Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1613 ggr
Bellet
1

Det här med 'problemhundar'

Hej! Idag när jag var ute på morgonpromenaden så hade jag en mindre konflikt och jag undrade vad ni skulle göra i mitt ställe. Så, jag var ute med Zarah runt 7:30-8:00 tror jag att det var, jag hade försovit mig och försökte därför skynda mig så mycket som möjligt för att hinna till skolan. Allting gick bra tills jag var på väg hem igen, jag brukar rasta i ett skog liknande område bakom husen som är tvärt över från huset jag bor i så man måste gå över en väg. Alla som bor i området parkerar på den vägen. När jag kom till den här vägen så är det en gammal gumma med sin muskelhundsblandning åt hållet jag skulle gå till, hunden är inte direkt aggressiv men den skäller mycket på andra hundar. Jag brukar ta hänsyn till dom här och hålla mig borta så mycket som möjligt men denna gång så kom det ett par bilar från andra hållet och jag stod vid någon van liknande bil så chaufförerna skulle inte se mig förens jag var ute på vägen. Gumman kunde mycket väl gå över och synas, men det gjorde hon inte. Så eftersom jag var så stressad så satte jag Zarah i fot och skulle gå förbi dom, hon flytta sig åt sidan så hon stog på sidan av vägen och försökte lugna ner hunden som stog vid hennes sida och skällde, noterade också att hennes sätt att göra detta på var att rycka i kopplet. När jag hade gått förbi så sa hon efter mig "Men det var ju jävligt korkat av dig" så jag svarade med "Det skulle det inte varit om du kunde kontrollera din hund." Eller nåt liknande. Jag blev lite chockad dels för att främlingar säger väldigt sällan åt mig och för att jag var helt säker på att det var hon som hade mest fel. Jag förstår att det var fel av mig att sätta Zarah i den situationen men hon verkade inte ta någon skada av det, så jag undrar vad har hon att säga till om? Om min hund klarar det vet jag väl bäst själv? Blev hon sur för att hon tvingades uppfostra sin hund? Zarah var ju dessutom på min andra sida och vi var en bit bort så om den här hunden skulle attackera så skulle jag kunna stoppa den. Så, vad tycker ni om det här? Har ni några liknande berättelser? Vem tycker ni borde visa hänsyn, typ att gå över vägen, om man har en problemhund? Jag visar hänsyn genom att hålla mig borta dom allra flesta av gångerna men det känner jag att jag gör för det är den extra snälla saken, men jag känner att om det är svårigheter i det så är det definitivt den som inte skulle kunna klara situationen som får hålla sig åt sidan.

Lathundarna
1

Vissa gånger kan man visa all hänsyn i världen, medan det andra gånger inte funkar. Det är så livet funkar. Vem som gjorde "fel" av er tänker jag låta vara osagt eftersom jag inte var på plats, men kanske blev damen lite uppstressad och därmed fällde en onödig kommentar (får man såna är det bättre att bara låtsas som om det regnar och gå vidare). Omöjligt att veta. Det bästa man kan göra är att se till så att man har koll och kontroll på den egna hunden och visa hänsyn mot andra hundägare i så stor mängd möjlig, men samtidigt inte gå med dålig magkänsla för att man "gjort fel" om situationen inte tillåter t ex senvägar utan raka möten.

Em_
5

Det fantastiskta med gångvägar är att man bara kan vända på klacken och gå åt andra hållet. Så brukar jag göra om jag inte kan gå runt ett för tight hundmöte. Andra ska inte behöva ha koll på vad mina hundar klarar av och inte. Skit i tanten, det är upp till den som har svårt för mötet att reglera avståndet. Hade du tvätvänt hade du säkert fått skit för hunden faktiskt är världens snällaste och ingen farlig kamphund, eller något.

fridarebecka
4

Jag håller med #2. Jag har själv en hund som har problem med hundmöten och jag tycker inte att man kan kräva att andra ska ta hänsyn till mig hela tiden. Det är inte andras ansvar att hålla utrymme till mig utan mitt ansvar att hålla det utrymme vi behöver om det så ska krävas att jag måste gå in i skogen eller ner i ett dike.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Ellen89
0

Jag har ocksa problem med hund moten, men jag ser till att jag tar hand om min hund och har utrymme i hund moten.

Bellet
0

Jag förstår nu att jag nog lät lite otrevlig, det var verkligen inte min mening. Zarah hade också problem med hundmöten när hon först kom till oss och vi behövde jobba ordentligt för att få bort det. Jag tycker bara att man inte ska lägga skulden för sin egen hunds beteende på någon annan som hon verkade göra. Men tack för alla era svar! Blev lite frustrerad på den onödiga kommentaren och skönt att veta att det inte var nånting jag fick om bakfoten.

fridarebecka
4

#5 Det håller jag med om! Jag tycker att fler hundägare borde ta en titt på sig själv och fundera över vad man själv gör för fel i situationen, innan man börjar anklaga andra/sin hund för problemen.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Zadeira
2

Det var en onödig kommentar av henne. Om hon nu upplevde det som ett problem att du kom nära med din hund kunde hon sagt till i förväg, ex "Kan du vänta där en liten stund och låta oss passera eller vänta till du kan gå över gatan, för vi har lite problem vid hundmöten?"

I de flesta fall ser jag dock också att det är mycket bättre att man passerar så snabbt och lätt man kan precis som du verkar ha gjort.

Whippetgerbilen
1

Min förra hund var en problemhund, och jag lät andra hundar gå förbi min. Om det var trångt så vände jag. Så den där tanten gjorde fel enligt mig!

Dogs is my world ♥

[vattenhunden]
0

Det var onödigt av tanten att komma med en sådan kommentar. Hon kunde ju ha gått iväg med hunden eller sagt till dig att låta hon få gå iväg med sin hund före. Det var nog rent spontant som orden flög ut. Vet själv att det kan vara jobbigt med vissa hundmöten, då jag har en hund som är lite "skvättig" mot vissa hundar. Det jag brukar göra när vi möter en hund som jag ser att min tik inte kommer att gilla(hon är rädd för större hundar som är mörka) så brukar jag vända om eller ställa mig en bit ifrån & försöka få min hunds uppmärksamhet innan hon märker den andra hunden. Men det är inte alltid man kan göra det, vi mötte t.ex en hund som kom gåendes strax bakom en lägenhet inne i stan, så när vi kom till husknuten & ska svänga vänster så dyker det upp en hund mitt framför oss. En annan gång var när vi klev på bussen & en stor svart hund hoppade fram mellan sätena & då blev min tik rädd.

indra-bus
0

Ja kom en dag med min hund i koppel hon gick "fot bredvid mig. Då de kommer en dam med 2 lösa hundar. Ja stannar för jag trodde hon skulle kalla in dem. Men i stället springer en av hundarna fram till min hund. Ja ser att hunden vill vänligt hälsa o min hälsar vänligt tillbaks. Men ja kör då ändå iväg den för jag vill inte ha fram andra hundar till min hon får inte springa fram till andra hundar o människor sen vill ja visa att ja bestämmer vilka vi skall hälsa på o inte. Men då får jag mig en rejäl utskällning. Hon talar om att de är ja som skall ha koll på min hund. Vad svarar man på de?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Forest]
0

Kan inte detta höra till att folk inte tål att yngre personer har men skötsam hund eller mer koll på sin hund? Jag bara gissar kanske är det enligt dom en självklarhet att trycka till yngre person för häva lite maktkänsla. 

Tycker det är bara strunta i vad tanten sa och du verkar svarat mycket bra därmed fick hon tillbaka salvan hon avfyra 🥵

10 Själv fått fram springande hundar alla gånger har det inte vart rara hälsningar, en gång jag fick sparka en hund som försökte bita våran ena hund så skyndar sig ägaren att ta hunden i bakbenen. Ägaren bad om ursäkt, men mena att jag inte behövde sparka till hunden. Jag kunde ju lyfta alla 3 hundarna då dom är så små…. Stor amstaff dom kan hoppa högre än vad jag är så vad den ägaren tänkte på ingen aning, Dom har inte kvar hunden eftersom den bet 2 andra hundar där det sluta med saftig räkning + anmälan.  Men  i ditt fall kanske man skulle svara att ha lite pli på hundarna så dom inte går fram till folk och andras hundar för att visa respekt, skulle vart ett bra svar 😉