Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3856 ggr
Ambrose
0

AD/HD-röntgen för Rottweiler

Jag har lite funderingar kring röntgen då min Rottis snart fyller 1 år. Jag har hört många olika åsikter om det där med röntgen. Vissa säger att man måste vänta tills hunden är 1.5 år… att det ska vara mitt emellan löp etc. Andra säger att man kan röntga en Rottweiler redan vid 1 år eftersom de utvecklas snabbare än t.ex. en Schäfer. Det finns ju flera fördelar med att röntga tidigt… man vet hur hårt man kan träna hunden, man upptäcker eventuella problem tidigt.. och man minskar risken för att hunden ska få skador som ev. påverkar resultatet. Nackdelar kan ju vara att man får sämre resultat, men vad är det egentligen som är bäst? Har ni några erfarenheter… och speciellt då gärna angående Rottweiler?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

VendelaS
0

Jag röntgade min schapendoestös när hon var 1år. Om det hade varit bättre att vänta ett halvår vet jag inte. Jag vet att ju större ras desto senare utvecklas de och veterinären hade ettårs gräns. Så, varför inte? Det måste ju funka när hon är ett tänkte jag. Resultatet blev HD B och ED UA. Det tog dock över 30 bilder och resultatet blev ändå inte 100% som hon ville ha det. Om det berodde på åldern eller inte har jag ingen aning om!

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

[1989_ANNA]
3

Vi röntgade våran rottis hane dagen efter han fyllde ett år, ser ingen anledning till att vänta. En dålig höft/armbåge är en dålig höft/armbåge enligt mig..

Resultatet kom efter några dagar och strax därefter började vi cykla och träna.

Kallaterrier
0

Oavsett ålder så är ju dåliga höfter och armbågar dåliga höfter och armbågar.

Ambrose
0

Jo.. jag håller abslut med om att dåligt är dåligt, men man måste ju låta hunden växa färdigt först innan man röntgar dem. Annars är de slappa i lederna och då får man kasst resultat, trotts att lederna egentligen är bra när väl hunden vuxit färdigt.

Så min fråga bottnar väll sig egentligen i "Är en Rottweilers skelett färdigvuxet vid 12 månader" :)

//Ambrose

Sugar Mist
2

Alltså, jag tycker man bör vänta tills i alla fall 18-24 månaders ålder för att hundens leder ska bli fullt utvecklade och att hunden ska bli så bra musklad som möjligt.
Jag själv har väntat med röntgenresultat på aussien och på kommande hunden(om den inte är röntgad) lär jag också vänta tills dryga 2 års ålder för att  få så bra resultat som möjligt.

-

Ambrose
3

#5 Äldre än 18 månader finns det inte en chans att jag väntar på en hårt tränande Rottweiler. Dels för att det är en tung ras, dels för att jag inte vill utsätta dåliga leder för onödigt slit(som jag inte vet att de är förrän jag har röntgat), dels för att hunden kan få en skada, och vips så får man ett kasst röntgenresultat.

//Ambrose

Dumpuck
0

Vi röntgade vår hanne igår, han fyllde 1år förra veckan.
Många rottweiler uppfödare som röntgar vid 1 års ålder, förutsatt att hunden har bra muskelatur också. Har hunden bra muskler så har den oftast bra leder med eftersom musklerna håller lederna på plats, såvida man inte tränat sönder hunden. Första året ska man inte träna så hårt just för att kroppen går igenom så himla mycket, men man ska absolut inte bara va och ligga på latsidan heller - då stjälps det därför istället.

En Rottis växer fram till att de är drygt 3 år gammal, på höjden första året och sedan breddar de. Man brukar dock inte se så tydligt mellan 2 och 3 år att hunden breddar men på bilder syns det oftast tydligare. 
Vår hanne är klar på höjden och har börjat bredda nu, han må vara låg (precis godkänd höjd) men kommer bli grov.

Sugar Mist
0

#6 Ja absolut det är förståerligt, se det inte som något illa ment det jag skrev utan det är vad jag gör, jag har ju lättare raser än rottisar och pysslar inte med Ipo och liknande som nog kan slita på kroppen :)

-

Ambrose
0

#7 Bra muskler tror jag hon har och jag tror att jag har lyckats hålla den fysiska aktiviteten på en hyfsad nivå.

Nita har nog också stannat på vikten. Jag tror inte att hon kommer bli supergrov, utan troligtvisrättså nätt, men huvudet ska nog växa en del till. Det ser lite litet ut just nu ;)

Vet du om det finns någon anledning till varför man röntgar Rottisar så "tidigt"? De flesta andra raser tar man ju vid 1.5 år vad jag har förstått.

#8 Jag lät kanske lite väl hård, menade inte så :) Så sent hade helt enkelt inte funkat för mig bara :)

//Ambrose

Dumpuck
0

#9 Med tanke på det jag sett du tränar så bör hon ha bra muskler, jag ser inget som hindrar dig från att röntga nu.

De brukar ha en svacka med vikten, sen stiger den lite smått i takt med att de breddar. Hon bör nog vara klar på höjden nu, lite smått kommer hon nog bredda även om hon är av nättare modell =)

De anledningar jag hört är att eftersom rasen är så tung så har den lättare för pålagringar, då vill man ha röntgen gjord innan för rättvis bild. 
Veterinärerna rekommenderar dock 1.5 år på lite tyngre till tunga/stora raser för att de ska hinna utvecklas riktigt, men det är alltid upp till dig som ägare att avgöra. Och som sagt, många rottisuppfödare röntgar vid 1 år. =)

Ambrose
0

#10 Hoppsan. Skulle stått "stannat på höjden" inte vikten xD Hon har iofs stannat på vikten med… men där ska ju till kanske 7 kg eller något.. :)

Det känns som att jag kommer köra röntgen sammtidigt som resten av kullen. Vi har inte bokat ett datum än, och hon blir ju 1 först om 1 vecka, men jag börjar se färre och färre anledningar till att vänta längre :)

//Ambrose

Dumpuck
0

#11 Så kan det gå, men som du säger så bör hon ha stannat på höjden nu, ja. =)
Vikten kommer utifrån höjden och kroppstyp, kommer tippa på att vår hanne kommer sluta på runt 45kg (41 kg nu). Han är väldigt låg (precis godkänd höjd för hane) så att han skulle väga 50kg känns fel, samtidig är han väldigt kompakt och har mycket muskler så man vet aldrig. =)

Man brukar vilja ha hela kullen rätt samtidigt för ett rättvist resultat, är det olika åldrar de röntgas i så kan det bli lite missvisande beroende på vilken skillnad det är i åldern. Jag ser inga fel i att du skulle röntga tidigt, tycker din tik verkar ha fin kropp och muskelatur. =)

Ambrose
0

#12 41kg. Wow… Här kommer Nita med sina nätta 29 xD

//Ambrose

Dumpuck
0

#13 Haha, han är minst i kullen och har alltid varit 😛Även tikarna väger mer och har alltid gjort! Men numer är det bara 1-3 kg det handlar om, förut kunde resten väga runt 18kg och han låg bara på 13kg.
Hans mor är liten och pappan är normal storlek, vår har tagit efter modern. Låg men med en väldigt kompakt kropp och hysteriskt lätt till muskler, hans syskon har mer tagit efter pappan.

Haha, det var mig en liten dam! 😃
Men hon är riktigt fin utifrån de bilder jag sett och jag kan säga dig att jag önskar vissa gånger att vår var ett par kilo lättare, brukar säga det att föra fram honom är som att föra en pansarvagn med ferrarimotor - vissa dagar även utan styrning.
När det kommer till att bl.a. hälsa på andra människor så är han hopplös, jösses vad upp i varv han blir. Överlycklig är bara förnamnet, sen blir han dessutom helt plötsligt döv mitt i allt! Då hade han gärna fått vara ett par kilon mindre 😉

Ambrose
0

#13 Uff… kan bara tänka mig… 10kg till som tar sats och rammar knäna… Mina stackars bekanta hade legat på sjukhuset hela högen xD Jag har bara kontakt med en brorsa. Han väger nog också runt 40 och är precis i minsta tillåtna höjd. Nita är ju ändå typ 58-59. Min för tik ligger ju på 56… Förstår inte vart jag skulle få plats med de 10 extra kilona… Hennes farsa är grov, men väger inte så mycket. Ganska kort. Hennes morsa var nätt och fin hon med :) Det är faktiskt väldigt skönt med en nätt Rottis. Har ju lite funderingar på räddningshund och då måste de ju vara "bärbara" och Rapport lockar lite det med. Kanske inte den optimala grenen för Rottis för de är inte så snabba på långa avstånd, men min tjej kan allt spring. Hon har en extra växel som heter duga… man får inte se den så ofta bara ;) Spar på leder gör det ju med..

//Ambrose

Lon@
0

#10, jag har också hört det där om att röntga tidigt på grund av risken för pålagringar inom min ras (labbe, showlabbarna är banne mig inga lättviktare) men min personliga åsikt är onekligen att är hunden inte fri vid 1,5 års ålder så är det banne mig inget bra avelsresultat/bra avelshund. En annan sak om den har pålagringar när den är 10, men när den bara är några år, näe!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Dumpuck
0

#15 Haha, är du seriös? xD 
Men jösses, haha, själv väntar vi bara på att någon ska fara omkull när vår dundrar fram för att hälsa! Är nog bara ren tur att det inte hänt hittills x)

Då är han nog rätt lik vår, våran är 61cm vilket är minsta godkända. Men som sagt, han är galet enkel att få muskler på - precis som sin mor. Honom är det mer muskler som väger även om han inte är av den nättare modellen =)
Det är fascinerande det där hur de kan bedra en med storlek och vikt, vet flera som är grov som sjutton men väger lite och så har vi de som är tvärtom - smäckra men tunga. Bara ett bevis på att man inte kan haka upp sig på vikt, vilket många tyvärr gör i rottisvärlden. =/

Jo tack, det kan jag tänka mig. Rottweiler må vara en galet fin och rolig hund, men tyvärr gör väl dess kropp rasen en liten björntjänst mitt i allt. Den lämpar sig till mycket, men inte överdrivet länge… Så på så vis är det ju positivt med en lättare modell =)
Haha, jo det där med extra växel känner vi igen. Vår må vara bulldozer men satan vad det kan gå undan! Men tvärtemot din så lär inte vår orka i det långa loppet, inte än i alla fall ;) haha

#16 Förstår din poäng men det räcker med att ägaren varit lite oförsiktig i träningen så kan det komma, behöver inte betyda att individen/linjerna är fel för det. Rätt logiskt med att en tyngre ras har lättare för förslitningsskador.

Ambrose
0

#17 Hon har i alla fall drämt in i 4 knän hittills, inklusive mitt eget.. gärna från sidan eller bakifrån så att man verkligen tappar balansen ;)

//Ambrose

Dumpuck
0

#18 Ojoj, haha, ja man har det man gör =P

Dumpuck
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Apropå röntgen så fick vi vårat resultat igår, visade HD: A och ED: UA 😃

Ambrose
0

#20 Underbart. Stort grattis!!

//Ambrose

Dumpuck
0

#21 Tackar, håller tummarna för er röntgen! 
Hur blev det, skulle du göra strax efter 1års dagen? =)

Ambrose
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Jag röntgar tillsammans med Å och Ä kullen. Har inte hört något om när det blir än, men uppfödaren säger säkert till. Hon blir ju 1år om 2 dagar ^^ 

Min stora lilla tjej ^^

//Ambrose

5ara
0

#23 Jättefin 😃

Dumpuck
0

#23 Okej, ja, man får säga grattis i förskott då!
Tjusig liten dam du har, med de där benen förstår jag att hon har en rejäl extra växel 😛 Riktigt fin!

Ambrose
0

Då var röntgen gjord. Vet sa att det såg fint ut.. så nu håller vi tummarna. Nita fick kommentarer om sina rejäla muskler.. lite svårt att få skarpa bilder med dem i vägen :P

//Ambrose

Dumpuck
0

#26 Hoppas på bra resultat! =)
Kejjo fick också kommentarer, trots att muskelaturen ska vara nyttig eftersom den håller leder på plats så är det många veterinärer som tycker det är jobbigt då det blir svårare att få bra bilder, haha!

Ambrose
6

ED ua. HD A! Inte fått hem brev än, men det står på hunddata ^^

//Ambrose

Dumpuck
0

#28 Härligt, grattis =D

Ambrose
1

#29 Tack! Superskönt… nu är allt fritt fram och jag kan börja köra lite agility för skoj skull också! ;)

//Ambrose

Dumpuck
0

#30 Härligt, med hennes kroppsbyggnad måste det ju passa riktigt bra! =)

Ambrose
0

#31 Jodå.. har som mål att klara en hopp och agiliy 1a med henne under hennes liv.. lite för skoj skull sådär.. bör vi nog fixa. Hon tycker dessutom att det är grymt roligt. Hoppar lite vad hon själv känner för just nu, så vi måste fixa den där kommunikationen.. men hon är i alla fall snabb ;)

//Ambrose

Dumpuck
0

#32 Låter inte dumt!
Haha, ja, är mycket som ska klaffa. Lycka till! =D