Valp fira midsommar andra dagen?
Hej! Antagligen ska vi hämta vår valp på torsdagen innan midsommar. På midsommar firar vi med grannarna och några ytterligare vänner som kommer dit. Grannarna har 1 hund och vår andra hund brukar vara med. Dock vet vi inte om vi kan ta med vår nya lilla valp dit redan dagen efter vi hämtat honom? Han kommer att vara 9 veckor när vi ska hämtar honom. Det beror säkert på hur valpen är och skulle aldrig ta med en osäker valp så direkt men valpen är redan nu väldigt orädd, nyfiken och frammåt och eftersom han kommer få stanna tills han är 9 veckor lär han ju växa lite till i sig själv. Men vet som sagt inte om det är galenskap att ta med honom dit. Det börjar på eftermiddagen/ kvällen så det är inte en hel dag men det lär ju hålla på ganska länge. Vi kommer ha en bur med och även ha med filt eller något då såklart så han i så fall kan välja. Vet någon om det går att ta med en valp dit så dagen efter man hämtat dom eller är det dåligt, förstör det? Tack på förhand!
Skulle inte ha tagit en ny hemtagen valp till några midsommar firande, valpen måste först bli trygga med er och ert hem vilket tar betydligt längre än en dag. Jag skulle råda er att tänka om och ändra era midsommar planer om ni tar hem er nya familjemedlem ! Sen är ju inte valpen fullvaccinerad heller, så den kan åka på sjukdomar dessutom
Okej tack för svar då hoppar vi midsommarfirandet:) Vad är det för sjukdomar du tänker på? Är det innan 12 vacinstion som du menar?
Jag skulle definitivt ta med valpen, den kommer förmodligen ha det skitkul när den träffar den andra hunden. Och det där med vaccinationen är att man ska undvika att träffa många andra hundar (som man inte vet hälsoläget på), en bekants hund är inte farligt.
Valpar är inte gjorda av glas, mina har varit med på allt mellan himmel och jord och de har inga rädslor alls (förutom zombies i skogen när det är mörkt😉) .
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag skulle inte ta med valpen dagen efter. Hade hellre varit hemma eller hämtat valpen efter midsommarhelgen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag haller Ned #1 Jag skulle absolut inte ta med valpen. Den maste ha tid att kanna sig hemma med er + att den behover vara vaccinerad vid 12 v, som du sager mot valpsjuka, parvo, hepatit.
Jag håller med #3, hade bara dubbelkollat innan hur längesen det är den bekanta vovven vaccinerades :) Min skrutt får följa med på allt och han är bara 10 v ännu :)
Midsommarfirande kan ju se VÄLDIGT olika ut… Allt från rena fylleslag med allt vad det innebär (vilket jag förmodar att TS inte hade tänkt sig ;-)) via ganska vilda barn/familjeupptåg till en lugn middag i goda vänners lag, eventuellt med lite vin. I det sista fallet skulle jag absolut ta med valpen, i de två första skulle jag avstå. Visserligen tycker inte jag heller att valpar är gjorda av glas och mina har blivit medsläpade till diverse grejer redan dag 1. En förutsättning för det är dock att man verkligen kan läsa och tolka sin lilla valp, OM man går över dess gräns för vad den orkar med - på flera plan - så kan man ha förstört en hel del som tar lång tid att jobba bort. Onödigt att sätta både sig och valpen i den sitsen!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Håller med #3 och #6 Så länge valpen är framåt och nyfiken så hade jag definitivt tagit med den till midsommarfirandet om det nu inte är en fyllefest men det lät inte så i ditt inlägg TS. Håll koll på valpen om den blir trött eller om det blir för mycket med den andra hunden och människorna. Så länge man håller koll och lyssnar på valpens signaler så tycker jag inte att det borde vara något problem alls. Vi var iväg några dagar efter att vi fått hem vår valp. Vi åkte på ett släktkalas och vår lille kille va då bara 8,5 vecka och han hade jätte kul och när han va trött sov han i min eller husses famn.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Är det ett trevligt, städat sällskap du har som inte dricker mängder och är någorlunda lugna hade jag tagit med valpen, om de andra hundarna är stabila hundar.
Annars, nej. Vissa ser midsommar som en fyllefest, och då hade jag stannat hemma.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tycker att du kan ta med valpen också. Min valp var med på alla våra äventyr från början med vad det innebär (besöka kompisar, lugnare hemmafester osv). Märker du att valpen blir orolig och nervös och rädd får du väl bara gå hem, men det finns ingen anledning att utgå ifrån att det kommer gå dåligt.