Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 783 ggr
RosaMoln
0

Träna in "varsågod"

Hur har ni gjort när ni tränat in varsågod? Vid dörren har han förstått att efter varsågod så får man gå ut men han förstår inte om jag tillexempel ska ge godis eller mat på golvet. Har ni några tips på hur jag kan träna? :) Gärna så utförligt som möjligt :P

russin
1

Med godis är det världens enklaste sak. Sätt dig framför hunden och ha handen öppen med en godis på (säg ingenting) - försöker hunden ta godisen, så stänger du bara handen så den inte kommer åt. Låt hunden själv komma på att man väntar lugnt och inte tar godisen när handen är öppen - ja då får man ett varsågod och får den ta det. Så alla dom gånger den försöker ta godisen, så stänger du alltså bara handen - hunden brukar komma på rätt snabbt att vänta🙂

RosaMoln
0

#1 Han kan nej redan så han väntar ju liksom på godisen, tar ögonkontakt och tar den ur handennär jag säger varsågod, men lägger jag den på golvet så tror han inte att det är okej att ta den utan jag får ta upp och ge den :P Men det kanske kommer med tiden?

TerriZue
0

Har samma problem med min lille kille. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

oh-la
0

gör på samma sätt men mota undan med foten eller ställ dig på godisen tills hunden tittar på dig. så gjorde vi hemma och det funkade kanon :)

RosaMoln
0

#3 Skönt att jag inte är ensam xD #4 Har gjort det men han sitter bara kvar och tittar när jag säger varsågod, kan vänta i en evighet men då skäller han på godisen istället :) Ska jag fortsätta att säga varsågod och ge honom den ur handen ett tag till? :)

JonnaCecilia
0

Pekar du på godisen? För den mot hunden? Visa med både kropp och röst att det är ok alltså?

RosaMoln
0

Aa de gör jag, men han tar den inte förän jag håller den i handen..

RosaMoln
0

Haha bara för att jag startade tråden så funkade det nu efter kvällspromenaden med lite bus ^^, Uppmanade ännu mer med rösten nu än jag gjort innan, tusen tack för alla tipsen! :D