#20

Använder det ibland, när jag bara är ute med en hund och går i skogen eller på gräsmattor/fält. Aldrig på stigar/gångvägar där man kan möta andra hundar eller cyklister. Så det blir ganska sällan. Tycker att det är smidigare än långlina eftersom man slipper allt trassel och risken för att hunden skadar sig genom att trassla in ett ben i hög fart minskar.

Annons:
Wellcraft
2015-06-01 22:07
#21

Smidigare än en löplina. Enkelt att hantera.
Kräver lite mer eftertänksamhet som förare dock. Använder flexi själv, aldrig hänt något. Men då har jag en förmåga att hålla koll & ex. hala in linan när vi rundar hörn osv, min hund växlar inte heller sida, utan har jag sagt att han ska gå på vänster sida om mig då gör han det, även om han är längst ut i kopplets längd, på så vis han han heller inte springa framför någon etc.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

JoannaLi
2015-06-01 23:25
#22

Fantastiskt när man ska gå med vovvarna tillsammans. Långlina på Fröken, så att jag lättare kan hala in henne om det behövs, Flexi på Pojk'n som är mer av ett popcorn och springer runt för att nosa nosar, där det därav blir mer halande av lina för att han inte ska trassla in sig, och som går att kalla in med hjälp av röstkommando, även i spännande situationer. 

Annars har jag alltid långlina, är snabb och effektiv med att hala och rulla lina, det sitter i ryggmärgen, och så kan jag lättare själv bestämma avståndet mellan mig och hunden, och så är den mer slittålig.

Nervöst Skall
2015-06-01 23:39
#23

Flexi har sina fördelar.

Sansa är inte pigg på att gå ut på tråkiga promenader men i flexit så är hon en helt annan hund! Hon riktigt sträcker på sig och tar täten (hon drar inte), det är mycket värt för mig att hon trivs bättre på promenaderna.

Jag har en kompis som kör mycket drag med sina hundar, Pin fick hänga med en gång och då va det jättesmidigt med flexi! Han sprang bredvid utan att dra^^

Nu använder jag väldigt sällan flexi eftersom jag tycker att det är obekvämt att hålla samt att jag måste hålla mycket bättre koll omkring oss. Det blir katten som får använda flexit i trädgården.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Em_
2015-06-02 00:37
#24

+ Smidigt alternativ till långlina i skog och mark om hunden inte är helt viltren.

- Stor risk för tabbar, olyckor och missbruk om man inte är på en öde plats.


[babels]
2015-06-02 00:37
#25

#17 Vill påpeka att dina personliga erfarenheter inte är någon vetenskaplig grund för något. Tills motsatsen är bevisad? Det finns inga vetenskapliga studier av någon slag gällande flexikoppel, därav finns inget bevis eller tendenser för något

Cahira
2015-06-02 01:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Skit i stadsmiljö: Folk har dålig koll och hunden kan lätt till exempel springa över vägen om den har för mycket koppel. För dålig kontroll för de flesta av befolkningen (inte alla). 

Underbar i lantmiljö och andra öppna ytor! Jag tränar mina på inkallning och vara lös och annat i flexi på gården för vi har stora öppna ytor och inga att störa och inga träd att trassla i. :) Håller det kortare där det finns träd och annat. Långlina kommer sedan men är för bökigt för min del att starta med. 

Bild i bildspel: Vårt höfält med Apache och Digger. Båda hundarna kan inkallning m.m. och inget att störa. Pekingesen Andy går inte att ha lös så han får vara i flexi när vi tar promenader. (bild 2)

Jag tränar dom oftast ensam jag och hunden och meningen är att använda flexit (som i vårt fall har platt koppel inte runt) som ett träningsredskap att kunna vara lös så småningom och inte som något att ta med bland folk. Oj vad snurrig jag känner texten blir! Men flexi för mig är toppen på rätt hund och rätt plats! 

Apache hade varit avlivad nu om det inte var för flexi. Han var livrädd för människor och behövde ca 2-3 meter radie från mig för att kunna ta en promenad och flexit hjälpte honom att ta promenader genom att börja med en joggingtur, byggde tilllit för mig och hjälpte honom att bli en bra hund. Han var så stressad att utan  motion var han olycklig och hade haft det bättre avlivad då han var rädd för precis allt. Även flexits ljud och selens känsla och folk. Men flexi räddade honom. Sprang med honom så han inte skulle ha tid att bli rädd utan bara fortsätta framåt. https://www.youtube.com/watch?v=_E2PbPJKv7E

Nu är han hur härlig som helst lös. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

thea_thea
2015-06-02 07:25
#27

Jag tycker att flexi är bra om man bara vet hur man ska hantera det. Man ser ofta folk med flexi och en liten hund som flänger runt och ägaren har ingen koll. Har cyklat in i ett flexi en gång, inte kul. Men det som är ÄNNU värre är de som går med helstryp och flexi, har tillochmed sätt samma kombo på valpar… Tycker att flexi på valpar är uselt. Jag använder flexi när jag går i en park som finns en km bort. Då kan han gå och snusa fritt. Jag hatar att gå promenad utan att träna eller sånt, så när jag har flexi kan jag inte träna så bra. Använder också flexi när vi cyklar och han ska springa bredvid, och när vi går långisar på ett fält. En jättetrevlig runda på en mil på kanten av ett fält :)

Annons:
[vattenhunden]
2015-06-02 07:47
#28

Föredrar vanligt koppel på promenader bland folk. I skog eller vägar med mindre folk/andra hundar så brukar jag ha flexi. Tycker dock att flexi kopplar är lite klumpiga & jobbigt att ha om man går med flera hundar. Sedan har det hänt flera gånger att jag snubblat på kopplet eftersom att det är svårt att se linan.

fridarebecka
2015-06-02 07:54
#29

Jag har ett som jag använder ibland, tycker dock att det används på fel sätt av de många. Många  som använder flexi verkar ha noll koll och låter sin hund springa hur som helst i kopplet överallt. Dock låter jag min också springa rätt fritt i flexi, men inte på platser där det finns andra människor eller finns en risk att det dyker upp något(bil/cyklist/människa) plötsligt. Jag använder flexi på våra "snabbkissrundor" och då brukar vi gå till någon gräsplätt där det sällan är folk och där jag ser om det kommer någon. Använder också flexi då vi går riktigt off-road, blir galen på långlinan då som trasslar in sig i varenda rot man går förbi -.-

Fridaaaa
2015-06-02 08:05
#30

Är synd att de inte gör flexi mer sköna att hålla i.
Storlek på delängre linorna går ju inte att tumma på, men bekvämligheten tror jag att de hade kunnat ändra till lite skönare i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
2015-06-02 11:32
#31

Till mina fibromyalgi-händer med svårt att greppa ibland och ofta ont i fingrarna tycker jag flexi ligger bättre i handen än vanligt koppel. Så fort hunden drar minsta lilla i vanligt koppel får jag ont, medan om hunden skulle dra lite i flexit har jag bättre grepp och lättare att korrigera. Sen är ju mnålet att hunden inte ska dra alls, men han är bara ett och då och då glömmer han det här med att gå fint.

jenmjao
2015-06-02 16:20
#32

Jag tyckerflexikoppel inte bör användas om man inte kan hantera det, det är inte så svårt att hantera det men ändå ser jag ofta folk med småhundar eller mellanstora hundar som får göra nästintill vad dom vill i flexikoppel. Själv använder jag flexikoppel (med ett platt snöre, alltså mer koppel likt inte ett snöre..) till min tik när vi går på åkern och öppna platser, det är inte alltid jag orkar gå omkring och rulla ut en lina och ha mig, då är det skönt att bara ta på flexi kopplet! Funkar superbra och jag använder det just nu för att träna inkallning (använder även lina då och då).

Talidass
2015-06-02 16:33
#33

Jag gillar det inte. Har bränt händer och underben av den tunna linan.
Varit med om många utfall från hundar som går i flexi där ägaren har noll koll  på hunden, hundar som rundat hus och börjat mucka med andra hundar för att de går i så lång lina.

[Tilde]
2015-06-02 22:39
#34

Fungerar bra i skogen eller andra lugna platser med hundar som inte riktigt kan gå lösa men man ändå vill ge större frihet. Vi använder aldrig flexi på vår hund utan han går lös eller i vanligt koppel. Tycker flexi är opraktiskt då.

Annons:
Frosstis
2015-06-02 22:46
#35

använder bara flexi (resten i min familj brukar använda vanligt koppel).

tycker de är skönast att hålla i, de är jätte enkla att hantera. min hund går fortfarande fint i flexi, jag låter honom inte springa så långt de går bara för jag har flexia utan han får hålla sig en meter från mig. 

varför jag föredrar dessa koppel framför ett vanligt koppel är bland annat för att när hunden stannar för att nosa så släpps ett vanligt koppel på marken medans felxikopplet rullar in automatiskt och det händer inte att kopplet släpar i marken eller så att hunden trasslar in sig om man inte orkar gå och hålla på o dra in kopplet varje gång hunden stannar. men i skogen brukar jag låta honom springa lite längre men han håller sig nära mig :)

Ravynsfair
2015-06-02 22:52
#36

#35 
Gällande "korta in koppel vid kisspauser, nosande osv" så är det en vanesak bara.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

kigon
2015-06-03 08:00
#37

Det negativa folk kommer med här har inte mycket med själva kopplet att göra utan hur folk använder det, samma resultat med långlina i de flesta fallen.  

Vi använder flexi, dels för att långlina är väldigt krångligt och snarar in sig i alla små buskar och högt gräs… Flexi kan även fungera helt och hållet som ett normalt koppel pga stopp-knapp. Väääldigt händigt för skogs och åker promenader vilket är 99.9% av mina promenader… 

Har inte haft några dåliga erfarenheter med linan, då jag endast måste röra den när den har fastnat (och säger till hunden att stanna så det inte blir chans för ryck). Tycker absolut inte man bör använda flexi (om man inte alltid har den i stopp) tills hunden kan stopp, kom och kan gå fint i koppel dock!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Nova1234
2015-06-03 09:21
#38

Jag har aldrig riktigt förstått det där med flexikoppel Varför skulle det vara mer intressant för hunden att lukta flera meter från matte? I skogen (och staden) finns ju intressanta lukter överallt. Hunden kan ju lika gärna gå bredvid sin matte och lukta. Med flexikoppel kan hunden ändå inte springa fort och få utlopp för sin energi Om hunden har behov av att springa, så får man ju cykla eller springa med den själv, eller ha den lös där det tillåts.

Jonniis
2015-06-03 09:49
#39

Har inte detta diskuterats många gånger tidigare?

Här, Här, Här & Här bl.a


Kallaterrier
2015-06-03 11:36
#40

#38 Det är ofta så att man inte riktigt förstår behovet förrän man har det. Jag har precis kommit hem från en skogspromenad med min hund i flexi. I flexit kan hon styra sitt eget tempo bättre, hon kan tempoväxla, hon kan leta upp min vante som jag "tappade" ett par meter in i skogen, hon kan gå ner och leka i bäcken utan att jag blir våt, hon kan hoppa upp på stenar, balansera på trädstammar, kolla vad som händer där inne i skogen för att sedan komma tillbaka till mig och söka kontakt. Allt som man kan låta en lös hund göra. Jag har inte flexi för att hunden ska få rusa av sig, jag har det för att ge hunden lite större frihet.

Nova1234
2015-06-03 13:14
#41

#40 ja så är det nog…jag har aldrig haft behovet, då min hundar är lösa och tränade att komma på inkallning. Det ger hundarna ännu mer frihet

Annons:
Kallaterrier
2015-06-03 13:23
#42

#41 Jag tror knappast att någon använder sig av flexi för att de inte har brytt sig om att träna inkallning. Vissa hundar är svårare än andra att ha lösa, och då kan flexit vara ett utmärkt hjälpmedel. Att man har flexi innebär inte att man struntar i att träna inkallning, det kan däremot betyda att man tar sitt ansvar och ser till att man inte släpper en jagande hund lös utan försöker ge den så mycket frihet det går utan att naturen och andra drabbas.

Det är klart att ett flexi aldrig kan ersätta att hunden går helt fritt, men det är en bit på vägen.

[Torpedtass]
2015-06-03 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#17 Då har du träffat fel sorts ägare. 
Min tik går fint i flexi, allt som oftast bredvid mig på promenader och då har jag flexit låst och håller i sista biten. Hon går precis likadant med vanligt koppel, allt handlar om träning.

Här har du en bild på där hon går bredvid mig och en där jag släppt efter på flexit och det är tvärnit för henne vid ett övergångsställe, vid det skedet hade vi också en hund på andra sidan övergångsstället.

Tog dessa bilder, till en likadan tråd i annat forum, som en demonstration på att hundar kan gå fint även i flexikoppel.

Upp till toppen
Annons: