Från JRT till vad..?
Jag har planer om att låångt in i framtiden skaffa mig en hund, fast en ny ras. Har just nu två JRT's, en 7-årig tik och en snart 3-årig hane. Hanen är på foder, och jag hade tänkt behålla en valp i en av hans kullar, men just nu ligger han på allergiutredning, vilket gör att han tagits ur aveln. Vilket är synd då han är en fantastiskt bra hund med fin mentalitet. Har tävlat väldigt mycket med båda och gillar att träna och ställa ut.
Så tankarna har fallit på en helt annan ras. Jag vill ha något större. Ur en annan rasgrupp också. Att våga släppa russellvärlden blir ett stort steg!
Frågan är vad som skulle passa?
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |
Men det kan ju bara du veta. Jag har också en jackis, detta är min andra. Jag leker ibland med tanken att skaffa en hund av en annan ras. Det är många raser som är uteslutna av olika skäl, men det finns alltid några raser som jag återkommer till: Tax, pumi, foxterrier och några till. Men den starkaste kandidaten är alltid en till jackis. Men det är ju jag det.
Kanske är enklare om du skriver vad du vill att hunden ska ha för egenskaper, ungefärlig storlek och vad du kan erbjuda hunden på en daily basis :)
Vill du ha en speciell pälstyp och är det några som går bort helt?
Tror du säkert under årens gång kommer fram till vad du letar efter. Att ställa ut är inte mycket till aktivering så rent av den skulle jag säga rasgrupp 9 men vad vill du mer göra?
Ja kanske ska utveckla tankarna lite! Vad jag har för livssituation just då kan jag inte svara på. Men just nu jobbar jag deltid i butik. Jag vet inte ens om jag är sugen på valp, utan kanske letar efter en lite äldre unghund.
- Lättskött päls (Ingen fullständig klippras/trimras)
- Bra mentalitet
- Large i storlek (om man tänker agility)
- Vilja sysslar med många olika hundsporter
- Inte för skarp i sinnet
Finns relativt många hundar som passar denna beskrivningen..
Jag har tävlat/tävlar agility, lydnad, rallylydnad, viltspår, gryt och ställer ut. Så ja, jag gör en del! Vill prova på bruks eller liknande, men kan inget om de..
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Har du något maxtak på storleken (mankh. eller vikt)? Jag antar att du vill ha en hund med lite följsamhet/lättlärdhet och inte typ vinthund/urhund? c:
Alltså mellan 50-70 cm i manken kanske! :) Är mottagen för alla förslag!
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Flatcoated retriever kanske? :)
Hmm, nja är inte så inne på retrievers eller spaniels, inte pudlar heller :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |