mental beskrivning hund
Ni som har lite koll en mental beskrivning, hur mycket av hur hunden är beskriver den? Vad brukar gå i arv? Svärfar ska titta på en valp vars mamma har följande. Jag tror han borde avstå även om valpen är tuff o framåt. Han gillar självklara o grundtrygga hundar, hur stor är chansen att en valp blir det med ett då som jag tolkar det vekt möderne? Testar om jag får in hennes bedömningsrad änd mental status 1a.Kontakt hälsning : 4 1b.Kontakt samarb. : 4 1c.Kontakt hantering: 3 2a.Lek 1 leklust : 4 2b.Lek 1 gripande : 3 2c.Lek 1 grip/dragk : 2 3a 1.Förföljande : 1 3a 2.Förföljande : 1 3b 1.Gripande : 1 3b 2.Gripande : 1 4.Aktivitet : 3 5a.Avst.lek intresse: 3 5b.Avst.lek hot/aggr: 2 5c.Avst.lek nyfiken : 1 5d.Avst.lek leklust : 1 5e.Avst.lek samarb. : 1 6a.Överr. rädsla : 4 6b.Överr. hot/agg : 2 6c.Överr. nyfikenhet: 2 6d.Överr. kv. rädsla: 3 6e.Överr. kv. intr. : 3 7a.Ljud rädsla : 3 7b.Ljud nyfikenhet : 5 7c.Ljud kv. rädsla : 1 7d.Ljud kv. intresse: 2 8a.Spöken hot/agg : 3 8b.Spöken kontroll : 4 8c.Spöken rädsla : 2 8d.Spöken nyfikenhet: 1 8e.Spöken kontakt : 3 9a.Lek 2 leklust : 4 9b.Lek 2 gripande : 4 10.Skott : 3

2 år var hon när det genomfördes om det spelar någon roll.
Vilken ras?

Dvärgschnauzer som jag vet kan vara lite veka :/
Jag vet inte riktigt, jag skulle inte ta en valp efter denna tik.

Nej inte jag Heller :/
Jag tycker att MH:t ser bra ut, speciellt för att vara en sällskapsras! Ifall resten av aspekterna ser bra ut (dvs hälsa och MH för pappan, förfäder och lite syskon och tidigare kullar), och mamman och pappan verkar trevliga gärna med arbetsmeriter, så skulle jag absolut kunna tänka mig en valp från den kullen.
Tass Josephine
Att belysa är ju att hunden har en väldigt fin lekförmåga, något som är väldigt användbart i träning :).
Tass Josephine

Tack för tankar! Kan verkligen inget om MH. Hanen saknar MH o inga aktiviteter mer än utställning finns.

Vad betyder: Avst.lek?
#8 Vad tycker du brister i MH:t? Och vad ska svärfar ha hunden till? Är det "bara" som sällskapshund så behövs ju inte en massa arbetskapacitet i hunden, sådana egenskaper kan till och med ställa till det för din svärfar om han vill ha en lugn, lågaktiv hund.
Tass Josephine

Som sagt jag kan verkligen inget om MH men 3 på skottet känns trist + med så låga/höga (vet inte hur man säger) siffror på .Överr. rädsla o ljud. Vart kan man läsa mer om MH? Jag har inte hittat något som förklarar det ordentligt för oss nybörjare på det. :)

#10 Du har ju helt rätt i att se på vad hunden ska vara till. Sällskap är det med familjeutflykter som slussning av båten, tur på motorcykeln samt sommarstugehäng.
Vad jag har lärt mig om MH (är verkligen inget proffs) så är det viktigt att inte bara kolla mamman och pappan utan även föräldrarnas kullsyskon, föräldrarnas andra avkommor, mor och farföräldrar samt deras avkommor och syskon osv. Alltså inte bara mamman och pappan eftersom avel/ärvandet av egenskaper är mer komplicerat än mammas egenskapet + pappas egenskaper = average egenskaper hos valpen.
Sen beror det lite på vilken ras det är också. Är det en ras som är känd för att ha mycket rädslor så är det väldigt viktigt att föräldrarna/övriga släktingar har 1or på skott och kvarstående rädslor medan om det är en stabil ras som inte är känd för att vara rädd av sig så är det inte fullt lika viktigt, även om man så klart inte ska köpa valp från hundar med 5:or i rädsel/skottdelen.
Ett tips är att kolla youtube. Där finns hela filmade MH så då kan du se exakt vad man gör i varje moment. Sedan kan du, om du går in på hunddata, se en utförligare beskrivning om vad varje poäng innebär.
Bara för att en siffra är hög i något moment betyder det inte att hundens reaktion är dålig. 3an i skottet t.ex får många retrievers då de tittar mot himlen i väntan på ett vilt som ska falla ner och apporteras, vilket är en naturlig instinkt iom jaktaveln men ingen skotträdsla.
Här är en översättning av vad varje siffra betyder:
Tass Josephine
#7 , Fast väldigt fin lekförmåga tycker jag nog är att ta i med tanke på till exempel mom 5. Absolut inte dålig lekförmåga men jag håller inte riktigt med där.
Å andra sidan, är hunden tänkt som sällskapshund så spelar det väl inte så stor roll - då skulle jag mer oroa mig för 3:an i kvarstående rädsla samt skotten.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#16 Tack för rättningen, jag är också slarvig på att titta på sifferöversättningen :P.
Skottet tycker jag som sagt inte är farligt, inte heller den kvarstående rädslan (att beakta är att kvarstående rädsla på ljud inte finns i princip).
Nej, jag tycker att det där är en bra hund, speciellt för att vara sällishund.
Tass Josephine

Tack så jättemycket för att ni tagit er tid att förklara :) Får sätta mig en dag och verkligen försöka förstå sånt här bättre. Har ju flera länktips & framför allt youtub blir nog vettigt för mig som aldrig varit på något MH :)