Rasförslag
Har mycket länge funderat på att skaffa hund och har ett par raser som jag verkligen gillar och tror passar oss. Men tänkte se om man kunde få lite förslag på raser här som man kanske inte tänker på själv.
Bor på landet, har en stor inhägnad tomt, finns möjlighet för hundgård. Har 3 katter och fyra kaniner, kaninerna bor i en stor hage med tak och nedgrävt nät. Bor mitt i skogen med mycket skogsvägar, ingen liten skog eller små skogsområden här talar vi riktig skog, finns sjöar och myrar. Har nära till havet och vill gärna att hunden inte ska avsky vatten, ett plus om den gillar att bada då jag gärna badar.
Jag pluggar just nu och tanken är att jag ska ha ett arbete där hunden kan vara med. Annars arbetar sambon skift och hans mamma agerar även gärna hundvakt, hon har haft hund hela sitt liv, mestadels större raser.
Vi är ute väldigt mycket året runt, jag är nog allra mest aktiv under höst och vinter. Under den varmaste delen av sommaren gömmer jag mig helst i skuggan och längtar till vintern. Så det gör inget om hunden tycker som jag där. Det är även en stor fördel om hunden gillar att vara ute i alla väder och inte avskyr snö, kyla och regn. Har en bekant som lät mig prova att köra hans slädhundar (Alaskan malamute) och det var underbart kul så gärna en hund som man kan köra drag med.
Ingen liten knähund, en aktiv hund som gillar att vara med på saker man gör. Den ska gärna gilla att lära sig saker, gör inget om den är envis för det är jag med och min ena katt med (en sibirisk katt). Gillar djur som har mycket päls, inte främmande för att borsta päls och inte rädd för hår i soffan. När katterna fäller borstar jag flera påsar med hår.
Så kom med tips på raser som kan passa och om jag glömt något så fråga på.
Mina förslag är jaktlabrador, jaktgolden, irländsk vattenspaniel, flatcoated retriever, portugisisk vattenhund, perro de agua espanol och lagotto. De är vad som dyker upp i mitt huvud när jag tänker "hund som gillar vatten" 🙂
Tack för förslagen, ska kika på dem.
Finsk och svensk lapphund är ju riktiga vinterhundar. De är visserligen inte avlade för drag men en del åker skidor efter de ändå. Samojed skulle också kunna passa. Har hört lika olika åsikter om deras badlust, det verkar som de gärna går i vattnet och svalkar sig, men ogärna simmar där de inte bottnar. Är det blött ute drar de ju in en del skit, men i gengäld trivs de utomhus året runt.
Siberian huskies, som jag förstått det, brukar gilla att simma. Dem har ju lite mindre päls än andra spetsar så dem blir inte så tunga så att simma är bra motion när det är varmt ute. Annars hade ju även dem andra draghundarna passat :)
Tänkte direkt på Flatcoated Retriver!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Lagotto kräver mycket mental, meningsfull aktivering. De nöjer sig sällan med promenader och drag.
Du vill inte ha en understimulerad lagotto, tro mig.
Så utveckla gärna vad du ska göra med hunden.
Jag tänkte snarare på lite spetsar & urisar, spontant.
Samojed & eurasier . tex.
Vad har du för ambitioner i draget? Har du planerat seriös träning, eller kanske tävling så skall du ju självklart ha en mer passande hund än dessa två.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tänkte på Finsk lapphund, oftast trevliga och härliga hundar.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Jag tänker onekligen spetsar, spetsar, spetsar 😍, dock inte de som är jaktinriktade utan de som använts som gårds- vall- eller draghundar.
När du skriver drag, i vilken form tänker du dig det och hur mycket? Bor ni i norr med mycket snö stor del av året eller längre söderut med mycket barmark?
Alla spetsar är förstås inte badglada, skall man generalisera så är det snarare tvärtom MEN om man bor vid mycket myrar och annat kan det faktiskt vara positivt eftersom man inte vill att ens badtokiga retriever (om man väljer ras efter badglädjen) glatt hoppar ner i minsta sumppöl för att inte tala om där de inte får fäste (been there, done that!).
Min favorit isländsk fårhund skulle gilla det liv du beskriver men du kanske vill ha snäppet större? Samojed kan nog också vara något, i synnerhet om du vill pyssla med drag.
Däremot så tycker jag att man skall lämna de renodlade draghundarna som siberian husky och malamuten till dragfanatikerna som lever för det hela.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Tack för alla bra förslag, har faktist varit inne på en spets av något slag, de verkar passa in bra på vårt liv.
Tror inte jag är intresserad av att tävla inom något, men man ska ju aldrig säga aldrig. Skulle som sagt gärna kunna använda hunden som draghund, typ dra på cykel, skidor, släde, pulka. Är ute mycket i skog och mark alla årstider så då skulle hunden få hjälpa till att bära saker. Är även intresserad av att lära hunden att hjälpa till i vardagen, släcka lampor, hämta saker mm.
Kan ju avslöja att det är just finsk och svensk lapphund samt samojed som jag har funderat över. Gillar ju även siberian husky men som ovan skriver är det nog bäst att lämna dem till de som håller på med seriöst drag. Det får vara en hund för framtiden i så fall.
Har hälsat på några finska lapphundar och en svensk, de är mycket trevliga och fina men känns snäppet för små på något vis.
Kanske skulle se till att få träffa några samojeder.
Dalmatiner passar perfekt! En overall på vintern bara ;)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Tycker du ska släppa lagotto då, om du funderat på den rasen efter att du fick denne som förslag.
En spets eller dalmatiner passar sig bättre :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har haft hundar med flera olika typer av päls och även om man kan lägga täcke på en korthårig/frusen hund så blir det aldrig lika bra som en naturligt vädertålig päls. Är det alltså viktigt för dig att kunna vara ute länge i kyla, regn och rusk (det senare är faktiskt ofta värre än ren kyla) så skulle jag välja en hundras som har ett lämpligt hårlag för det om det inte finns väldigt starka skäl för något annat.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#12 Måste få inflika att jag kände en slät/korthårig jakthund. En vinterdag hade stackarn förfrusit en liten bit hud på pungen. Täcket värmde inte så mycket just där…