Vilket schampo?
Det är dags att köpa nytt nu. Använt mig utav furminaturns egna schampo. Har kollat in lite på K9 aloe vera. Men jag tänkte att ni här inne har kanske några tips och gärna berätta om jag borde använda balsam! Han har en väldigt mjuk päls, men väldigt mycket päls! Hittade en någorlunda ut. Kom ihåg han är inte tjock! ;)
Det är inte alltid lätt at le vackert!
Jag skulle fixa balsam för att återfukta efter schamponeringen. Och jag är Espreefrälst men K9 har nog toppen balsam med. :) Lycka till!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack så jättemycket för ditt svar, är verkligen en djungel där ute! Har testat K9 kom jag på och det känns lite strävt efter och får inte att reda ut när det är blött, eller inte samma effekt som människo balsam. Men det kanske ska vara så? Men då ska jag kika närmare på espreebalsam eftersom du är frälst! Ska beställa nu idag om du hinner svara. Jag uppskattar att du tar din tid att svara!
Mina hundar blir fantastiska med K9 :) väldigt drygt med ;) men det är en viss teknik att använda det i en tjock päls för att få in det ordentligt :) Personligen kommer jag nog inte byta till något annat då K9 är svensktillverkat och utan en massa konstiga ingredienser :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På Espree så fyller jag en flaska (typ halvliter läskflaska för de små hundarna) och squirtar bara i lite som snubben i pure paws videos på youtube gör och det räcker bra och väl!
Typ som här. Fast jag använder mindre på min espree. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och espree shedding schampot som jag MÅSTE ha hemma alltid när mina fäller! Den ÄR så effektiv som i videon jag lovar!
Espree! Jag använder Esprees shampo och balsam till min shih tzu och det är jättebra och väldigt drygt :) som Cahira sa kan man blanda ut det med vatten i en flaska. Det finns till olika ändamål av detta shampot. Kan t.ex rekommendera Espree Milk & Honey shampo och balsam då detta ska vara väldigt mjukgörande. Jag har använt berry delight och rainforest till min hund och jag upplever att båda är lika bra. Sen är det väl lite olika hur man vill att hunden ska lukta då det finns massvis med goda dofter :) Men Espree hela vägen
Espree har bara naturliga produkter med saker som jojobaolja, vitaminer, aloe vera m.m. plus parfym så de är helt underbara tycker jag. :) Märker enorm skillnad i pälsarna!
Jag har typ 5 olika flaskor hemma eller nåt. 😇
använder själv espree på hundarna, jag trivs med lukten och tycker deras pälsar blir så fina. Jag schamponerar dom 2 gånger för sen ta i balsam låter balsamet vara i lite extra. Tips är att du skaffar eller gör egen blandflaska då går det inte åt så mycket schampo/balsam alls ;) Många gillar K9 men jag har lite svårt för den lukten, men jag har bara hört bra om K9 :)
Jag blandar i läskflaskor jag tvättat ur :) halvliters på mina små och 1.5L på större :)
#9 jag älskar espree också :) jag har lust att köpa fler olika ^^ Vad har du för sorts hundar? :)
#12 Pekingese, chinese crested, dvärgschnauzer, bc/collie, bc/corgi. :)
Jag tillhör dom som inte gillar Espree - jag tycker pälsen känns smutsig bara några veckor efter bad 🤔
Själv är jag ett fan av PLC-schampo, men har tänkt att prova K9 nästa gång, då jag hört många likställer dom med PLC.
Har inte hört något om PLC faktiskt.
Blanda espree mer och skölj mer noga så känns den inte smutsig sådär. :) *tips för blivande espreeköpare*
Tillägg: berätta gärna mer om PLC :) Glömde säga det.
Hahaha, jag skriver alltid fel. PCL heter det schampo jag använder - inte PLC 😃
Det är ett rätt gammalt märke som funnits i rätt många år, men är kanonbra enligt mig. Själv kör jag mest lavendelschampot som ger kanonfina pälsar. Dock har jag korthår och inte lika stora krav som långhårsägare, men vet även många med långhår som använder deras produkter. Finns en hel del att välja mellan. Luktar inte lika mycket som Espree (jag är rätt känslig för dofter) men luktar ändå gott. Jag späder även deras schampon, för även om jag har korthår så har dom mycket underull och det är inte alltid lätt att arbeta ner schampo i vattenavstötande päls 🙂
#17 Tack för info 🌺
Jag har provat en hel del schampon och har just nu fastnat för k9 keratin +, tycker den är fräsch, ger en naturligt och lagom doft och pälsen blir lätt att jobba med, luftig och ren. Finns en del schampon som jag tycker gör pälsen tung och fet.
ska tilläga att jag har en långhårig hund (pudel) med svår päls och mkt tovor så för mig är det viktigt att ha ett schampo som gör pälsen luftig och helt ren annars tovar den lätt ihop.
#7 espree shedding schampot verkar ju trevligt! Det ska absolut inhandlas om vi säger så! Köpte även furminator för långhåriga hundar, den är underbar! Tyckte att den första som kom ut slet så hemskt på pälsen. 😐
Står nästan lika mellan k9 och espree i tråden ser jag!´
Haha, åh varför har jag aldrig tänkt att blanda ut schampot…
Det står på flaskan att den ska blandas ut på espree.. :) Den är lättare att schamponera in OCH skölja ur då. :)
Min uppfödare använder PCL till sina bologneser, sprayar på schampo och masserar INTE in det, så det inte blir så tungt! :) Har köpt hem deras Vitamin och Silke produkter, kan uppdatera om någon månad - hämtar valpen på tisdag! :) Men uppfödaren tyckte det är det bästa om man vill ha något lite mildare än schampo för vita pälsar som mer är för utställning. Och tack för varningen om Esprees starkare doft, #17 russin, jag är känslig mot parfym så klarar tyvärr inte ens för starkt doftande tvål eller deo!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#23 Bolognese funkar ju annorlunda, kul att höra hur hon gör! Och lycka till med valpen ska bli kul att se! :) (psst kom gärna in på pälsvård iFokus ;) )
ja jag tycker espree luktar gott men jag har känslig näsa för annat så jag förstår! Men fällschampot är guld för fällraser om man klarar av det utspädda lukten helt klart! Ha hårfälla i duschen eller badkaret bara :)
#24 Tack och tack för tipset, visste inte att pälsvård fanns som egen sajt! Nu är jag med! Även saker som luktar gott kan jag reagera mot, har fått ge bort några av mina favoritparfymer! Och alla schampon, duschcremer osv. Bu! Hur lång är en evighet? Jo, tiden man väntar på att få hämta sin valp. Eller… Det har gått säkert tre evigheter sen hon föddes! ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#25 Haha ja det är vad en evighet det! Och att vänta på att ett djur ska föda. Det tar också en evighet! :) Fast inte lika länge helt klart!
Ett tips är att också schamponera in hunden två gånger, mina hundar blir sällan helt rena med endast en omgång.
Det bästa när det gäller schampo är att prova sig fram själv på vad som passar bäst, även om man har två hundar av samma ras så kan de ha helt olika päls.
I princip nästan alla hundschampon och balsam ska spädas ut med vatten.
Ett annat bra märke är pure paws, de har olika produkter beroende på vilken sorts päls hunden har och vilket resultat man är ute efter. http://www.groom-it.se/pure-paws-produktserier/9
Så! Nu har jag bestämt mig (tror jag, om ingen esperee användare avråder mig då :p) Milk and honey schampo och Rainforest balsam! Nu återstår det att klura ut var de är billigast! Sen prova shedding schampot när den årstiden är här! Vill verkligen tacka ni som svarat, är så svårt att lista ut själv vilka som är bra tycker jag åtminstone :p
Jag gillar rainforest och milk and honey, fast jag hade bytt tvärtom så milk and honey återfuktar som balsam istället. :) Men det är vad jag har xD
Roligt att du valde Espree! Jag håller med Cahira att kanske välja milk and honey som balsam, fast jag tycker du kan välja shampot också :)
Ja man kan ju ha samma. :) Luktar samma då :)
Espree! Outstanding på mina havanaiser med lång silking päls som lätt tovar, med Espree blir pälsen mjuk och lätt att kamma igenom :)
Jag har Aloe oat Bath Scahmpo och luxury remoisturizer (balsam) till mina, väldigt bra sorter som nästan inte luktar något alls, bara svagt kokos av balsamet. För det enda negativa med espree är att de flesta sorter luktar väldigt starkt och mina hundar får klåda av de parfymerade sorterna.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag antog att ni menade Espree Honey & Oat balsam, för jag hittade inget Milk and honey balsam. Och tog Rainforest som schampo! Hoppas det kommer snart så jag får se hur bra det är! :D
Skulle aldrig använa PCL här på hundarna, hade det till blandrashunden och tyckte den var suverän till henne men testa en gång på Enja som unghund och aldrig mer på Pudel. Så jag tror den passar säkert bra beroende på violken typ av päls man har på hunden. 😃
33 Skriv gärna vad du tycker, jag kan rek att du späder ut den och schamponerar två gånger 😉