Hjälp!
Min hund blev helt galen i gräs igår och började attackera gräs. Hon åt massor. Och nu kräks hon hela tiden. Kommer det gå över? Ska jag göra nåt?
Det kan vara ett tecken på att det är irriterat i magen. Frenetisk gräsbetning är inte normalt.
Går det över då?
Ja men det beror ju helt på vad det beror på. Det är ju omöjligt att sia om via nätet. Om det fortsätter tycker jag du ska söka veterinär. Har du tur är det nåt övergående, men det finns kroniska tarmsjukdomar som har såna symtom.
#3 Skräm inte upp TS nu.. Klart det kan vara något allvarligt, speciellt om det fortsätter, men det kan finnas många ofarliga orsaker också.
#0 Både hundar och katter äter gräs om något irriterar i mage eller hals, eftersom gräs får dem att kräkas. Hunden kan ha ätit något olämpligt som den vill kräkas upp. Se till att hon får i sig mycket vätska, eftersom man förlorar mycket vätska när man kräks. Men håller det i sig så ska du naturligtvis ringa och rådfråga veterinär.
Hur mår hon i övrigt? Är allmäntillståndet påverkat? Trött och slö? Bajsar som hon ska?
#3: Ja, vad vet jag som haft en hund med plasmalymfocytär enterit, en kronisk tarmsjukdom som aldrig gick över och som hon på slutet fick tre olika mediciner mot. Jag var tvungen att skriva ett veckoschema för att kunna hålla reda på hennes mediciner. Och till hennes symtom hörde frenetiskt gräsbetande, hon kastade sig över allt gräs hon såg, det gick inte att hålla henne tillbaka.
Så jag har nog LITE koll på just detta med gräsätande.

sedan finns det ju även hundar, min exempelvis, som helt enkelt gillar gräs. det är inget fel på hennes mage, hon kräks inte, är inte dålig i magen på något vis, äter bra och veterinären har inte hittat någonting. att hunden äter gräs betyder inte att hunden är dödssjuk… blir lite som att någon frågar om sin huvudvärk och folk börjar skrika hjärncancer. visst, det kan vara symptom på något, men det kan också vara ingenting. är man orolig går man därför till veterinär och får hunden undersökt, och som skribent på forum är det i mina ögon ganska onödigt att börja skrika allvarlig sjukdom. det ger bara ångest och oro. medicinska frågor bör alltså alltid hänvisas till veterinär.
#4 Jag går ut med henne jätte ofta men hon vill helst inte gå, hon vill alltid dra hem mig… sen har det känts som att hon hållt inne sitt bajs när vi promenerar eller att hon inte får ut det. Jag är jätte lessen på hunden nu… hon bajsade eller kräktes på mattan i sovrummet 2 gånger, hon bajsade eller kräktes i sängen, hon bajsade i vardagsrummet bakom soffan. Min man satte henne ute på altanen när han märkte vad som på gick Hon kräktes där också. Jag försökte ge henne vatten men hon ville inte ha. Jag tänkte jag går ut me henne då kräktes hon på mina skor och hallmattan… fick ut henne o där kräktes hon lite kissade lite och diareade lite… sen gick vi lite och hon ville bara hem som vanligt… bajset idag har bara vart lös, det har vart mkt gräs i det så hon har la försökt rensa insidan på något sätt tarmar och grejer. Gräset åt hon igår. Hon sover mycket och är väldigt lat enligt mig och hon äter bara om jag häller över vatten i torrfodret. Nu tror jag hon har lugnat ner sig… #3 Jag hoppas inte det är något allvarligt. Men får la bli vetrinären om hon inte blir bättre.
#5 Av vad jag kan läsa mig till om plasmalymfocytär enterit så innefattar det även diarré och viktnedgång, vilket TS inte skriver något om.
#7 Du kan ju alltid ringa och rådfråga veterinären redan nu, det kostar ingenting, och då är du på den säkra sidan. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Och tills hon mår bättre så håll er i närheten, och håll henne nånstans där det inte finns mattor och sängar som hon kan kräkas på. Men bli inte arg på henne när hon barjsar/kräks. Hon mår ju inte bra och kan inte hjälpa det. =/
#8: jaha? Det kanske kommer senare då? Och det var bara ETT exempel, jag har inte påstått att den hunden har just den sjukdomen. Det finns andra sjukdomar. Du missade att jag skrev att det är omöjligt att sia via nätet, bara ett veterinärbesök kan klargöra vad det är. Det är lustigt hur folk försöker skriva en på näsan här, vad får man ut av det?
Nä jag blir inte arg på henne, blev arg på mig själv av att jag försov mig idag och inte han gå en längre runda med henne då hade hon gjort allt det där ute. Men hon kissade bara när jag tog ut henne o sen ville hon hem… Ja jag får ringa en vet och fråga lite. Hon har rätt så bra vikt och hon var bara diareat idag annars är bajset fast pch fint.
Veterinärer frågade om den hade mask i diaren/kräket och om det fortsatte idag och imorgon skulle jag komma in med henne. Och han sa att jag skulle ge henne kokt ris och kyckling och det åt hon med glädje och drack vatten efter maten gjorde hon också :) Vi gick en lång promenad efter så att hon kunde få ut mer bajs och kräk om hon hade kvar nåt. Hon bajsade lösa korvar engång. Nu ligger hon och vilar. Jag hoppas hon mår bra nu och att hon inte gör det till en vana att bajsa inne :(
Jag orkar inte göra ett nytt inlägg varje gång jag undrar nåt… hoppas nån har ett svar här… Ska man låta min hund vara när jag ser att den kanske mår dåligt eller bara vill vila/sova eller ska jag väcka den och gå ut med den ändå?
Låt henne vila och gå ut när hon vaknar om hon mår dåligt. Men var beredd att gå ut direkt när hon vaknar, som man gör med valpar.