Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2148 ggr
tötenöten
0

Australian Kelpie + ?

Jag har fallit hårt för rasen Australian Kelpie efter min förra hund som var en 10-vägskorsning men som utstrålade hennes Kelpie sida mest. Hon hade dock inte det stora motionsbehovet som en sådan har. Jag känner att jag vill hitta en hund så lik henne som möjligt. Kan man få fram det genom att para en Australian Kelpie med en annan hundras (som man gör med typ labradoodle), eller finns det någon ras som liknar en Kelpie men som är lugnare och kanske lite mindre? 

Jag har inga planer på att skaffa hund än på minst 10 år, men jag spekulerar lite grann nu :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Sealle
4

Att försöka hitta en korsning är nog ingen bra idé efter som de kan bli lite hur som helst …

Kan du vara mer specifik, vad exakt var det med din förra hund som du gillade? Vad är det med Kelpies som du gillade? Vilka egenskaper osv. Vad menar du med en hundras som "liknar en Kelpie", helt enkelt 🙂

Har ingen personlig erfarenhet av Kelpie, men "dåliga" saker med Kelpie som gjorde att jag iallafall avstått är att de är mycket krävande och som jag förstått det lite jobbiga att leva/bo med, de är tydligen inte hundar som "försvinner in i bakgrunden" och chillar i soffan när man inte tränar utan de ska alltid vara i centrum osv. En viss typ av hund som man måste vänja sig vid, det är inte för alla. Googla "Kelpie erfarenheter" så får du upp trådar på olika forum där Kelpieägare har skrivit om hur de faktiskt är.

tötenöten
0

Jag gillar den perfekta lättlärdheten, hur underbar de är som en flockmedlem, att de är väldigt smarta och även till stor del utseendet. Lättlärdheten och flockmentaliteten är nog de största punkterna. Men jag vet själv att jag aldrig skulle klara av att tillgodose så mycket motion och lek den behöver om jag inte bodde på en bondgård eller på landet. Annars hade jag nog satsat in mig på en Kelpie :)

Nervöst Skall
0

Många av sällskapshundarna är väldigt lättlärda och roliga att jobba med samtidigt som de inte kräver lika mycket som tex bruksraser.

Jag har själv papillon och dom är otroligt arbetsglada och lättlärda. Vi hänger lätt med i träningen med kompisars aussies ^^

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

tötenöten
1

Okej, joo :). Vi har två kinesiska nakenhundar i familjen nu, de är så långt ifrån vad jag vill ha i en hund.. Haha.. Men jag vill gärna ha en rejäl hund, korthårig, lite kroppsform som en kelpie också :)

Nervöst Skall
0

#4 Eftersom Kelpien är avlad för att arbeta så är nog de flesta raser som liknar dom i kroppsbyggnad det också.

Hur mycket aktivering hade du tänkt dig?

Sugar Mist
0

Eftersom Kelpies redan är rätt små och du är ute efter den typiska vallhundsmentaliteten men inte känner att du klarar av brukshundsegenskaperna och all vad det innebär men ändå vill ha en rejäl hund som är släthårig kanske en Lancashire Heeler vore något? Ta en kelpies kropp och huvud och förminska benen så har du en Lancashire Heeler till utseendet, och räds icke för dom korta benen, det är fräsiga hundar ändå! :)

-

[Nalle-]
0

Tänkte också lite på heelern, eller kanske en västgötaspets om du vill ha någonting lite mjukare :) Slänger in welsh corgi också (kan inte skillnaden på de olika varianterna) när jag ändå var inne på den kroppstypen. 

Jag hade inte köpt en blandning med kelpie, det är omöjligt att veta vilka egenskaper valpen kommer ärva och inte. Då hade jag hellre köpt en renrasig kelpie och satt in mig ordentligt i olika linjer!

tötenöten
0

Heelern lät verkligen som det jag sökte måste jag få säga! Tack så jättemycket!

#5 Några timmars promenad om dagen, men vill helst kunna aktivera den väldigt mycket mentalt som lite kompensation istället då jag har handikapp som troligtvis kommer bli värre med åren och som kommer göra att jag inte kommer kunna gå ut och springa och gå allt för mycket med hunden. 

Kommer ju naturligtvis inte skaffa hund om jag känner att jag inte kommer kunna motionera den på grund av mina handikapp.

Dock är det ju många år kvar, är bara 16 och tänker inte trycka in en hund med så mycket energi i en lägenhet :) Så jag hinner läsa på! Skapade tråden mest för att se vad jag kan börja läsa på och drömma om!

Nervöst Skall
0

#8 Några timmar om dagen lät som en väldans massa motion för mig så det behöver du inte oroa dig över :p

Mental aktivering är ju oftast bättre för hunden än motion. Tex. ett spår tröttar ut de flesta hundar mer än vad en långpromenad gör^^

Heeler skulle säkert pass dig bra, det är charmiga små vovvar som verkar vara väldigt pigga och alerta :)