Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 9700 ggr
poodlelicious
0

Lämna valp till hundvakt

Vi ska äntligen få hem vår efterlängtade valp. Dock har ett litet problem uppstått. Vi ska på ett bröllop i sommar och vi trodde att vi skulle hämta valpen efter det men med tanke på avstånd och omständigheter måste den hämtas en vecka innan bröllopet. Hur gör vi? Kan vi lämna bort en valp som vi haft i knappt en vecka över dagen?

isblixt
3

Det är kanske inte det mest optimala men jag tror knappast att valpen kommer ta skada av det. :)

Sealle
2

Kan ni inte ha en vän (eller hundvakt ni litar på) som kan passa valpen i ert hem?

Haztparken
2

Jag lämnade bort min valp några veckor efter jag hämtat henne till mina kusiner (dock hämtade jag hem henne över natten) och det var ungefär i en vecka och det var inga problem :)

[postmortum91]
1

#0 Jag skulle inte ha gjort det för valpens skull. Ni gör som ni vill, men det är inte schysst mot en liten valp som redan förlorat hela sin hundfamilj och för att sedan flyttas på till främmande folk redan efter knappt en vecka. Det är MYCKET bättre om hundvakten kan vara hemma hos er under tiden där valpen känner sig trygg.

hannaj98
7

Det borde gå bra. Dock tycker jag att ni ska be någon ni känner och att personen kan komma hem till er någon gång innan och lära känna valpen lite, så den känner sig säkrare. 

Sen beror det ju lite på valpen, men min hund älskar att komma hem till nya människor, medan vissa hundar kanske föredrar att vakten kommer hem till er istället.

Karmatarerskanise
3

Jag hade inte gjort det. Jag hade struntat i bröllopet.

Den första tiden ska man ju lära känna sin valp och få den att känna sig trygg.

Majken!
15

Självklart kan du lämna bort valpen.

FjantYoda
1

Lämnade min hund hos pappa då vi hade haft han kort tid, tror han var kvar över natten oxå, kanske inte de mest optimala men han är idag över 2,5 och har varit där massor med gånger och är lika glad över att få fara dit varenda gång :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Frida B
1

Jadå, jag hade gjort det. Eller i alla fall till hundvakten som jag kommer ha i framtiden. Kanske inte en helt främmande person, men det är för att jag inte litar på människor.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kallaterrier
2

Ä valpen en cool sort, lämna bort den. Är det en försiktigare variant kanske man får tänka till lite, men ingen relation skadas av att en valp spenderar en dag med en bra hundvakt.

poodlelicious
2

Det är inte ett alternativ att strunta i bröllopet. Det är syrran som gifter sig. Och det är inte en lösning som jag föredrar på något sätt. Det var som sagt var inte planerat så här men nu blir det så ändå. Vi ska sova över på det här stället (30 min från vårt hem) och man får ha hund där. Så antingen får någon vara i vårt hem och passa eller så får personen vara med valpen där bröllopet är. Då kan vi komma och vara med den under dagen. Frågan är vad som är bäst för valpen?

Kallaterrier
5

#11 Jag hade låtit valpen vara hemma med hundvakten i sin "vanliga" miljö, det blir nog lugnast för den och ni kan inte titta till den stup i kvarten utan kan koncentrera er på att ha trevligt på din systers bröllop! Och det är INTE synd om valpen för det!

Frida B
4

Hade också låtit valpen vara hemma, dels för valpens skull men dels för att kunna ägna all min tid åt min syster som (i ditt fall alltså) ändå gifter sig.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

poodlelicious
1

#12 Det dåliga samvetet gnager…

Frida B
1

Vad kommer du ha mest dåligt samvete för? Att skippa bröloppet eller att lämna din valp hos en för dig och kanske till och med för valpen känd person ett dygn?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

poodlelicious
0

#15 Bröllopet kan jag ju inte skippa. Men det känns inte bra att lämna liten när man nyss fått den. Jag ska ändå skaffa dagmatte till den så småningom så det kanske är en ide att börja leta redan nu så det blir blivande dagmatte som tar hand om den.

Kallaterrier
9

#12 Men du? Livet stannar inte för att man skaffar valp och om ni ser till att det blir en riktigt bra hundvakt så kommer valpen säkert ha jätteroligt med den, ska du ha dåligt samvete för det? Trams!

poodlelicious
2

Tack för pepp! Det är en mycket efterlängtad valp som kommer få allt den behöver och lite till hela sitt liv. Den kommer bli älskad av många. Matte får skärpa till sig!

Wellcraft
2

Jag anser det beror på valpens personligheten och hur den tar flytten i övrigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[babels]
5

Försök att på den korta tid innan bröllopet hitta en hundvakt som kan träffa valpen någon gång eller två innan du lämnar valpen till den personen. Det kommer gå utmärkt! Jag lämnade själv min valp till närstående någon dag under andra veckan. Jag reste även bort i tio dagar efter två månader och min valp hade det jättebra hemma hos min mamma.  Valpen kommer inte att känna sig mindre trygg med dig. Jag tycker tvärtemot, att det bara är bra att så tidigt som möjligt vänja valpen vid att veta att hen ibland kommer tas hand om av någon annan än matte.

Lämna valpen till någon som du litar på och ha inte dåligt samvete utan ha det roligt på bröllopet!

poodlelicious
6

#20 Ja jag ska fråga hundvakt redan nu som får komma och träffa valpen innan. Jag tänker på folk som importerar hundar med flyg och sätter dom ensamma i ett lastrum på ett flyg i 15 timmar. En sån hund borde ju bli mer traumatiserad än att behöva bli passad en dag i sin hemmiljö.

Och jag vill verkligen att valpen ska lära sig att bli trygg med olika människor så jag får se det som träning.

Binajis
3

Det handlar ju bara om en ynka dag, det klarar valpen utan problem. Valpar glömmer sin hundfamilj omgående, de är gjorda för separation och det kommer ni märka. Du behöver verkligen inte ha dåligt samvete TS, låt inte det förstöra eran upplevelse av bröllopet! Vad är du egentligen rädd för ska hända? :)

En valp måste man ha ständig uppsikt över, hundvakten kommer behöva vara närvarande varenda sekund. Valpen kommer inte ens fundera på var ni är, efter bara en vecka hos er.  Det är EN DAG det handlar om TS. Den flyger ju fram. Dont worry! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

poodlelicious
1

#22 Det var över tio år sedan jag hade valp sist. Den valpen så otroligt enkel. Kissade aldrig inne, tuggade inte på något otillåtet och gick att lämna ensam utan någon vidare träning. När jag läser på iFokus så verkar det som att man ska räkna med att valpar är små ångestfyllda monster vars liv kan förstöras på två minuter om man gör fel… Men det här ska gå bra! Det blir en jättebra hundvakt. Valpisen kommer som sagt bli överöst av kärlek hela sitt liv och den är mycket efterlängtad :)

fridarebecka
3

Jag och min familj passade en valp från att den var 9-11 veckor, den hade hunnit bo i sitt egna hem bara en vecka innan dom skulle på semester. Kanske inte det mest optimala(och smarta planeringen) enligt mig men valpen verkade inte lida av det. Tror absolut inte att din valp kommer att lida av att vara med någon annan en dag, men det allra bästa kanske ändå är att någon får passa valpen hemma hos dig. :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
poodlelicious
0

#24 Skönt att höra att det gick bra!

Håller absolut med om att det inte är optimalt.  Vi ska möta uppfödaren halvvägs så vi slipper åka så himla långt och hon ska flyga med valpen så vi var tvungna att ta ett datum innan midsommar vilket vi inte hade räknat med. Men jag har väntat så länge och jag vill absolut inte vänta ett år till på grund av det här.

russin
5

Absolut kan du lämna bort valpen - den överlever fint en dag med andra människor🙂

Maja2
6

Det är absolut ingen fara att lämna valpen hos en hundvakt över en dag.

imsuchadiva
0

Som flera andra så kan du givetvis lämna iväg hunden över en dag. Men jag tycker inte du ska sova borta när du har så när hem. Det är mindre schysst mot valpen om den ska behöva sova borta när du har så nära hem.

poodlelicious
0

#28 Absolut. Jag behöver inte sova där. Fast hundvakten lär väl vilja sova hos mig ändå eftersom det kommer bli sent. Blir det konstigt för valpisen om jag kommer hem mitt i natten?

Binajis
2

#28 Jag förstår inte varför det vore mindre shysst? Skulle valpen bli orolig på natten men inte under dagen? Snacka om att sätta griller i TS huvud 😃 Att komma hem mitt i natten tycker jag är en mindre bra idé. Valpen kommer ju antagligen ligga och sova och ha det gött, det kommer ju bli rena spektaklet när TS trillar in..

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

poodlelicious
0

#30 Ja det är lite det jag är rädd för… Jag vill göra det som är bäst för valpen oavsett vad som är bekvämast för mig. Så om det behövs åker jag hem. Men om valpen blir orolig av det så är det väl bättre att jag går upp tidigt på morgonen istället tänker jag.

bell
7

#29 Om du bestämmer dig för att inte sova hemma behöver du ju inte berätta för valpen hur nära det är hem, man får ha hemlisar för valpar ;) 

Men allvarligt talat, jag tror mycket löser sig när du träffat valpen. Fick hem min lilla valp för två veckor sedan och om ytterligare två veckor kommer jag vara bortrest i tre dagar & två nätter. Det kommer gå fint för henne, värre för mig. Hon kommer vara kvar i vårt hem och det enda som skiljer är att jag inte är hemma med henne utan hon blir valp-vaktad av mormor, som givetvis får stränga förhållningsorder ;) Måste klappas på magen & sova i sängen. Jag hade tidigare funderingar på om jag skulle komma hem varje kväll men valpis är så cool och duktig att jag tror inte det behövs utan att det är lättare för henne (& mig) att jag är helt borta. Hade bara hunnit sova hemma & inte göra något mer. 

Se till att du får en trevlig upplevelse på bröllopet! Hitta en valpvakt du litar på så kanske du även stannar på brunchen också utan dåligt samvete 🙂 Förhoppningsvis gifter sig syrran bara en gång

Binajis
2

#31 Valpen kommer bara bli glad över att ni kommer hem, så enligt mig är det rent opraktiskt när ni lika bra kan komma hem nästa dag och låta valpen vila ut efter en tröttsam dag. Har den väl kommit på fötter när ni kommit hem kan det ju ta någon timme innan den finner ro igen, ni måste ut och kissa den, leka… ja.. kanske inte det roligaste efter en bröllopsfest :P Finn lugnet och låt hundvakten ta hand om valpen tills ni är hemma igen.

Maja2
2

#29 Det upplevs nog inte mer konstigt än nåt annat för den, så det behöver du inte oroa dig för :)

Binajis
2

#32 Bra skrivet!  :)

poodlelicious
5

#32 Vi får viska tyst om det så den inte hör ;) 

Nu känns det mycket bättre. Syrrans bröllop har vi alla sett fram emot länge och valpen har jag väntat på i ett par år. Så jag ska försöka slappna av och njuta av bägge två :) Tack så jättemycket för alla råd jag får av er!

bell
3

#36 Vi lovar att inte skvallra 👍 

#35 tack 🙂

CissiD
2

Självklart kan du lämna bort valpen över en dag. Det är inget den kommer ta skada av eller som du borde ha dåligt samvete för. Kan ju vara bra om valpen träffat personen någon gång innan. Men det viktigaste är att du litar på den som du lämnar valpen till så att du kan koncentrera dig på din systers bröllop.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

imsuchadiva
0

Ett bröllop brukar ju inte vara sent på kvällen/natten, så det borde max bli några timmar du måste vara borta. Men du gör så klart som du vill med din valp, men jag hade då inte lämnat iväg min valp 1 dygn så tidigt. Några timmar räcker gott och väl.

poodlelicious
5

#39 Oj vad har du gått på för bröllop :P Vigseln är vid tvåtiden. Sen håller festen på till tolvtiden i alla fall.

Karmatarerskanise
0

#40 Då hade jag gått på vigseln och sedan gått hem timmar min lilla valp.

poodlelicious
1

#41 Och sagt till syrran att du är inte så viktig för mig så jag prioriterar min hund istället?

poodlelicious
1

För att förtydliga. Antingen löser jag det här enda tillfället med hundvakt eller så får jag vänta med hund en väldigt lång tid. Det är alternativen.

fridarebecka
2

Är du nykter så behöver du inte oroa dig för att valpen ska tycka att det är konstigt att du kommer hem sent, kommer du däremot att dricka mycket på festen så hade jag valt att inte sova hemma om jag kunde sova borta. Jag hade inte velat komma hem full till en så pass ny valp.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
imsuchadiva
0

#40 förstod att det var festen du var ute efter. Vigseln + några timmar på festen borde väl räcka gott och väl? Eller är det viktigare att festa än att vara hemma med din nya lilla valp?

poodlelicious
7

Jag har inte druckit en droppe sprit i hela mitt liv. Och det kommer förmodligen inte någon göra på festen heller. Det är ingen fyllefest. Det är tal och musik och fokus på brudparet hela kvällen. För mig är det självklart att min syster är viktigare än hunden.

Det kommer finnas ett tryggt nätverk av människor runt hunden hela livet. Den kommer inte behöva lämnas bort till höger och vänster hela livet. Det är bara det här tillfället som är svårt just för att det är så tidigt.

Kallaterrier
9

#45 Men vad tror du ska hända med valpen om den är med en bra hundvakt? Vilka illdåd kommer den att utsättas för?  Vilka utvecklingssteg kommer att hämmas?

Jag vet inte vad du har haft för oerhört känsliga valpar i dina dagar men för en frisk och frimodig valp kommer det inte att vara något problem alls. Det känns mer som att du jobbar på att ge TS dåligt samvete för att hon vill fira sin systers bröllop. Det är ju inte så att valpen kommer att lämnas ENSAM hemma utan den kommer att tas om hand i sin vanliga miljö.

Binajis
12

Men herregud. Allvarligt. Jag är uppriktigt nyfiken på vad ni #41 & #45 tror ska hända med valpen om den är med en hundvakt istället för TS i ett dygn. Många har svarat i tråden och TS börjar äntligen slappna av, och då kommer ni och i princip anklagar henne för att inte bry sig om valpen. Utan att egentligen ge någon anledning på hur det skulle vara skadligt för den att ha hundvakt vid ett mycket kort tillfälle.

Binajis
0

#47 Du hann före, håller helt med.

imsuchadiva
0

#47 jag har inte haft någon känslig valp om du så gärna vill veta. Men jag haft ett förnuft och ett samvete :) Tycker man det är viktigare att vara borta och festa halva natten än att vara hem med sina nya valp kanske man borde tänka om lite.

Karmatarerskanise
1

#42 Det är vigseln som är det viktiga.

Om en fest är viktigare än den valp du väljer att ta ansvar för hade jag nog tänkt både en tre och fem gånger innan jag köpte den.

Binajis
13

#50 & #51 Nu är det ju inte en krogkväll TS ska på utan sin systers bröllopsfest där vänner och bekanta umgås, det hålls tal, säkert roliga aktiviteter… Wow. Att döma TS på det där viset kommer jag aldrig förstå mig på.

Kallaterrier
10

#50 Nu är det ju som tur var inte du som bestämmer vad som är förnuftigt eller inte. Du svarade inte på vad som skulle kunna hända med valpen?

Att fira sin systers bröllop kan ju knappast jämföras med att vara ute och festa? Det är en engångshändelse, får man hoppas, och på bröllop brukar det finnas massa människor som man sällan träffar och därför passar på när tillfälle ges, det är knappast så att man stannar kvar på en bröllopsfest för att dricka så mycket som möjligt.

Men jag jag har nog varken samvete eller förnuft i dina ögon, så det är rätt lika där.

Karmatarerskanise
2

#52 Och dom kommer inte ens ha haft valpen en vecka. 

För mig är det ofattbart att välja fest framför sin valp. Själva vigseln ät ju det som binder ihop hennes syster med hennes kärlek. Träffa släkt och leka lekar kan man göra när som. Jag dömer inte. Däremot förstår jag inte om nu valpen är något man velat ha hela sitt liv.

poodlelicious
11

Oj… Jag har älskat djur hela mitt liv. Jag har velat ha en hund så länge jag kan minnas. Jag hade en när jag bodde hemma som jag älskade och älskar så mycket så jag nästan går sönder. Nu har jag letat efter valp i två år för att hitta rätt. Jag har åkt till otaliga uppfödare och jag har köpt saker sedan länge och förberett mig så gott jag kan. Jag har förberett bra hundvakter som jag litar på och jag kommer betala det som krävs för dagmatte så hunden kommer inte behöva vara ensam mer än ett par timmar några enstaka tillfällen i sitt liv. 

Trots allt detta bör jag alltså inte skaffa någon hund alls för att jag vill gå på min älskade systers bröllop. #50 #51 Jag utgår ifrån att ni inte har någon bra relation till eran familj. Kan inte se någon annan anledning till att ni skulle vara så elaka och insinuera och jag tänker skita i min valp för att supa en hel natt. Usch så ledsen jag blir. Det är nästan imponerande att ni lyckas döda min valpglädje så pass mycket.

Kallaterrier
10

#55 Låt inte två deltagare i tråden slå ner dig, de är definitivt i minoritet. Ta ett djupt andetag och se fram emot en valp OCH ett bröllop!

Binajis
8

#55 Jag förstår att du blir ledsen TS. Du visar enormt engagemang för din valp. Bry dig inte om dom där, tänk på vilket stöd du har från flera i tråden. Jag vet hur svårt det är att styra sina känslor vilket gör mig rädd för att du ska gå och ha ont i magen under bröllopet fast du verkligen inte ska behöva känna så. Jag hoppas du förstår att du inte har något att oroa dig för så du kan njuta fullt ut av din lilla valp och av din älskade systers bröllop. Tröstkram! 🌺

poodlelicious
6

Tack #56 

Jag får väl vänta med att lägga ut bilder på valpisen tills efter bröllopet så jag har bevis för att den överlever.

Karmatarerskanise
3

#55 Nu påstår du saker jag aldrig uttryckt.  Jag påstår inte att du inte ska köpa hund. Inte heller att du ska supa. Så var god och hitta inte på saker.

Min relation till min familj är fin. Även min relation till mina djur.

Jag har inte heller sagt att du ska strunta i bröllopet. 

#56 Slå ner henne? Snacka om att lägga in felaktiga värderingar i det jag skrivit.

Kallaterrier
4

#59 Jag tar tillbaka "slå ner"-påståendet. Du klumpades ihop med den andra deltagaren, jag ber om ursäkt för det.

poodlelicious
9

Min man kom hem och sa åt mig att enda anledningen till att jag inte borde få ha hund är för att jag sitter och läser på hundforum hela dagarna ;) Får ta till mig det. Nu ska jag spåna valpnamn!

Sealle
1

#61 När du har lite valpbilder får du jättegärna skapa en bildtråd 😃 Så kan du säkert få förslag på namn också om kreativiteten sinar. Ha det kul på bröllopet och gud vad kul med valp! Förstår verkligen din längtan efter hund, är lite i samma sits och jag tycker verkligen inte (som många andra redan sagt) att du ska låta en ynka dag stå ivägen för varken dina planer eller din glädje.

CissiD
8

Jisses vilken diskussion detta blev. Att lämna en valp till en förnuftig hundvakt som man känner väl och litar på under ett dygn är inget valpen kommer ta någon skada av inte heller kommer det att skada deras relation. Det handlar inte om att välja sin valp över en fest och det bara gått en vecka spelar ingen roll. Och att skriva att man har förnuft och samvete som inte hade lämnat bort valpen efter en vecka om det är något så speciellt som ett bröllop är absolut inte vad jag ser som varken förnuft eller samvete. De flesta gifter sig 1 gång i livet och då ska man kunna vara med på sin systers bröllop utan dåligt samvete. Hade kunnat förstå de uttalandena om TS tänkte lämna valpen ensam hemma men det blir ju löjligt när det faktiskt handlar om en bra hundvakt som TS litar på. 

TS gå på bröllopet och ha inte dåligt samvete över huvud taget för att din valp är hemma med en hundvakt som du litar på. Låt ingen döda din valpglädje! Skulle tro att det värsta din hundvakt kommer att göra är att skämma bort valpen lite för mycket. 😍

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Frida B
3

TS folk är så himla känsliga idag, bry dig inte om det. Du behöver inte få dåligt samvete, det är en hund. Självklart kan du lämna bort valpen, inga problem. Kanske inte komma hem full så i sådana fall sov borta, annars kan man strunta i att dricka och komma hem samma dag.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

poodlelicious
4

Jag dricker aldrig. Jag vill inte festa jag vill bara fira min systers tillsammans med vår familj och vänner. Och jag vill ha min älskade efterlängtade hundvalp. Sen får det gå i Guds namn hur det kan som mamma brukar säga.

[babels]
7

#42 Det är helt okej att välja en fest framför sin valp, precis som det är okej att välja sin valp framför en fest. Det är inget fel att unna sig nöjen ibland i livet trots att man har ansvar för en hund (eller ett barn). Så länge hon ser till att sin valp alltid har det bra så spelar det ingen roll om det valpen har det bra tillsammans med henne eller med någon annan någon gång ibland. Jag uppfattar ditt sätt att formulera dig på som väldigt dömande. Bara för att det är viktigt för henne att gå på sin systers bröllop innebär det inte att hunden är mindre viktig. Hennes syster och hennes hund utesluter inte varandra. Du antyder att festen är viktigare för henne än valpen som hon väljer att ta ansvar för. Och enligt dig är det inte ansvarsfullt att gå på festen. Det är ABSOLUT att döma henne. Detsamma Gäller #45. Jag tycker att ni båda bör tänka till ordentligt över vad ni faktiskt säger. Att ni tycker det är ett dåligt beslut är helt okej, men att komma med kommentarer som att hon borde ha tänkt till eller att hon inte tycker sin valp är viktig är inte okej. Det är bara okonstruktivt och elakt. TS: Ha det så kul på bröllopet!

imsuchadiva
0

Folk borde lära sig att inte alla kan ha samma åsikt. JAG anser att det är okej att låta valpen vara med hundvakt ett tag på dagen, men JAG anser inte att det är okej att låta valpen sova med någon ny efter så kort tid. Speciellt inte när man har så himla nära hem. Inte attackerad jag er som tycker tvärt emot mig. Ni borde lära er lite vett och etikett, och framförallt borde ni lära er att folk har olika åsikter. Kan man inte ta att folk har olika åsikter ska man inte fråga vad andra tycker, och verkligen inte skriva på ett forum.

Kazince
4

Jag skaffar valp nu i sommar och ska då på bröllop samma vecka som hon hämtas hem, tänkte först hämta henne dagen efter men pga anledningar så häntar jag hem henne innan istället. Hon kommer vara kvar hemma med en hundvakt hon har träffat, jag har valt att se vigseln och kanske äta lite gott men efter det åker jag hem. Inte för att jag tror att hon kommer ta skada utan för att jag vill vara hemma och gosa med henne. 😁

Nova1234
5

Självklart ska du gå på din systers bröllop och du ska göra det med gott samvete och ha roligt Valpen somnar också på kvällen, så det är ingen idé att du åker hem tidigare (När vi fick hem vår valp somnade han vid 10 och sov till 5,30 nästa morgon) Helt otroligt att ens antyda att valpen tar skada av att vara borta ett dygn hos snälla människor som troligtvis kommer att skämma bort och gulla med valpis hela kvällen Du och valpen har all tid i världen att lära känna varandra och bonda efter bröllopet

poodlelicious
5

#67 Man kan uttrycka sig på olika sätt. Det var ett par stycken i början som sa att de inte tyckte att det var schysst mot valpen. Det respekterar jag och jag tog absolut inte illa vid mig. Det var snarare det jag räknade med. 

Du antydde att jag inte har förnuft och samvete och du antydde också att jag kanske inte borde ha hund alls och att jag prioriterar att supa framför valpen för att min syster gifter sig en gång i livet. Man kan säga saker på olika sätt men du har bara varit otrevlig. Vill att du ska veta att jag blev ledsen av sättet du skrev. Fundera på om du verkligen hade uttryckt dig så om vi hade pratat face to face eller om du gömmer dig bakom skärmen.

poodlelicious
1

#68 Kul! Ja om det inte hade varit syrran som hade gift sig så finns det en risk att jag hade insjuknat plötsligt i en svår sjukdom så jag inte kunde gå på bröllopet ;) Valpgos är det bästa som finns!

bell
1

#70 ❤️

russin
9

Varför skulle valpen inte kunna sova med någon annan ? Valpar sover även dagtid vet ni 😃 så vad är skillnaden mot att den sover med en annan person dagtid jämfört med nattetid ???

imsuchadiva
0

#70 det kan jag garantera dig att jag hade gjort. Jag står för mina åsikter. Men du för gärna förklara vad som var så hemskt med mitt första inlägg #28 :)

poodlelicious
6

#74 Det var inget fel på det inlägget. Jag svarade trevligt på det. Efter det har du antytt att jag kanske inte borde skaffa någon hund och att jag bara vill vara ute och festa och skita i min valp. Det är rätt otrevligt. Du antydde också att jag inte har förnuft eller samvete. Det är ju uppenbarligen fler än jag som tolkat dig på samma sätt. Man kan stå för sina åsikter utan att vara otrevlig, som du gjorde i ditt första inlägg.

imsuchadiva
0

#75 hade Du/ni accepterar min åsikt på en gång så hade jag sluppit försvarat mig och förklarar mer ingående varför jag tycker som jag gör. Men om du inte klarar av att höra folks åsikter så ska du inte heller be om dem, speciellt inte börja ifrågasätta.

peafie
4

Jag åkte till Island på konferens en vecka efter jag hämtat hem valp på 8 veckor. Hunden hade the time of her life hemma men jag led som tusan. Herregud, hade en liten nioveckors hemma och var tvungen att jobba i ett annat land! 😭

Ha det så skoj på bröllopet och tänk inte på valpen - den kommer inte tänka på dig. 😉

Bloggen     ○    Instagram

poodlelicious
5

#76 Va??? Jag svarade "Absolut. Jag behöver inte sova där. Fast hundvakten lär väl vilja sova hos mig ändå eftersom det kommer bli sent. Blir det konstigt för valpisen om jag kommer hem mitt i natten?" 

Menar du att du ska få ifrågasätta men ingen får säga emot dig? Du kanske inte heller ska skriva på något forum om du inte vill bli ifrågasatt. 

Det här blir OT så vi kan väl släppa det.

[babels]
5

#76 Ingen hade något problem med att du uttryckte din åsikt gällande frågan. Men det tog inte slut där, utan du fortsatte med att döma ut TS som person. Istället för att bara säga att du inte tycker det är bra p.g.a x, y och z, så lade du också till personangrepp på TS. Tycker du verkligen inte att formuleringar som "förstod att det var festen du var ute efter", "men jag har förnuff och samvete" inte är personangrepp och dömande? Det var inget fel på ditt inlägg i #28, men sen när folk började diskutera och argumentera gällande det så blev det inte särskilt fint från din sida.

Lon@
1

TS, gå på din systers bröllop och ha en riktigt, riktigt härlig dag/kväll/natt med dina nära och kära! För valpen spelar det säkerligen ingen roll om du kommer hem mitt i natten eller på morgonen dan därpå. OM man skulle ha en EXTREMT OSÄKER valp kanske det inte är det bästa valet - men med en sådan valp gör det förmodligen inte heller varken från eller till på. Jag tycker verkligen inte att det är oansvarigt att gå på sin systers bröllop, annan sak om du skulle på en "vanlig krogsväng och supa skallen i bitar" vilket jag absolut inte tror att du skulle göra ens utan valp - och inte jag heller för den delen. Lycka till med din efterlängtade valp!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

imsuchadiva
0

#78 men det är du som gnäll inte jag.

poodlelicious
4

#81 Nu får du väl ändå ge dig…

Karolina-H
1

Tänk vilken diskussion en sådan här sak kunde starta… Helt otroligt. Till TS så åk på din systers bröllop, ha kul och sov borta en natt det kommer inte hända något alls med din valp bara för att den är hos en annan över en natt.

När jag hade hämtat min senaste valp så behövde jag hastigt åka iväg över en helg som inte var planerat strax efter 1,5 vecka efter vi hämtat honom ungefär. Han lämnades hos den kommande dagmatten och jag åkte iväg. Inte hade han men i sitt liv för att jag gjorde det utan utvecklades till en mycket fin och väldigt välfungerande hund utan några problem.

Codeavalone.blogg.se

Oliviahack
3

Jag var tvungen att jobba trots att jag skaffade min hund, alla kan inte ta ledigt. Så hon fick vara hos släktingar under dagen. Inte sjutton har hon tagit skada av det. Hon är en supertrygg hund som älskar dessa människor. Skulle det hända mig något så vet jag att hon kan bo hos dom utan problem för hon är redan fäst vid dom. Det är hennes hem också. Så att det kan vara skadligt är bara bullshit.

Låt hundvakten ta hand om din lilla valp och åk till din systers bröllop och ha roligt!

Portie
1

Det är ingen som helst fara att lämna bort valpen en dag.. Den kommer inte ta skada av det. När min hund var valp så var min pappa tvungen att vara hundvakt den första månaden för man fick inte ta med sig hunden i början. Det var aldrig några problem, han har alltid tytt sig till mig även om vi bara sågs på helgerna ett tag. Tror jag hade honom i ca 2 veckor  innan jag flyttade till skolan.

Navifax
2

VI fick hem Navi på tisdagen 5 maj och var tvungna att lämna henne hos min syster över dagen på lördagen - alltså 4 dagar efter. SÅ i vissas ögon måste jag vara en hemsk hundägare.

Men Navi lever och frodas, hon är superlycklig och åh så glad hon blev att se mig när jag hämtade henne! Åsikter i all ära men jag kan också anse att OM man nu behandlar valpar som glas så kanske man inte vet så mycket om ämnet. Hundar är väldigt duktiga och självständiga och man borde ge dem lite mer "credit" ibland.

Jag är superdaltig och är livrädd att hon ska glömma vem jag är men nejdå. Kärleken växer för varje dag. Och du är absolut (!!!!) ingen kass djurägare för att du väljer din syster. Lyssna inte på sån negativ feedback. Det är bara elaka påhopp. Hejja dig och ha så sjukt kul på bröllopet!!

poodlelicious
0

#86 Vad skönt att höra att det gick bra :)

[Kaoskaos]
0

Jag var hemma två veckor med mim 8 veckor valp , sen var min mamma hemma hos mig i 5 dagar under tiden jag var på jobb och efter det var hundarna hemma hos henne ! Gick ingen nöd på valpen inte ! Så far du på bröllop :D jag tror det bara är bra träning ! Har träffat många hundar som inte klarar av en timme utan matte/husse just för att dom aldrig fått lära sig vara utan dom !

Mysisa
5

Jösses, jag måste vara jätte hemsk som lämnade en halv valpkull med hundvakt en hel helg när jag var på bröllop för en vecka sen.

minavitas.wix.com/kennel

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.