Valp - promenader?
Jag vet att alla har delade åsikter om detta men måste ändå höra. När jag får hem min 8-veckors valp är det promenader för att bara gå ut och kissa och bajsa och gå i valpens takt. Men när kan jag börja gå längre promenader, vid vilken ålder och hur länge? Osv.
där kommer du få höra en massa olika åsikter, herregud vad hela området va på mig, NEJ du går för långt, NEJ du går för kort!
…. <<… ush vad jag avskydde de, jag höll mig på gården tills han va tre månader, före de gick vi bara runt huset, sen gick vi runt kvarteret, de va ett litet kvarter som består av typ 5 hus, så de va en gata som gick runt dom husen.
Den lilla rundan kunde ta en timme för han va ju tvungen att gnaga på varenda pinne han såg.
Vid 4 månader utökade jag med en till gata osv, den tiden de tog berodde på min hund om han ville ligga och slappa i gräset eller inte, jag va mycket för att ta hänsyn till vad han ville göra, sen drog jag bara med honom om de tog för lång tid, man har ju inte alltid all tid i världen.
Han är ett år och jag får fortfarande höra NEJ du går för långt, NEJ du går för kort, tycker folk kan sköta sina egna saker istället för att glo på mig vart jag går och hur långt jag går, dom känner ändå inte till hans behov, de gör ju ägaren bäst själv.
Första tiden är det ju ut och in för kiss/bajs. Sen brukar jag ägna kommande månad år att sitta ute lite då och då så valpen får kika lite på omgivningen och traska runt på en gräsmatta.
Vid 4 månaders ålder får mina följa med till skogen och utforska i egen takt på en plätt och även knata runt i området där jag bor och vid 6 månader brukar dom få hänga med på normala skogspromenader på 1 timma eller så. Här går vi inte i rask takt, utan valpen får stanna och lukta, den får springa, den får kolla in stenar osv osv. Naturligt utforskande och naturliga rörelser.
Naturlig mark där valpen får träna upp sina ben, muskler osv är kanonbra och det är inga porslinsdockor vi har - däremot släpa runt en valp i koppel långa svänga på asfalt är mindre bra. Har man bara koll på valpen och att den orkar mm så är det ingen fara - även en valp behöver röra på sig och bygga muskler, men i sin takt och i rätt miljö🙂
Håller med Russin!
Folk har mycket åsikter om detta med valpar. Jag tog det i min valps takt och blev han trött så bar jag honom hem. Man lär sig snabbt se på valpen när den inte orkar mer.
Gå i valpens takt är det viktigaste. För oss va bara gå 10-20 meter något som tog typ 20 minuter med sniffning kisspauser och annat skoj man kunde hitta på de första veckorna. Sen va vi ute på samma 10-20 meter varannan timme så matte hade inte orkat gå längre än så.😴 Vi kom aldrig så långt i början sen gick det naturligt att han behövde gå lite längre när han blev 13 veckor och skulle skvätta då hade han sina "skvättfläckar" som blev fler och fler och lite längre bort för varje dag som gick. Jag skulle säga låt valpen utforska och va beredd på att få bära hem och håll ögonen på valpen när den börjar bli trött. Det är inte alltid de vet sitt eget bästa. :) Ta det hellre lite för långsamt än lite för snabbt.
Jag körde aldrig på ålder utan de kom successivt. Vi satt ute mycket eftersom de va senvår och sommar i början. Bara sitta på en filt ute i gräset blir de trötta av med alla pinnar, fåglar, hundar, grässtrån och annat skoj. Jag förstår mig inte på de som säger bara ut och kissa sen in igen. Vilket va något jag hörde mycket av när vi fick hem vår valp förra året.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Mina valpar får hänga med på allt efter att dom utforskat sitt nya hem i några dagar. MEN jag går alltid med valpen lös, och går i valpens takt. När jag märker att den blir trött så tar jag upp den i famnen. Vet om andra som tar med sig barnvagn på promenaderna för att underlätta när valpen blir trött.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vår valp är 12 veckor, älskar att vara ute och springa. Är det dumt att vi låter honom springa/rusa mellan oss när vi lockar på honom, typ 10 meter.
#6 - två tre gånger är väl okej, men inte hålla på att tjata sådana saker. Bättre då strosa runt lite och låta valpen hålla koll på er 🙂
#6 Håller med #7 gör några gånger sen ta paus en stund. Då får du även en valp som tycker det är kul och inte tycker att man tjatar massor. Sen kan man göra om det några timmar senare om man vill efter att man vilat en stund. Sen beror det jätte mycket på valpen också. Men glöm inte bort att alla valpar vet inte om när de är trötta eftersom det finns så mycket annat skoj att göra än att sova. Lär känna valpen i lugn och ro och sen tar du det i valpens takt så kommer allt gå jätte bra.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
När jag och valpen har en fungerande kommunikation, dvs att han är kontaktsökande, har en fungerande inkallning och tyr sig till mig/är trygg, då får han följa med på promenad. I början bara ner för gatan tills vi provat på ett möte och jag ser att han är trygg och fungerar bra lös även i andra miljöer än hemma. Sen går vi längre turer.
Mina hundar växer ganska sunt och proportionerligt och jag tycker att man ser på hur valpen rör sig om den kan gå längre eller inte. En valp som snavar och snubblar fram, går vingligt eller klumpigt, bör inte gå så långt, medan en valp i samma ålder som har alla kroppsdelar på rätt ställe med mjuka, flytande rörelser kan gå längre.
Min nuvarande valp blir ca 60-65 i mkh, han är 13 veckor och han har gått med på promenader på ca 1 h. Egentligen mer då vi ibland går till stranden, badar lite och sen går vi hem igen. Badstunden är inte mycket vila för honom eftersom att han leker med dom andra, men det är ju en paus från promenaden iaf. Såna rundor går vi inte varje dag, utan kanske ett par ggr i veckan. Annars blir det kanske 30-40 minuter, mycket för att jag brukar ha med mig mina barn och dom går inte så fort, men också för att jag går med den vuxna hunden och då får den lilla följa med.
Mina hundar går alltid lösa så de kan bestämma tempot lite själva. Skulle valpen hamna efter kan jag bära den eller sänka tempot, men det har aldrig hänt. Har tagit dem i barnvagnen ibland när de visat tecken på att vara trötta mot slutet av en promenad med tex mkt lek. Men det har inte varit ofta.