Cesar 911
Cesar har ett nytt tv-program, Cesar 911. Jag har starkt ogillat Cesars sätt att hantera hundar och har ett flertal gånger känt tårar bränna bakom ögonlocken när jag sett hur han behandlat hundar, och jag har på riktigt fått panikkänslor när jag råkat se hans programintro när jag klickat runt bland kanalerna.
Jag fick höra att hans nya show är "snällare" så jag bestämde mig för att ge det en chans och faktiskt blev jag positivt överraskad och har nu sett två avsnitt. Förut uppfattade jag det som att i princip varenda problem bottnade i "dominans" och att hunden försökte ta över ledarskapet i familjen, men nu tycker jag programmen har en helt annan ton. Nu pratar han om osäkerhet, att hunden blir beskyddande för att ägaren är osäker och att familjerna måste vinna hundens förtroende. Det förekommer fortfarande kickar i sidan och halsband högt på halsen men jag tycker det har tonats ner ordentligt. Sedan är det såklart svårt när det handlar om tv-program som är klippt och när man inte får se allt, men ändå, jag tycker det ser ut som att hundarna mår bättre och lever mindre stressade liv efter att Cesar varit där nu. Jag blev glad över att se den här förändringen eftersom så många ser upp till Cesar.
Har ni sett Cesar 911? Vad tyckte ni? Det finns hela avsnitt på youtube, det är bara att söka på namnet.
Har inte sett det och kommer inte göra det heller.
Kollat in, inte så mycket bättre än innan.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I det sista avsnittet jag såg var det en labbe som inte ville hoppa in i bilen. Då pratade Cesar om att göra det till en lek och göra träningen rolig för hunden. Nu har jag inte sett jättemycket av Cesars tidigare program då jag mått dåligt och stängt av efter en stund, men har han gett sådana råd tidigare? Vet ni det?
Tycker han har haft väldigt varierande metoder. I ett fall sa han tydligt till ägare (som själv hade tagit i och rytit åt för att hon trodde man måste göra det) att hon inte skulle göra så då hon var en snäll person och hunden trodde inte på henne. Hon skulle bara jobba med den snälla rösten. Vips försvann problemen.
I andra fall så har han sina koppel och halft stryper hunden och kickar dom osv. Tvingar in dom i situationer dom är obekväma med…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
För att vara cynisk så har han kanske fått ändra inriktning efter att det har varit så mycket påtryckningar om att han varit för hårdhänt och använt både förlegade metoder och synsätt?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Ja så kanske det är Lon@. Oavsett varför så är jag glad åt att hans program verkar fått en något lite mildare ton och att han ser ut att ha fått ett mer nyanserat synsätt gällande orsaken till hundarnas olika problembeteenden.
Jag tror han drog upp mycket dominans och hade ganska hårda tekniker i de äldre säsongerna av Dog whisperer för i de nyare är allt om osäkerhet hos hund och människa, osv. och det älskar jag med Cesar - tycker han är svinbra (även om många här på sidan inte håller med).
Har inte sett Cesar 911 men får ta och kolla 🙂
Förhoppningsvis är han på väg åt ett bättre håll, men det kan vara svårt att lära gamla hundar sitta :/
Kollade några min på ett avsnitt, då gav han iallafall godis för att lära hunden att associera en grej hunden var rädd för till något positivt. Förut har han ju kört mycket med inlärd hjälplöshet för att få hunden att sluta visa att den är rädd så det var ju iallafall positivt. MEN han hade stryphalsband som han ryckte i i tid och otid och tvingade vid ett tillfälle ner hunden på marken :(
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Med risk för att få massa skit för det här men.
Cesar bemöter "problem hundarna" med samma intensitet som de utstrålar. På så sätt bryter han fokuset på hunden från tex att jaga ett barn till att "vad va det som hände?". Där av kickarna. MEN har ägaren fostrat sin hund bra från börjar tvivlar jag på att kickarna skulle behövas ( han använder dom bara på extrema betenden), tyvärr så förekommer det i USA en annan syn på hundägandeskap ,uppfostran, disciplin och hundens egna behov vilket förmodligen resulterat i ett ökat behov av detta mer extrema sätt att få en hund att bryta ett beteende.
Verkar som att alla som hatar honom bara ser det dom vill se istället för att försöka förstå han metoder. Hundar är fysiska och förstår fysiska signaler mycket bättre en en snäll röst eller ett drag i kopplet.
Ang elhansband så har Cesar sagt själv att han undviker detta så långt det går. Jag har bara sett honom använda detta på en hund på typ 5 säsonger.
I Sverige avlivar man hundar för något som Cesar skulle rehabiliterat. Tycker själv inte att man ska avla på en aggressiv hund men man ska i alla fall alltid ge individen en chans innan man avlivar en hund för något som lite mer extrema metoder skulle ha tränats bort.
Jag tycker att fler borde lära sig grunderna i hans metod. Kanske skulle vi inte se lika många hundar i Sverige som drar i kopplet och går flera meter framför sin ägare ( som oftast har flexkoppel) och färre hundar som hoppar upp på besökare och blir helt okontrollerat "glada" när någon kommer på besök.
Sen får ni inte glömma hur det ser ut när hundar själva leker och fostrar varandra. Gör en hund något som en annan hund inte gillar så biter den, slutar inte hunden så blir det bråk tills en av hundarna ger sig.
Hundar förstår fysiska signaler från då de va valpar. Ordet "nej" är något inlärt och inte alltid lika naturligt att lyssna på som vi kanske tror.
#9 Superbra sagt! Håller med dig 100% 👍 Som han själv säger så rehabiliterar han hundar och tränar människor och det är helt sant! Han tänker på hundarnas instinkter och lär dem att "vara hund" på rätt sätt samtidigt som han lär människorna hur de ska bete sig och uppfostra sina hundar. Tycker han är fantastisk!
#9 & #10 👍
#9 Alla föredrar vi olika. Jag tror absolut att det skulle bli mindre hundar som drar mm med ändra metoder än CM också😉
Jag kör aldrig några CM metoder på mina hundar, kommer aldrig göra heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.