Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1977 ggr
[Trollbjörken]
0

Börja med barf

Jag har länge funderat på att börja med barf, och har nu fått en lista över hur mycket av varje mina hundar ska ha, vilken sort osv för att få i sig allt de behöver (kan visa listan längre ner så kan ni "barferfarna" säga vad ni tycker om den då jag sjlv inte kan någonting om barf…) Saken är den att jag fortfarande är osäker på om de verkligen får i sig allt de behöver…(väldigt mammig när det gäller mina hundar och deras hälsa) Jag vill byta till barf då jag tycker att det är en mycket bättre variation än torrfoder, vem vill äta samma kulor varje dag lixom? Men jag har fått för mig att de behöver mer grönsaker….får de verkligen i sig allt de behöver i fiberväg, vitaminer, mineraler osv? 🤔 

Ni får gärna bifoga länkar om barfning osv som ni tycker är bra och läsvärda!

Enligt killen som gjorde listan åt mig ska mina hundar ha:

Chinese crestedtik på 2 år:
Måndag: 100g basic grismix (griskött, ben, hjärta, lever, njure, brosk, sallad, gurka, camelinaolja.)
Tisdag: 100g Basic laxmix (norsk lax (med ben), sallad, gurka, camelinaolja.)
Onsdag: 100 g basic kalkonmix (kalkon (kött, brosk, ben), sallad, gurka, camelinaolja.)
Torsdag: 100g basic viltmix (ren (kött, ben, brosk, lunga, njure, lever, hjärta), sallad, gurka, camelinaolja.)
Fredag: 50g basic malda kycklingryggar och kycklingvingar och 50g basic kycklingorganmix (hittar inte ryggar och vingar i sortimentet…vad kan det bytas ut emot? muskelmage, lever, hjärta).
Lördag: 100g basic nötvom
Söndag: 100g gris-nöt (gris 80 % (kött, lungor, luftstrupe), nöt 20 % (kött, senor, lungor).

Överviktig kastrerad blandrashane på 18 kg, vill ha ner honom till 15-16kg
Måndag: 300g basic kycklingmix (kyckling (kött, brosk, ben, muskelmage, hjärta, lever), sallad, gurka, ägg, camelinaolja.)
Tisdag: 300g basic laxmix (norsk lax (med ben), sallad, gurka, camelinaolja.)
Onsdag: 300g basic ren med ben (renben, kött, lunga, brosk, lever).
Torsdag: 300g basic viltmix (renkött, ben, brosk, lunga, njure, lever, hjärta, sallad, gurka, camelinaolja.)
Fredag: 150g malda kycklingryggar+vingar, 150g kycklingorgan (hittar inte ryggar och vingar i sortimentet…vad kan det bytas ut emot? muskelmage, lever, hjärta).
Lördag: 300g basic nötvom
Söndag: 300g basic ren med ben (renben, kött, lunga, brosk, lever).

Vad tillför gurka och sallad för näringsämnen, är det inte bara typ vatten? Ja som ni ser är det många frågor och funderingar, men man vill ju att allt ska bli bra för sina vänner…:)

AnneN
0

Kika gärna in på http://barf.ifokus.se/ också

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mingman
0

Rygg- och vingmixen kan du byta ut mot mald kyckling med ben, om du vill köra på mush sortiment (som denna lista är baserad på).

Barf är ju lite annrolunda än torrfoder. Vi måste lära oss att läsa av våra hundar i hull, päls (hud) och bajs för att se att de får i sig vad de behöver.  Ofta behöver givan justeras i innehåll och mängd under resans gång. 

Huruvida de får i sig vad de behöver - därom tvistar de lärda. Jag tror inte hundar behöver grönsaker, och Fidd får det endast i undantagsfall någon gång ibland. Han har ätit så i två år och mår finfint (förutom hans magproblem, haha, men det beror på andra saker och är på bättringsvägen). Andra ger mer grönsaker och fibrer, som sagt så är barf en individanpassning. Att utgå från ett schema är super, men fastna inte på schemat.

Och sedan måste jag också säga LYCKA TILL! Vi är många som upplevt oerhört positiva förändringar när vi bytt till barf, och förhoppningsvis blir du en av oss.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/