Liknande hundraser: KH Collie
Vad finns det för liknande hundraser till den korthåriga Collien? Då menar jag inte utseendemässigt utan egenskapsmässigt, alltså har arbetsviljan/följsamheten/lättlärdheten men inte är jätteskarpa? Alltså hundraser som är på typ samma våglängd som en duglig KH Collie. Hundraser som kan kan träna/tävla lydnad, agility och bruks med och ha ambitioner, men som samtidigt är "förlåtande" för misstag från förarens sida.
De jag spontant kan komma på är:
Jaktlabrador
Jaktgolden
Vad tror ni? 🙂
(Kan tillägga att detta inte är menat som en "rasväljartråd", så undanber frågor som t.ex. "vad kan du erbjuda" då jag inte är intresserad i förhållande till mig utan mer allmänt.)
Följer! Har själv en kh collie men är så hemskt dålig på att jämföra raser 🤐
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#1 Samma här! Svårt också när man saknar ordentliga erfarenheter. Det är mycket lättare att komma på vilka hundar som inte är "lika bra" (klumpigt uttryckt men du fattar) och vilka hundar som definitivt är högre upp i skärpan/intensiteten, typ aussie, malle, kelpie.
Funderar på om inte min ras skulle kunna passa in på beskrivningen, engelsk springer spaniel. Har dock aldrig träffat någon KH collie så har inget att jämföra med xD
Schnauzer, schapendoes?
Cocker spaniel skulle nog kunna vara en liknande ras, men de, precis som retrievers och andra spaniels, är mycket gladare, livligare och far runt mycket mer än en Collie. Min cocker är ju arbetsvillig och tycker om att jobba, och fortsätter att kämpa fastän matte gör fel. Dock är jag osäker på om cockrar är så generellt, hört en del om cockrar som väljer sina sporter och inte hänger med på allt.
Tass Josephine
Funderar på lagotto, men å andra sidan är de inte fullt så förarveka och lättmotiverade som vallhundar överlag.
Tänker dock på springer spaniel, men jag har haft tur och bara träffat perfekta exemplar (både welsh & engelsk) som påmint mig om KH collie i temp.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Bearded Collie eller storpudel?
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Bara jag som inte alls tycker att schnauzers eller spaniels följer särskillt bra? Vi har en schnauzer i agilitygruppen och den är helt omotiverad och gör som den vill större delen av tiden 🤐
Har stor erfarenhet av många typer av spaniels så jag kan ju säga att det beror helt på hur ägaren är. Följsamma och älskar beröm med otroligt envisa och kan ta sina friheter. Hundar man verkligen måste arbeta med hela tiden, det är inte som en border collie som man säger till en gång, sen sköter den sig.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#8 Det var inte border collie utan korthårig collie dem undrade över med likheter ^^,
#9 Jag skrev inte om border collien så, utan jag bara gav ett förslag på skillnaden mellan raserna. Jag är medveten om att TS frågat om KH collie men jag har inte så stor erfarenhet av denna ras så att jag kan uttala mig om hur rasen är rent generellt.
Borde kanske skrivit "inte som t.ex. en Border Collie som man säger till en gång, sen sköter den sig."
#10 Jaha förlåt, jag missförstod din text ^^,
Ingen fara 😃
#8 Jag tänker lite likadant, att spaniels är lite mindre fokuserade och att Schnauzer har lite mer egna åsikter? Jag funderade lite på Howavart? Kanske att den är lite "tuffare"/skarpare men det kan inte vara mycket? Jag har dock bara träffat utsvarianten.
Schnauzer kan absolut inte likställas med en collie någonstans.
Dock har de spaniels jag mött kunnat göra det, men dessa har varit hundar till ägare som varit otroligt aktiva, målmedvetna.
En hoffe passar sig nog inte alls. De är rejält skarpa gårdshundar, svårmotiverade med egna åsikter.
Raka motsatsen till collie.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det beror på vad du har för spaniel, individerna skiljer sig en hel del. Min cocker stämmer absolut in på egenskaperna.
Tass Josephine
#15 Men är den i samma "klass" som Collie (en bruksras)? av alla spaniels hade jag inte tippat att Cocker Spaniel generellt har samma koncentrationsförmåga och driv, men jag har ingen direkt erfarenhet heller. #14 Är de verkligen så skarpa? Alla jag har träffat har varit i klass med typ Labbe och golden, sen var de kommer ifrån för uppfödare är ju en annan femma :P
#16 Nu undrar jag om du inte överskattar Collien lite. En vän till mig har berättat att hennes collie har väldigt låg motivation till träning där större delen av ett träningspass får ägnas åt att motivera hunden. En annan vän har dock en bra collie, men hon säger att han är ovanligt bra för att vara just collie. Han har väldigt fin arbetsvilja, lekmotivation, godismotivation och jobbar på fint under ett intensivt två timmars pass (med pauser) men har enligt ägaren svårt att hantera högt ställda krav, han blir då låg och fjäskar istället för att försöka arbeta. Vi har tränat våra hundar ihop på dessa pass, som ibland tom blir 3h långa med pauser. Våra hundar är helt klart trötta efteråt, men min cocker fortsätter att arbeta under dessa pass trots att han är trött. Ställer jag höga krav försöker han lösa dem med frustration tills jag blir irriterad och han ger upp.
Medan vi tränar är fokus totalt, han tycker fritt följ är skitkul och försöker gärna arbeta så bra som möjligt så att han blir belönad. Han utför sitt jobb med glädje och iver vilket ger konsekvensen att han är slarvig och snabb, där jag som tränare måste lägga mycket fokus på stadgeövningar och perfektion. Vännen med collien har inte samma intensitet i sin hund, men han är istället inte lika trampig och flamsig med kroppen när han jobbar.
Den enda gången som jag anser att min väns collie har bättre koncentration än min cocker är tiden innan man börjar träna. Om jag tar upp min cocker för träningpass och sen inte startar på en gång utan snackar med vännen om hur jag ska lägga upp passet, då sticker gärna min hund iväg och nosar i backen medan collien håller sig nära och uppmärksam. Men när vi väl kör igång med träningen är min cocker minst lika fokuserad om inte mer, då collien är lättstörd av främmande hundar.
Bara för att rasen är klassad som bruksras innebär det inte automatiskt att det är en toppenbra träningsras. Collien har nu tyvärr mycket rädslor och bland långhåren finns det nog hundar som numer inte behöver leva ett aktivare liv än som ren sällskapshund.
Tass Josephine
#17 Skulle jag inte påstå, jag har inte speciellt mycket erfarenhet av Collien alls och det är därför jag skapat denna tråd ;) Sen pratar jag också i generella termer och inte om enskilda exempel av en t.ex. jätteduktig spaniel och en collie med kass mentalitet, utan om hur de flesta exemplar av rasen brukar se ut.
Så det är ingen anledning till att gå igång och "försvara din ras", jag frågar från en position av nyfikenhet och objektivitet. Jag hade trott att t.ex. en Engelsk springer spaniel har mer driv än en Cocker spaniel som jag sett mest som "vanlig sällskapshund", typ som en utställningsavlad Golden eller Labrador. Det är ju dock ingenting jag vet och det är därför jag undrar.
En Collie med rädslor är ju inte ett bra exemplar av rasen och jag kan ju säga att det inte är det jag utgår ifrån i denna tråd, precis som att jag inte jämför med en jättelat okrävande Kelpie eller en ovanligt superarbetsvillig vinthund.
Det skiljer sig säkert väldigt mycket mellan linjer. De korthår jag har träffat mest har varit väldigt träningsbara hundar och tävlas i både lydnad och bruks på hög nivå (tillägg: med hög nivå tänker jag klass3/högre till elit). Skulle jag jämföra dessa hundar med andra raser hade det varit kelpie, aussie och terv. Möjligtvis även flatte och tollare om man kikar p å andra rasgrupper. Men jag har alltså bara träffar KH collie på brukshundklubben under träning och tävling (med förare som brinner för hund, och har med säkerhet valt collies från aktiva linjer) så jag har ingen direkt koll på hur de är i vardagen.
#17 Dock så har Jamie förmodligen ont och det är en av mina teorier till att han är svårmotiverad. Vissa dagar är han mindre stel och kan jobba på som sjutton medan andra dagar så går det inte helt enkelt. Ville bara förtydliga det ;)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#17 Vet inte riktigt om vi tänker på samma hund men vet inte om man kan klassa en hund som måste avbryta ett MH som en "Bra" collie direkt, men det är bara vad jag tycker😛
-
Nu tycker jag du överskattar collien igen, när du jämför en rädd collie med en "jättelat okrävande Kelpie eller en ovanligt superarbetsvillig vinthund". Rädda collies är vanligt, min uppfattning är att de flesta har fått jobba med rädslor hos sina hundar ( du har väl det #20?) och jag har för mig att min träningskompis också har det. Det finns guldexemplar, men du får leta och sålla linjer samt kennlar noggrant. Man ska inte ta bra exemplar av rasen, man ska ta genomsnittsexemplar av rasen.
Grejen är att jag tror att varken du eller jag kan göra dessa generella analyser, då vi inte har tillräcklig kunskap om de raser vi pratar om. För att få det måste vi träffa, träna med och umgås med ett otroligt antal av olika representanter från raserna, och det tror jag inte att någon av oss har. Man glömmer dessutom lätt bort att hundens förmåga att arbeta påverkas mycket av vilken slags ägare hunden har, en hund som får jobba regelbundet och på ett roligt sätt för hunden utför arbetet bättre än en som aldrig får jobba, trots att de bägge hundarna har samma naturliga kvalitéer.
Jag tror att eng spring har ett större behov av att träna. Större förmåga att koncentrera sig och arbeta länge och större motivation vet jag inget om, det är möjligt, men de kräver att träna till skillnad från cockern som kan leva som en sällishund.
Jag anser att cockern är en ras som inte får leva upp till sina förmågor, utan klassas som en ren sällis och inget mer, fast den skulle kunna bli så mycket mer. Vi har uppenbarligen upplevt helt olika versioner av de olika raserna. Det jag tycker är intressant i det hela är att just min cocker kommer från rena utställningslinjer och har ändå arbetskapacitet.
Det är mycket möjligt att jag i framtiden helt ändrar uppfattning om min ras, eftersom jag sett så få träna och tävla aktivt. Men jag kan inte dömma de jag ser som inte tränar aktivt, då hundarna kan påverkas så mycket av ägaren så de naturliga kvalitéerna inte får en chans att visa sig eller förbättras. Förutom min cocker så vet jag om två till som verkar arbetsdugliga och duktiga, den ena tävlar i rallylydnad och den andre i lydnad, det lilla jag hört av dem visar att det går att jobba med cockern, men för att veta om deras hundar är lika bra som KH collies så måste jag träffa och träna med dem, vilket jag inte har möjligheten att göra.
Tass Josephine
#22 .. Men det är ju det jag inte gör? Dvs jag pratar inte om rädda Collies, och jag pratar inte om orastypiska Kelpies eller Mopsar eller what ever.
Det är ju igen därför jag skapat den här tråden, så att folk med bättre erfarenheter kan hjälpa mig att jämföra.
Jag ber om ursäkt om jag underskattat din ras och tackar för din input :)
#23 Alltså, rädda collies är betydligt vanligare än jättelata kelpies. Det står inte i rasstandarden, är inte önskevärt, men det är vanligt och därför något man förknippar med rasen. Jag uppfattar rädda collies lika vanligt som stressade BC's. Med BC måste du lägga ner mycket jobb på passivitetsträning. Med collies måste du lägga ner mycket jobb på att motarbeta rädslor.
Collien som #20 har är en collie jag träffat en gång, resterande information har jag fått från ägaren. Träningskompisen har jag tränat med några gånger, tillräckligt för att jag kan börja bilda mig en uppfattning, men inte tillräckligt för att jag verkligen ska kunna hunden. Sen känner jag till en annan KH som tävlar en del i agility, men där har jag bara hört på ryktesväg att hon fått lägga ner lydnaden för hunden inte klara det. Det är alltså tre hundar av många varav endast en jag har någorlunda schysst uppfattning om, så det säger en del om att erfarenheten inte är stor och att jag absolut kan ha missförstått. Men jag viker inte på att Collies har rädsleproblem, det är allmänt känt.
När det kommer till cockrar så har jag inte tränat med någon annan än min egen. Jag har dock hört om två stycken som tävlar i lydnad och rally. Känner till ännu en som kör jaktträning och det mesta annat, men har tyvärr aldrig träffat hunden så vet inte hur den är. Cockern har inte samma bruksavel eller tränings-/tävlingsavel som Collien har, jag tror inte att jag känner till någon cockerkennel som avlar både för utställning och jaktprov/höga klasser inom lydnad eller bruks. Därför är det ju rimligt att anta att Collien har större förmågor inom dessa grenar, iom aveln, men jag har inte uppfattat det övertaget som stort med tanke på de tre colliesar jag nämnt och min cocker. Det borde dessutom finnas en anledning till varför personer som vill nå högt i bruks inte blir rekommenderade collies, utan istället schäfer, malle och dylikt, precis samma anledning gäller förstås för cocker. Så skulle du frågat vilka raser som har samma potential att nå långt som en schäfer hade jag inte rekommenderat cockern alls.
Diskussionen är väldigt intressant då den kan vända hela den allmänna synen på bägge dessa raser, och vilka raser som innehåller de kvalitéer du efterfrågar. För att verkligen kunna avgöra vem som har mest rätt av oss så bör vi undersöka statistik över colliens rädslor, över colliens framsteg inom tävling och över cockerns framsteg inom tävling samt gärna MH/BPH-test över båda. Då lär vi få våra argument stödda av fakta. I denna diskussion har jag varit rak som du märker och har reagerat på. Detta är för att för starka generaliseringar och antagande kan göra informationen helt felaktig, och det är viktigt att lyfta fram vad man grundar sina argument på (därför är jag hemskt nyfiken av vad du har för erfarenhet av collies och cockrar). Därför är det väldigt befogat att du ifrågasätter den erfarenhet jag har och dessutom det allmänna fakta att Collien är rädd (fastän jag reagerar på att du inte verkar ha hört om det tidigare?)
En riktigt ren utställningavlad golden som följer med på promenader men tappar koncentration efter 5 minuters träning anser jag inte går att jämföra med cockern. Däremot de aktivare varianterna. Flatten har jag hört dels från min träningskompis, dels från en jakttränare som haft tre individer av rasen + cockrar efter det, har mer go, mer energi och större arbetskapaciteter. Frågan är om flatten är lika bra eller bättre än collien. Är den lika bra, ja, då är det jag som har träffat bra cockrar och dåliga collies.
Jag skulle kunna prata i evigheter om det här, men avbryter. Självfallet har jag ändå ett syfte med att snacka så mycket gott om min egen ras, jag vill inte att den förfaller och blir en oanvändbar utställningsras som jag tror att folk i allmänhet kanske tror att den är. Som sagt så skulle jag jättegärna vilja höra om dina erfarenheter om collies och cocker, så får jag bredda mina erfarenheter ännu mer. Annars lämnar jag diskussionen här (och hoppas att alla som jag pratat om som känner sig felaktigt framställda, rättar mig :P).
Tass Josephine
#24 Orkade inte läsa din text då jag känner att du kommit bort från ämnet, men kan försäkra dig om att jag är medveten om att rasen har problem med rädslor. Min poäng är (som jag sagt några gånger nu …) att jag inte jämför med en Collie med rädslor eftersom det inte är hur en Collie "ska vara", även om det tyvärr förekommer. :) Precis som att det är förekommande att t.ex. belgare har en ojämn mentalitet, men om jag skulle jämföra r.ex. en malle med en Collie skulle jag inte prata om deras ibland sviktande mentalitet utan hur ett bra exemplar av rasen är. Hoppas du nu förstår syftet med tråden och vill du säga något mer hoppas jag att du PM:at så tråden kan återgå till sitt ämne. Tack.
#24 (Förlåt TS för att jag hakar på OT!) Nu vet jag inte om jag missuppfattade ditt inlägg men cockern är ju redan idag en väldigt delad ras, på jakt- respektive showlinjer. Det är klart att det finns undantag men jag upplever faktiskt de flesta utställningscockrar som relativt svårmotiverade och framför allt extremt nosiga. Så, ska inte sno tråden mer angående detta :-). TS, jag ser faktiskt rätt många likheter mellan ffa bruksavlad kh collie och de långhåriga belgarna, dock inte de som är kraftigt avlade mot bruks. Belgarna är dock allt x 10, det går fortare, det är snabbare reaktioner på gott och ont, mer skärpa. Men de har liknande vallhundsmentalitet - och dessvärre också samma rädsleproblem även om en rädd collie sannolikt är lättare att hantera än en dito belgare med tanke på skärpan. Tänker också annars på Bearded Collie, schapendoes med flera (briard kanske?). Retrievrarna är visserligen mjuka och lättränade - syftar nu på jakt/arbetsavlade - men tycker ändå att det skiljer en hel del mellan hundar med vallhundsbakgrund och apportörerna. Tycker till exempel att även om retrievers är alerta och aldrig bangar för arbete så är de coolare, har inte samma "nerv" som vallhundarna.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#26 Absolut är belgarna bra mycket "mer" hund än en KH Collie, som du säger "allt x10". Anledningen till att jag tog de som exempel var för att de också har rykte om att vara ojämna mentalt.
Ser i din signatur att du har jaktlabbar, skulle du vilja redogöra lite för de största skillnaderna mellan en jaktlabbe och en KH Collie/liknande ras? Gärna med lite exempel så det är lättare att visualisera … De (tillsammans med jaktgolden) var ras #2 för mig, endast baserat på personlig smak framför någon konkret anledning. 🙂
Också, jag vet inte hur insatt du är i jaktgoldens men är det någon stor skillnad på golden och labrador (jakt/arbetsvarianten) mer än utseendet? Känns ju rimligen som att det borde vara det med tanke på att de är olika raser men det känns ju som att golden och labbe är två raser som man gärna "klumpar ihop".
#16 Ja de är verkligen så skarpa, som sagt. Rena rama motsatsen till en collie.
Möter man en hoffe ute så möts man av en hund som utstrålar respekt, självsäkerhet och lugn. Alla tassar på marken.
Det är ingen hund som hävdar sig & far runt i onödan, inte alls lika "hispig" som en schäfer eller malle lätt upplevs.
Skärpan syns när de vaktar sin tomt och i arbete där det krävs.
De hoffar jag lärt känna har haft större skärpa (men dock bättre mentalitet) än majoriteten av rottweilers & schäfrar jag stött på.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund