Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2973 ggr
kaninjossan
0

Hundlucka?

Hej!
Jag har lite funderingar angående detta om att man inte ska lämna hunden allt för länge på dagarna. Detta handlar om en Chihuahua.
Vi har en stor altan(20kvm) med tak som även är rejält  skyddad mot snö.
Sedan har vi även en bit utanför altanen(8kvm) på gräsmattan(. Allt är innätat då vi har "innomhuskatter".
Min fråga är: Om man sätter in en hundlucka i huset ut mot altanen och även ut till "gräsmattedelen", Räcker detta som "hundgård" när man inte är hemma under dagarna?

Mvh Josefin

Sealle
0

Här har du regler ang rastgårdar:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Det räcker inte bara att ha stor nog yta, utan du måste även ha en hundkoja/hundbox, en upphöjd plats där hunden kan ligga, skydd mot regn och blåst samt plats med både skugga och sol etc. Själva storleken borde räcka dock, är det en hund under 25 cm så behöver du bara 6 kvm yta och 2 kvm box/koja (minst).

kaninjossan
0

Men måste man ha en koja i alle fall om hunden har möjlighet av gå ut/in som den vill?

Sealle
0

Du kan ju alltid mejla och höra men jag skulle tro det, om du vill att det ska räknas som en rastgård där du kan lämna hunden.

russin
0

Hur bor ni ? Jag skulle ha väldigt svårt att tänka mig låta mina hundar gå ut själva när jag inte är hemma pga stöldrisken.

kaninjossan
0

Vi bor i stort hus i ett villaområde(grannar känner alla grannar). Har haft kontakt med personer (som vet vad dom pratar om)när det gäller inbrottsrisken…att ha en liten hundlucka spelar inte så stor roll. Då inbrotten rent generellt är genom fönsterna.
Detta är jag inte orolig över. Mer över att "hundgården" inte är godkänd…

Lexie82
0

#5 Jag tror att #4 pratade om risken för att hunden skulle bli stulen, inte att ni skulle få inbrott..

kaninjossan
0

Ok….tror dock inte att chansen är så stor att hunden blir stulen. Frågan var om denna "hundgård" är godkänd?

Sealle
0

Bara Jordbruksverket kan svara på det tyvärr, vi kan bara gissa. Kontakta dem! (:

bell
0

Vill gärna höra svaret sedan! Har själv funderingar på hundlucka till huset.

russin
0

Du bör även tänka på om hunden kan tänkas skälla när ni inte är hemma och den är ute. Annars finns väl inga större hinder om bara alla mått är okej.

kaninjossan
0

Att hunden kan skälla osv vet jag redan. Frågan var bara om det räcker som "hundgård"….

russin
0

#11 - sorry, men allting om rastgård finns i länken till Jordbruksverket ovan🙂

Em_
0

Jag har kompisar som har uthus och baracker som "hundkojor" till sina rastgårdar. Den upphöjda liggplatsen kommer du nog inte undan, men kan hunden gå in i ert bostadshus måste det ju räknas som att den har skydd för väder och vind.

kaninjossan
0

Ja, jag tycker det också, eller man kanske ska höja upp hela huset för att få det godkänt som "koja" hehe ;) 

Ska kolla upp det med jordbruksverket :)

[Forest]
0

Jag tror det räcker med skaffa hundlucka. Eftersom hunden kan gå in både på altan + gräsmattan som i sin tur är helt nätad så tror jag även katterna skulle gilla få en ut/ingång. Sen är det inte alla hundar som går ut bara för dom kan det, utan håller sig tills någon är hemma för ta ut dom. Men tycker du gör rätt i att verkligen kolla upp detta med jbv så det är okej med lucka + hundgård.