Rasförslag
Har mycket länge funderat på att skaffa hund och har ett par raser som jag verkligen gillar och tror passar oss. Men tänkte se om man kunde få lite förslag på raser här som man kanske inte tänker på själv.
Bor på landet, har en stor inhägnad tomt, finns möjlighet för hundgård. Har 3 katter och fyra kaniner, kaninerna bor i en stor hage med tak och nedgrävt nät. Bor mitt i skogen med mycket skogsvägar, ingen liten skog eller små skogsområden här talar vi riktig skog, finns sjöar och myrar. Har nära till havet och vill gärna att hunden inte ska avsky vatten, ett plus om den gillar att bada då jag gärna badar.
Jag pluggar just nu och tanken är att jag ska ha ett arbete där hunden kan vara med. Annars arbetar sambon skift och hans mamma agerar även gärna hundvakt, hon har haft hund hela sitt liv, mestadels större raser.
Vi är ute väldigt mycket året runt, jag är nog allra mest aktiv under höst och vinter. Under den varmaste delen av sommaren gömmer jag mig helst i skuggan och längtar till vintern. Så det gör inget om hunden tycker som jag där. Det är även en stor fördel om hunden gillar att vara ute i alla väder och inte avskyr snö, kyla och regn. Har en bekant som lät mig prova att köra hans slädhundar (Alaskan malamute) och det var underbart kul så gärna en hund som man kan köra drag med.
Ingen liten knähund, en aktiv hund som gillar att vara med på saker man gör. Den ska gärna gilla att lära sig saker, gör inget om den är envis för det är jag med och min ena katt med (en sibirisk katt). Gillar djur som har mycket päls, inte främmande för att borsta päls och inte rädd för hår i soffan. När katterna fäller borstar jag flera påsar med hår.
Så kom med tips på raser som kan passa och om jag glömt något så fråga på.
Mina förslag är jaktlabrador, jaktgolden, irländsk vattenspaniel, flatcoated retriever, portugisisk vattenhund, perro de agua espanol och lagotto. De är vad som dyker upp i mitt huvud när jag tänker "hund som gillar vatten" 🙂