Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1761 ggr
Sealle
0

Nackdelar med blandras

Vad är de praktiska nackdelarna med att ha en blandras? Då tänker jag inte t.ex. att man inte kan vara 100% säker på "vad man får"/vad hunden egentligen har för raser i sig, utan vad skillnader i vardagen är jämfört med en renrasig.

Är det någon skillnad med försäkring? Ställa ut på officiella utställningar kan man ju inte, men hur är det med att tävla? Är det någon gren man inte får tävla i? Vad finns det mer för "begränsningar" inom hundvärlden om hunden ej har stamtavla?

Ja, ni förstår förhoppningsvis vad jag menar 🙂 Tack!

rasmussonsara
1

Följer!

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Lojs
2

Ofta är inte föräldrarna till blandraser lika noga undersökta som renrasiga, till exempel höftledsröntgade eller ögonlysta, så man kan ha risk för olika sjukdomar som man inte vet om, samt att man kanske inte kan spåra bakåt om det finns i släkten. En hund med till exempel gravt höftledsfel kan ju bli väldigt begränsad i vardagen. 

Man kan inte avla på sin hund om man vill vara med i SBK/SKK, avlar man medvetet på blandraser eller tar en kull mellan olika raser så blir man utesluten och kan inte tävla inom föreningarna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ambrose
3

Man får inte tävla i t.ex. bruksgrenarna eller i IPOt. Jättetråkigt för då finns det t.ex. inga personspår och söktävlingar för blandraser. Om man t.ex. spårtränar hunden så kan man aldrig "visa upp" hur duktig hunden är.

Man har ingen "nytta" av de meriter man får. Såvida man inte ska starta blandrasavel… men det är ju inte speciellt bra. Du kan ha en hund som har ett 1a pris i elit lydnad, men du får inget erkännande eller nytta av det. 

Du kanske har svårt för att komma in i träningsgrupper eftersom renraser med mer "nytta" av träningen prioriteras.

Hunden kan ha ärftliga sjukdomar bakåt i leden som det inte finns någon dokumentation på. 

Lite av det jag kunde komma på på stående fot.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Fridaaaa
1

Man kan ställa på blandisutställning.

Nackdelar tja beror på vad man ska ha hund till. Jag som bara ska ha för sällskap, motion hemmaträning mm och inte är intresserad av att tävla, ser inga nackdelar. föräldrarna till min blandis är kollade samt stamtavla på båda så vet deras linjer bakåt mm. 

Försäkringar är i regel något billigare har jag märkt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sealle
0

#3 Tack, var ungefär det jag var ute efter.

Tråkigt att man inte kan tävla i spår och sök, även om jag förstår tanken bakom så att säga. 

Har man dock en renrasig hund som t.ex. har elit i lydnad så har man väl inte jättemycket nytta av det heller om man inte tänkt avla/hunden är kastrerad? Eller menar du eftersom blandrasen inte finns med i SKK registret så är vinsten inte "bokförd" någonstans?

Fridaaaa
0

Viltspårprov får blandisar göra. Även grytanlagsprov och grytjaktsprov

[vattenhunden]
0
  1. Man kan inte ställa ut, har funnits blandras-utställningar men de är relativt ovanliga nu. 

2. Man vet inte vad man får= det är svårt att veta hur hunden kommer bli både mentalt & utseendemässigt när den blir vuxen. 

3. Svårt att veta om hunden ärvt någon sjukdom/defekt, eftersom att det inte har dokumenterats. Svårt att kolla upp inavelsgrad. 

4. Ska ni avla & parar blandisen med en renrasig-skk reggad hund så kommer den skk-reggade hunden räknas som blandras.

Fridaaaa
1

#8 Varför skulle den SKK-reggade hunden räknas som blandras?
Om det är tjuvparning då?

Hiro
2

#8 Om min rr hund skulle paras med en blandras så skulle inte min helt plötsligt bli av med sin stamtavla så det stämmer inte

Sealle
0

#7 Mycket hjälpsamt, tack!

[vattenhunden]
0

#9: Det är vad jag har hört av skk-folk & utställare

[Kaoskaos]
2

#12 valparna räknas som blandraser och du kan bli utesluten ur skk ! Men hunden blir inte blandras för det ! Du har missförstått !

[vattenhunden]
0

#13: Ok, sorry 😊

Fridaaaa
0

#12 Är som #13 Skrev 🙂