Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hÀlsa
LĂ€st 6168 ggr
Natalieforsbom
1

tre bent hund

vad tycker ni om att man amputerar en hunds ben ? 

vad finns det för nackdelar med en trebent hund egentligen ? đŸ˜

Ă€r bara nyfiken om vad andra tycker đŸ˜ƒ

Sealle
3

Om man kan rĂ€dda en hunds liv genom att amputera bort ett ben sĂ„ tycker jag att det bara Ă€r bra. Som jag har förstĂ„tt det sĂ„ anpassar sig hundarna efter sina 3 ben och livet fungerar fint Ă€ndĂ„ đŸ™‚

[[Boris Sager]]
2

Ha, det finns ju t. o. m. hundar, som bara har 3 ben, efter nagon olycka t. ex. Som klarar sig jattebra.

starhawk
2

Hundar anpassar sig fint till enbart tre ben, det finns ju hundar som Àr födda med enbart tvÄ ben, dom lyckas komma upp pÄ dom kvarvarande benen och knallar omkring, ur det perspektivet Àr ju en trebent förnÀmligt utrustad

VĂ€rd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

VildaVittra
12

DĂ„ Ă€ven hundar kan drabbas av fantomsmĂ€rtor och snedbelastning tycker jag det Ă€r vidrigt att utsĂ€tta dom för det. Som Ă€gare fĂ„r man inte vara egoistisk, man ska alltid frĂ„ga sig om huruvida det Ă€r rĂ€tt att göra nĂ„got bara för att man kan. 

Folk Àr i regel emot kupering, men ben Àr tydligen helt okej att kapa. Vart Àr logiken i det?

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

indra-bus
12

#4 De Ă€r vĂ€l ingen som amputerar ben för att de tycker de Ă€r fint?

Jag Ă€ter inte mina vĂ€nner.  Djur har rĂ€ttigheter. Djur vill oxĂ„ leva.

Kallaterrier
0

Nackdelar mÄste ju vara snedbelastning och fantomsmÀrtor.

peafie
0

#4 Word!

Bloggen     â—‹    Instagram

[[Boris Sager]]
4

Att man amputerar ett ben pa en hund, antar jag att man gor av samma anledning, som man amputerar ett ben pa en manniska, for att radda livet pa hunden. Sen kan man ju diskutera vad alternativet innebar, om det ar sjalviskt eller inte. Om det resulterar i fantomsmartor, allvarliga felbelastningar, som ger smartor av allvarlig grad. Det vet man ju inte i forvag utan varierar sakerligen fran individ till individ, som hos manniskor.

indra-bus
0

De finns ju de djur som klarar sig utmÀrkt pÄ 3 ben. Men gör de inte de sÄ de blir ett lidande sÄ tycker ja de skall fÄ somna in. Men att kupera ett djur för exteriören Àr vansinne.

Jag Ă€ter inte mina vĂ€nner.  Djur har rĂ€ttigheter. Djur vill oxĂ„ leva.

Cahira
2

Livet kanske kortas men den kan leva pÄ tre ben utan problem i mÄnga Är. Mött en och han var superglad och aktiv i mycket. :)

SajtvĂ€rd för Vallhundar, PĂ€lsvĂ„rd & KlickertrĂ€ning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

thenewbreed
7

Jag tar hand om en hund pÄ vardagarna som Àr trebent. En schÀfermix. Han klarar sig superbra och vi gÄr ut och springer nÀstan varjedag. Inte mer Àn 30 min men ÀndÄ. Han gÄr i trappor och hoppar fast han bara har ett bakben. Men han har anpassat sig superbra. Han Àr alltid superglad och Àlskar att springa. Det Àr det enda som motiverar honom i trÀning. Att fÄ springa snabbt.

Om det Àr möjligt för hunden att mÄ bra pÄ treben sÄ förstÄr jag inte varför det Àr ett problem att ta bort ett ben istÀllet för att avliva.

Medarbetare pÄ bildredigering! :)

Natalieforsbom
1

jag sjÀlv Àr för tre ben och bryr mig faktiskt inte alls om hunden har det eller ej dÄ det inte rör mig ryggen.OBS! lider den av att den har tre ben sÄ ska den ju sÄ klart avlivas om det ej finns nÄgra andra rehabelitering metoder :) Men ville mest veta vad folk runt om tycker/tÀnker, och vad det finns för nackdelar med att dem Àr trebenta

fortsÀtt att ösa pÄ med Äsikter :)

[Forest]
1

4 Tycker det Ă€r bra att det togs upp om fantomsmĂ€rtor. Hundar/djur kan inte tala om att dom har ont, att ha stĂ€ndig vĂ€rk i sitt ben som Ă€r amputerad. Är mĂ„nga som Ă€ter stark medicin för lindra smĂ€rtan/vĂ€rken men hur gör man med hunden? Är det vĂ€rt att rĂ€dda livet om hunden lider av smĂ€rta trots mediciner?

Cahira
0

Det Ă€r en sak att amputera t.ex. svans med centrala nervsystemet och ta bort ett helt skulderblad som Ă€r bara ihopsatt av mjukdelar (som jag förstĂ„tt det). 

Eller sÄga av ett ben pÄ mitten, det Àr bara fel.

SajtvĂ€rd för Vallhundar, PĂ€lsvĂ„rd & KlickertrĂ€ning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
5

Som jag kommenterade tidigare ar det nog valdigt individuellt om hunden har ont eller inte. Jag kommer mest i kontakt med amputerade manniskor och dar ar det individuellt, manga, som jag kanner till har o. h. t. inte fantomsmartor och jag kan tro att detsamma galler for hundar. Nej, hundar kan inte beratta med ord, daremot med sitt satt att visa hur de ror sig, sin kroppshallning, dina ogon.. Om en hund behover drogas for att utharda sina smartor ar det forstas inget liv, men det finns ju bevisligen de benamputerade hundar, som visar att de inte har fantom smartor. Och man kan inte forutse de individerna. Darfor kan man inte saga att alla hundar, som forlorat ett ben ska avlivas, eftersom de kunde riskera att drabbas av fantomsmarta eller felaktig kroppshallning. Och det har inte att gora med sjalviskhet, enl. min tankegang. Det har att gora med respekten for ett meningsfullt liv for alla individer.

russin
0

Beror helt pÄ ras och vilket ben. En liten lÀtt Chihuahua eller papillon kan det nog vara okej pÄ om det t ex gÀller ett bakben, men en grov ras kan det nog bli oerhört jobbigt för och stor risk för förslitningsskador pÄ andra leder - sÄ nej.

VildaVittra
1

#15 LivslĂ€ngd Ă€r inte synonymt med meningsfullt liv. 

"men det finns ju bevisligen de benamputerade hundar, som visar att de inte har fantom smartor. "

Vart finns de bevisen? Folk suger i regel pĂ„ att tolka hundar, sĂ„ folks upplevelser har noll bevisvĂ€rde. 

"ag kommer mest i kontakt med amputerade manniskor och dar ar det individuellt, manga, som jag kanner till har o. h. t. inte fantomsmartor och jag kan tro att detsamma galler for hundar."

Intressant, min erfarenhet Àr precis tvÀrtom, jag har nÀmligen inte trÀffat en enda person som varit besvÀrsfri.

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
1

Manniskor ar ju inte av Chihuahua storlek och dar ar det olika, sa jag tror inte att fantomsmarta hor ihop med individens storlek.

[[Boris Sager]]
2

#17 Om man vill mark ord, sa var sa god. Bevis pa att det finns hundar som fungerar bra med 3 ben finns runt omkring oss, aven har i traden. Att det finns en hel del benamputerade manniskor utan fantomsmartor far man tro vad man vill om, beroende pa vilken installning man har fran borjan och hur viktigt det ar att man ska fa fram sin uppfattning. Jag jobbar pa en ortopedinik med den har typen av patienter.

thenewbreed
1

Jag kÀnner att man som Àgare fÄr avgöra sjÀlv tillsammans med en eller flera veterinÀrer om hunden kan leva eller lever ett bra liv utan ett ben.

bell
0

HÄller med #4 tycker hon yar upp bra tankar. Kan sÀga att ingen utav mina hundar skulle fÄ ett fortsatt liv om ett ben behövde amputeras. Jakthundar behöver 4 ben o att aldrig mer fÄ jaga skulle jag inte utsÀtta nÄgon av dem för.

VildaVittra
1

#19 Vart har jag mĂ€rkt ord? Är det pĂ„pekandet om att huruvida ett liv Ă€r meningsfullt inte mĂ€ts i livslĂ€ngd?

Och som sagt, folk suger pĂ„ hundsprĂ„k, sĂ„ utan verifierbara mĂ€tbara data pĂ„ att hunden mĂ„r bra sĂ„ Ă€r det bara anekdoter. 

Och jag jobbade pÄ kirurgen med amputationer. Vem av oss tror du vet mest om den chock och smÀrta patienten upplever efter operation? En mÀnniska gÄr att resonera med, hur förklarar man för Fido att han kommer mÄ bÀttre nÀr han fÄr panik för att benet saknas?

thenewbreed
3

"hur förklarar man för Fido att han kommer mĂ„ bĂ€ttre nĂ€r han fĂ„r panik för att benet saknas? " 

Jag vet inte med dig, men hundar eller djur överhuvudtaget brukar anpassa sig vĂ€ldigt snabbt. SĂ„ lĂ€nge man inte daltar med dem och tycker synd om dem. 

Varför sÄ negativ till en alternativ lösning? Nej jag skulle inte lÄta en aktiv jakthund fortsÀtta leva om den inte kan jaga pÄ tre ben, men en sÀllskapshund kan gott och vÀl leva med tre ben. Den kan ju fÄ köra spÄrövningar som aktivitet t.ex.

Sen Àr det klart. Att ta bort ett framben Àr mycket vÀrre Àn ett bakben eftersom mycket vikt hamnar dÀr framme. Hunden jag umgÄs med om vardagarna anvÀnder det bakbenet han har till att skjuta pÄ med fart och hÄlla balansen. Han gÄr regelbundet till veterinÀren sÄ dÄ kan man ju kolla hur belastningen pÄverkar hunden osv.

reverse
11

Jag Ă€r glad att det finns sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor idag som inte avlivar sina djur sĂ„ fort de inte Ă€r i perfekt, oskadat skick. Som om det vore det enda vĂ€rdiga. Jag inbillar mig att ingen levande varelse vill dö i första taget. Även med krĂ€mpor och elĂ€nde. Vi anpassar oss. Livet kanske inte Ă€r perfekt, men alternativet att sluta existera Ă€r sĂ€mre.

//Lina

VildaVittra
0

#23 Det kvittar hur fort ett djur anpassar sig, för Ă„ngesten Ă€r densamma. 

Jag Àr negativ till djurplÄgeri, oavsett om den Àr orsakad av ondska eller missriktad vÀlvilja.

[[Boris Sager]]
7

# 25 jag tycker att du har en mycket rigid installning I det har fallet. Jag haller med de kommentarer som havdar att individen ar anpassningsbar. De flesta manniskor och djur ar anpassningsbara lyckligtvis. Annars skulle inte de inte kunna leva vidare som art eller individ. Det vore hemskt om angesten inte kunde variera i styrka med tiden. Jag tror inte heller att det finns nagon har, som ar positiv till djurplageri. Man kan inte kategorisera utan maste bedoma fran fall till fall, vissa individer klarar att leva och till och med leva utmarkt med 3 ben, andra inte. Om man har den installningen att inga hundar gor det, anser jag att man gor det latt for sig sjalv.

marathos
2

Tror en vovve klarar sig utmĂ€rkt med tre ben i de flesta fall. Skulle hunden mĂ„ dĂ„ligt av, borde det mĂ€rkas ungefĂ€r pĂ„ samma sĂ€tt som pĂ„ en fyrbent. Menar alltsĂ„ att hundar kan  fĂ„ ont pĂ„ diverse stĂ€llen Ă€ven om de Ă€r fyrbenta, och Ă€ven psykiska problem. De flesta hundĂ€gare brukar dock mĂ€rka om hunden mĂ„r dĂ„ligt och det borde gĂ€lla oavsett hur mĂ„nga ben den har.

[[Boris Sager]]
1

Glomde kommentera: Att ett meningsfullt liv inte ar synonymt med hur manga ar man levt ar val knappast kontroversiellt och aldrig nagot jag havdat. Nu har jag framfort mina asikter. Det, som ar jattebra med de har diskussionerna ar att man far andras argument att fundera over. Nagot man kan ta till sig eller inte? Om man anser att det aldrig finns nagot man kan ta till sig, tycker jag det skulle kannas trist. Diskussioner ar for det mesta vitaliserande.