Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2874 ggr
emmajensennn
0

Hund - choklad?

Har en liten fundering just med det här med att hundar äter choklad.

Läste på djurskyddets sida att en hund på 10kg måste äta minst 100gr 
80/90% mörkchoklad för att det ska vara dödligt

en annan sida säger att en hund på 50kg måste äta minst 4,5kg mjölkchoklad för att det ska vara dödligt för hunden…

Hur ligger det där till?

Jag tar hand om en dvärgpudel (vet INTE vikten) och är rädd att den ska få tag på choklad då jag alltid har hemma. Då snackar jag om Marabou mjölkchoklad.
Hur mycket skulle den behöva få i sig för att det ska vara farligt??

Är jätte orolig så ber om snabba svar tack :)

You can't make a rainbow without a little rain

Whippet
1

Om du är orolig lägg chokladen i ett skåp högt upp, jag skulle aldrig ha choklad framme liggandes till mina vovvar!

I'm out Vilar huvudet i handen

emmajensennn
0

Jo men tänkte OM det skulle hända en olycka?

Whippet
0

Ja då är det ju att ringa veterinären, men innan det kan du ju ge sparris då det får dom att kräka ut det.

JoannaLi
3

#3 Men är det inte sparris som bara lindar sig runt vassa objekt och skyddar tarmar och så vidare - kräks de av sparris?

Whippet
0

#4 Tror jag läste det i någon tidning (Härliga hund)  Men det kan vara så som du säger.

Wellcraft
1

Sparris lindar in vassa objekt, ex. tillagade ben. Framkallar inte kräkning.
En klick senast långt bak i käften brukar vara effektivt dock.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

emmajensennn
0

#6 vad menar du med "en klick senast långt bak"?

Wellcraft
0

*Senap, ac.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sugar Mist
2

Att trycka in senap är idiotisk. När jycken min smällde i sig ett helt paket mörkt chocklad pga glömsk matte som öppnade dörren och lämnade hund i samma rum tryckte vi ner handen i halsen och han spydde, sedan ringde vi veterinär och rådfrågade och eftersom vi redan kräkts hunden så tyckte dom att vi skulle avvakta, ge vatten och om han började skaka, vingla eller hjässa kraftigt så skulle vi åka in med honom.
Han lever än, trots den stora mängden mörk choklad :)

-

Scorpio97
2

Ju högre halt kakao = desto farligare. Så 100g mörk choklad är mycket farligare än samma mängd mjölkchoklad. Det är därför (samt att det är en tiokiloshund i första exemplet, och en femtiokilos hund i andra) mängderna skiljer sig åt ganska mycket. 

Mjölkchoklad är det inte så mycket kakao i egentligen, sen beror det såklart på hundens vikt och hur känslig den är. Vissa tål mer än andra. Men att få hunden att kräkas och sedan hålla koll på allmäntillståndet är väl det man ska göra. Sen skadar det ju aldrig att ringa och höra med en veterinär om man inte känner sig helt säker.

//Jessie

peafie
0

#9 Varför är det idiotiskt med senap?

Bloggen     ○    Instagram

JonnaCecilia
0

Det är inte chokladen i sig som är farlig utan ämnet teobromin som finns i kakao. Alltså, desto högre halt kakao, desto farligare! Marabou mjölkchoklad innehåller inte mkt kakao men man ska ju inte utmana ödet såklart. Med det sagt blev vår lab nästan femton och fick i sig flera mjölkchokladkakor i sitt liv. Tur vi inte köpte dyr choklad utan femkronorskakor med typ 5% kakao ;)

Sugar Mist
0

#11 Vad händer om hunden inte spyr av senapen? Känns ju måttligt bra att trycka in något sådant i hundens käft om den inte spyr, ungefär lika bra som att trycka in salt, vilket vi först försökte med men det funkade inte alls och då vart det dubbelt med risk för saltförgiftning och chokladförgiftning och då vart det bara att stoppa in handen i halsen på hunden illa kvickt. 

Man försöker ju uppnå samma effekt- så varför stoppa i hunden något som kan förvärra istället för att bara köra ner handen, man får ju samma effekt men man riskerar inget annat än kräk på handen.

-

peafie
0

#13 Senap är inte farligt i små mängder. Det är ju sällan det behövs mer än en tesked, liksom. Salt däremot, det är dumt.

Alla hundar spyr inte av fingrar i halsen. Min är ett exempel på det.

Frida B
0

Senap är jättefarligt, samma med salt som vissa säger att man ska ge. Man ska verkligen inte ge sådana grejer, finns alldeles för många risker. Bättre att ringa vet, komma in akut och få medel.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

peafie
0

#15 Vad i senap är farligt då?  Utöver saltet, alltså, som ju är försumbart i en så liten mängd.

Frida B
0

Antagligen senapen..? Senap kommer från senapsfrön, misstänker att det är dom. Finns en anledning varför hundar spyr av senap. Kroppen vill inte ha med det att göra, för det är farligt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

peafie
0

#17 Vidhåller ändå att det inte är farligt i mindre mängd, och ingenting jag hittar i mina efterforskningar säger att det är "jättefarligt", som du påstår i #15. Tvärtom hittar jag så väl veterinärkliniker som försäkringsbolag som rekommenderar metoden. Det är ju knappast en mald senapsväxt eller sjutton deciliter senap som du trycker i hunden, utan snarare en tesked och det är ingen som helst fara för den att äta.  Sedan fungerar det inte alltid med senap, så vill man ha ett säkert kräkmedel är det såklart vet som gäller.

Wellcraft
1

Tja, släktens hundar har inte dött av en klick senap, jag vet dock inte hur känsliga era hundar är, men våra var inte gjorda av glas.
En frisk och sund hund klarar lätt av en liten klick senap. Själv undviker jag hellre att köra ner näven i truten på hunden dock.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

peafie
0

#19 Nej, min hund fick en klick senast i förrgår då hon bestämde sig för att äta upp mattes handledsstöd i protest mot att vi tog lite sovmorgon här hemma… hon lever fortfarande. 👍

Karmatarerskanise
1

#15 Källa på att senap är "jättefarligt"?

Frida B
0

#21 tyvärr, minns inte länken.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lexie82
1

http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/sa-raddar-du-hunden-i-olika-akuta-situationer/

I stycket om främmande föremål rekommenderas en klick senap på tungan.

Lexie82
1

Här är ännu en länk som säger samma sak, denna gång är källan Hudiksvalls smådjursklinik
http://hudiksvallssmadjursklinik.se/tips-och-rad-2/342-2/427-2/

Lexie82
0

Enligt denna artikel ska man dock undvika senap annat än i absoluta nödfall. Leta er ner i texten till stycket om kräkmedel och huskurer.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/artiklar_rattgift.html