Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4922 ggr
elinfreja
5

"Nybörjarhund"

Hejsan! 

Vill gärna ha tips från er på bra nybörjarhundar, (vet att det inte finns raser som generellt är detta), men tänker mig en hund som är "förlåtande" när man som nybörjare kanske inte har full koll på hur man ska uppfostra sin första hund när man bara läst teorin och inte fått öva i praktiken.

Vill gärna ha en hund i mellanstorlek, tänkte aktivera den med vardagslydnad, shaping, klickerträning, spårning, kantarellsök osv. Men allt på en ganska basic nivå, har inga tävlingsambitioner i dagsläget.  Hunden måste funka bra ihop med andra hundar då den troligtvis kommer gå på hunddagis. 

Hunden får gärna va mysig och vilja ligga nära en framför tvn, men samtidigt vara pigg på det mesta, en stund tricks-träning eller en långpromenad i regnet ect. 

Vill ha en hund med så låg jaktinstinkt som möjligt, gärna utan så mycket vakt. Klarar ej av dregel, och vill helst ha en hund med lite fluff men som inte fäller kopiösa mängder. 

Har kollat mycket på finsk lapphund, eurasier, engelsk cocker spaniel, ev. eng. springer spaniel, och har även funderat på cockerpoo, labradoodle. 

Kan någon av dessa raser generellt passa mig? :) 

Hälsningar, Elin

[Juel70]
3

Engelsk cockerspaniel tycker jag låter som en bra ide.  Springer Spaniel är lite mer "självständig" av sig än engelsk cocker spaniel.

Cahira
1

Finsk lapphund tänkte jag på i mediumstorleken. :) Tror det skulle passa dig utmärkt! :) 

Min första var och är en dvärgschnauzer. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Juel70]
0

#2 Ja håller med dig, finsk lapphund är också en rätt enkel hund.  Det kräver inte alltför mycket, den kan vara lite egensinnig och skällig, men det beror på hur man uppfostrar den.

Achatina
0

Skulle inte rekomendera springer spanieln, har haft ESS i 18år och nej. De dreglar inte men blöter ner hela köket med sina stora läppar som samlar vatten, öronen hjälper också till att svabba ner hela huset med vatten. De är underbara, men nej.

Pudel var den ras jag tänkte på.

Hell
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finsk lapphund är min ras, och det är också min första hund. En bra allaround ras som vill vara med på det mesta. De kan absolut vara en "nybörjarhund" så länge man läser på innan och vågar fråga. Det finns dessutom många bra uppfödare inom rasen som stöttar och hjälper sina valpköpare.

De är aktiva men på en lagom nivå, de har en bra on/off knapp som funkar fantastiskt så länge man aktiverar dom. Jag går långpromenader där han får vara lös (inte just nu eftersom skogen är full av djurungar), tränar lite trix och så kör vi agility på hobbynivå.

Fäller inte till vardags, men vi sitter just nu i en unghundsfällning och det är päls överallt. 😃Men fantastiskt mysig ras som jag tror kan passa dig. Är du intresserad rekommenderar jag att kolla i ditt närområde om du kan få träffa några av rasen. Det var det jag gjorde som fick mig att bestämma mig, trodde det skulle vara en ras som kräver mer än jag klarar av men så är det inte. Vi passar varandra perfekt, min Hastur och jag.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

elinfreja
0

Tack för svar! Ja i dagsläget är det nog just finsk lapphund och cockern som lockar mest. Jag har alltid tänkt att jag vill ha en stor hund, men har kommit på att jag är ganska liten och att en mellanstor hund nog passar mig bättre, haha.

#3 Ja jag har hört det där med skälligheten, men jag antar att man får hitta en bra uppfödare i så fall och få lite tips hur de jobbat bort det. Det jag däremot tänker på med lappisen är att de kan ha det jobbigt på sommaren när det blir för varmt för dem. 

#4 Haha det låter kladdigt! Jag har förstått att de kanske inte är optimala för mig, men oj så fina de är. :)

Cahira
0

kolla långhårig collie också men tror flappen är bättre. :)

elinfreja
0

#5 Ååh vilken finis!! Det låter ju faktiskt väldigt bra. Brukar alltid gå på hundmässan i GBG, och förra året fastnade jag i lappis-montern väldigt länge. Mannen som var där med sina hundar sa faktiskt att var verkade vara en passande lapphundsägare. 

Hur många dagar i veckan tränar du agility med honom? Tänker att jag kommer ju jobba heltid (är student just nu), så en vanlig vardag kanske det inte hinns med mer än en promenad på morgonen, sen troligen till dagis där de ju får viss aktivering, och promenad på kvällen med aktivering, samt lite träning inomhus känns som ett realistiskt mål. Sedan på helgerna kommer jag troligtvis träna med hunden varje dag och kanske åka ut till en hundklubb, eller på en skogsutflykt och liknande. Måste alltså ha en hund som inte går i taken med denna grad av aktivering. :)

elinfreja
0

#7 Collien är lite föör mycket fluff för min smak tror jag faktiskt! :) Men tack för tips 🌺

Hell
2

#6 & #8 Jag tror också den skulle kunna passa dig. Det där med skälligheten tycker jag är så sjukt överdriven. Ja, de har lätt till skall. De kommunicerar med det. Men de ska inte tokskälla, och jobbar man med det så behöver det aldrig bli ett problem. Sen är ju en del skälligare än andra, så att kolla på föräldradjuren är ju alltid en bra idé! :) 

Jag tycker det är viktigt att bestämma när hunden får skälla (inte att den inte får göra det alls) och sen vara konsekvent med att tillåta/inte tillåta skall när det inte passar. Att exempelvis lära in "skall" som ett kommando och sen lära in "tyst" som ett annat.

Jag har bra mycket mindre problem med att få tyst på min hund än många andra i kvarteret. 😉Och då är han endå en unghund. Däremot har de ett väldigt speciellt, gällt skall så jag tror folk blir mer upprörda om min skäller än om tex en sheltie eller golden gör det. 

Angående aktivering, oavsett om det är agility eller något annat så ett par - tre kvällar i veckan är optimalt att göra något annat. Det behöver inte vara just träning, men kanske att vi går en promenad där han får ränna av sig lite extra, att vi lägger spår (spår är toppenövningar som de tycker är kul och som tröttar ut bra) eller bokar en träff där han får leka med hundkompisar. Sen klarar han mer än så också, men vi är periodare båda två. Så ett tag kör vi på med träning, sen kanske det är mest "fri" lek med fria hundpromenader och kompishäng.

Jag tycker du har ett realistiskt mål med aktivering. De har som sagt en bra on/off, så de kan ligga och lata sig på soffan en längre period så länge de får en hälsosam aktivering överlag. Vissa individer av lappisarna behöver lite mer än andra, så det kan ju också vara en idé att titta på föräldrarna/linjerna och prata med uppfödare. Vi har en aktiv grupp på FB som heter Finsk Lapphund, där brukar nybörjare och nyfikna kunna få bra svar och boka träff med hundar nära sig. :)

Hell
1

(ber om ursäkt om jag svamlar iväg, jag älskar min ras. 😊)

[Juel70]
1

#6 Ja storleken är något jag inte tänkte så mycket på när jag skaffade min schäfer. Jag är supernöjd med henne på alla sätt, men det kan vara rätt  jobbigt med storleken i en liten fiat, eller i en liten båt eller på tåget. 

Ibland önskar jag att jag kunde krympa henne lite, tung är hon också.  Men det finns bra fördelar med stor hund också; jag bor i en stad med mycket droger och kriminalitet och även om min hund är världens snällaste så brukar folk byta  gånggata om dom ser oss komma.   

Jag brukar alltid ha respekt för människor som är rädda för hundar.. antingen byter jag sida eller så visar jag tydligt att hon ska gå på sidan som är längst bort från den mötande.  Jag brukar se på ganska långt håll ifall dom är hundrädda.  Nu flöt jag iväg lite där.

[Juel70]
1

Förstår inte hur folk kan vara rädda för min pluttigumma 🙂 Hon är 75 schäfer och 25 collie. Bästa hunden jag nånsin haft.

Achatina
1

Cockrar slabbar nog runt en massa de också, de är ju ännu mindre strama och mer långörade än springrarna x)

[Juel70]
0

Ja och med långörade så kan man ju få problem med både fukt, eksem och svamp, så det gäller att hålla rent och rengöra regelbundet. Skulle man ha jätteproblem så kan man trimma insidan av öronlapparna för att få lite mera vädring. I värsta fall, sätta upp öronen huvudet 😎

[Kaoskaos]
0

Shetland Sheepdog

lizton
0

Cockern har krävande pälsvård. Den ser söt ut, men är inte så lätt som den ser ut. Ganska många cockrar funkar inte så bra med barn  av någon anledning. Finsk lapphund och shetland sheepdog  kanske passar. Bichon frise är lättlärd, följsam, mycket intelligent och perfekt för en nybörjare, men den kräver en hel del pälsvård.

Wellcraft
1

Jag tänker på,
LH Collie, möjligen lite stor dock.
Labrador
Golden
Engelsk Cocker spaniel
Schnauzer (mellan) & dvärgschnauzer
Västgötaspets
Mellanspets
Eurasier
Keeshound
Welsh corgi pembroke

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

JonnaCecilia
1

Vet att många säger Eurasier som förstahund men personligen så tycker jag de är rätt envisa och inte så superföljsamma som tex labrador. Kanske bara är mammas Eurasier som är unik, men vi måste vara mycket mer noga och bestämda med honom, han har testat mycket mer än de retrivrar vi haft innan. Han är en speciell hund, kaxigaste valpen jag träffat och hade uppenbarligen inte läst rasstandarden om "ingen jaktlust" men… En uppfödare har även sagt att de mognar till sig först vid 4 års åldern. Visst är han jättego men jämfört med labben och Newfoundlanden är han ju väldigt självständig. ;) Men å andra sidan så säger uppfödare att de funkar som förstahund så får ju jag lita på det så sett :) Labrador rekommenderar jag alla som förstahund, dock om du inte vill ha dräggel så har de ju kindpåsar så snålvattnet rinner när man lagar mat osv ;) Men det är inte mycket så tycker själv inte det är en stor grej. Växte upp med lab (köpt när jag var 6) och kunde gå med henne själv rätt tidigt, ingen av oss var så gammal. Tränade agility ihop när jag var tolv, hundrädda blev hundälskare i hennes sällskap. Hon var en av de där speciella hundarna, superintelligent och snäll och fantastisk, de tyckte inte bara vi utan alla som träffade henne. Men labrador generellt är ju också väldigt populär ras av en anledning. De är trevliga hundar. Är du hundvan kan du träna dem att göra nästan vad som helst (tänker på blindhundar osv), är du nybörjare lär hunden dig, eller ni lär er tillsammans. Labrador kommer alltid vara en av mina favoriter. Mamma har bytt ras främst för att ingen kommer kunna komma i närheten av vår Sammi så varför ens försöka, eller bli påmind utseendemässigt. Det är mina erfarenheter. Rekommenderar att när du kortat ner listan hälsa på hos uppfödare och prata med dem om rasen, träffa några individer osv och bilda dig en uppfattning om dem. Sen kan du ju byta uppfödare om du inte gillade just den, är ju viktigt att du klickar med både ras och uppfödare! Lycka till!

Em_
0

Vill tipsa om mittel spitz också, de brukar rekommenderas som första hund :) Tycker de är lite lättare är finsk lapphund. Alla hundar är ju individer, men generellt tror jag mittlarna har mindre jaktinstinkt lapphundarna. Min lappe är väldigt kelig, men blir varm och vill inte ligga nära längre stunder.

Cahira
0

#20 Mittlarna kan ha enorm jaktlust trots att det sägs att dom inte ska ha det. Många spetsraser kan ha kvar jaktlust men det varierar. Min var en riktig jaktgalning! Fågel, hare, älg, tjäder.. you name it. :)

Em_
0

#21 Oj! Tvärt emot min, han jagar bara löptikar :P Bra att det kommer fram.

Cahira
2

#22 Inte alla hundar kan läsa rasstandarden. 😂

elinfreja
0

Tack för alla svar! :) 

#10 jag har också förstått att de "pratar" mycket, och det tycker jag bara verkar gulligt. Kan ju vara bra som du säger att träna in kommando på skall och tyst så man kan träna hunden att få utlopp för sin "skällust" på et produktivt sätt i träningen. 

#12 ja det är det jag tänker på också med storleken. Känns smidigare att kunn ta med sig hunden lite överallt om den inte väger för mycket och är stor. Vilken sötnos du har! :) 

#15 Är medveten om problematiken med öronen, men om uppfödaren visar hur insida öron ska trimmas och man vänjer valpen vid att bli undersökt och pillad i öronen borde det ju bli ett litet problem tänker jag!

elinfreja
0

#16 & #17 Både shetland sheepdog och bichon är tyvärr lite väl små för min smak!

elinfreja
0

#18 tack för tips! Har läst om de flesta på sin lista, men ska kolla upp västgötaspetsen :) 

#20 är inte mittel spitz och keeshound samma sak? Eller har jag helt fått det om bakfoten?

thea_thea
0

#26 Det är olika storlekar på samma ras.

[Nalle-]
0

Ang dessa designerhundar (cockerpoo och labradoodle) så hade jag alla gånger hellre kört på antingen en renrasig cocker eller en pudel. Bland cockrarna finns det både de som skulle passa perfekt till sällskap och sndra som är mer speedade med en rejäl dos jakt, så du får sålla lite bland uppfödarna. En pudel skulle absolut passa som aktiv sällskapshund, antigen en stor eller mellan :) Möjligtvis att labrador eller golden är passande raser för dig också men de fäller en del (tycker jag som har pudel). Lagotto skulle du också kunna kika närmare på :)

Vickiw
0

Såg en kommentar om att cockrar inte funkar med barn, vill bara säga att min cocker är jättebra med barn i alla åldrar. Tålmodig och snäll! Är inte fel på nån ras, hundarna blir vad man gör dom till oavsett ras. Till TS, är inte svårt och hålla rent en cockers öron om man vet hur man ska göra :)

Djurmänniskan
2

Min första hund stabyhoun tycker den är ganska bara första hund men man ska ha MYCKET! Tålamod

Hell
0

#24 Åh, pratandet är det charmigaste jag vet! Han ligger ofta och muttrar för sig själv eller kommer och pratar. De har så många små ljud för sig (grävlingsljud brukar vi kalla dom) och det är extremt mysigt. Det där med öronen har jag aldrigt hört vara ett problem på lapphundar.

elinfreja
0

#28 tack för tips! Varför skulle du inte välja en bladras om jag får fråga? :) 

#29 Precis mina tankar också! Svårt val mellan två fina raser 😊

elinfreja
0

#31 haha det låter ju jättemysigt! :) problemen med öronen gällde cockrar, (men som sagt är det nog inga problem om man vet hur det ska skötas.)

Tack för all din info! 🌺

bustjejen
0

Min nybörjarhund är en cockerpoo tik som nu är 9 månader. Otroligt lättsam hund, vill hänga med på allt (så länge det inte regnar 😉), har tydlig av och på knapp och skäller väldigt lite. Den pälsvården som krävs är klippning vid behov, utefter vad man vill ha för längd på pälsen. Förutom att vi gått valp och Unghundskurs, så går vi nu på Nosework, och ska ta kantarellök i sommar och prova agility till hösten. Ytterligare fördelar är att hon inte fäller ett enda hår och att hon är väldigt följsam och lite jaktinstinkt. Enda nackdelen är väl att de är svåra att få tag på, så väntetiden kan vara lång på en valp med kontrollerade och registrerade föräldrar.

Achatina
0

Har träffat och läst lite om rasen PON. Av det jag hittat och fått för bild av den jag träffat så verkar det vara en väldigt lättsam och trevlig ras i perfekt format.