Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 934 ggr
billy_klara
0

Ej villig labrador?

Hej allihopa! Mig kanske ni inte känner igen, har hållt till på några andra ¨avdelningar¨ men nu behöver jag er hjälp. 🙂 Jag har en labrador hane på 6 år, han är verkligen en riktig kelgris som älskar soffan liite för mycket. Han är kastrerad och väldans matglad, så han äter allt i princip han får tag på. Därför försöker jag så ofta jag bara kan komma ut på löparturer med honom, enda problemet är att han verkligen inte tycker det är kul! Som sagt är han väldigt snäll och det har aldrig varit några problem att ha honom lös, men för ca en vecka när jag var ute och sprang med honom så sprang han hem när jag vände mig bort! Jag blev självklart helt ställd, mycket hade kunnat hända. Men tur var att han sprang på sidan av vägen. Nu undrar jag vad ni tycker, ska jag fortsätta vara ute och jogga med honom fastän att han tycker det är så himla tråkigt eller ska jag hitta på något annat? -Klara

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

billy_klara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är godingen. :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Frida B
0

Skaffa klövjeväska eller lär honom att bära någonting i munnen så får han en uppgift, då tycker han nog det blir roligare.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lexie82
0

Det finns ju annat att göra än just jogga. Promenader i skogen ger bra träning, speciellt om man inte går på stigar. Det brukar även kunna var skoj för hunden att utforska, hoppa över stockar och stenar och såna saker.

Bada/simma är också kul som ger bra träning.

Arashi
0

Jag skulle nog sluta jogga med han, finns ingen anledning om han inte tycker de är kul. Du kan prova uppletande av föremål i terräng, att röra sig "off road" i skogen är jätte bra träning för hundar, kanske testa närsök och apportering =)

jenmjao
3

Ska vi byta hund? Jag skulle aldrig orka jogga, men det skulle min tik älska ;) Så kan jag latträna lydnad med din kotte istället. Skämtåtsido, ta egna joggrundor och bara promenader med hunden om han verkligen inte vill? Eller börja med intervaller (?) så han också hänger på. Så börja sakta, gå en promenad där du kanske joggar 20meter och peppar och ger godis och pratar med glad röst, sen går ni ett tag sen kan ni jogga 10meter med pepptalk och godis, kanske en leksak?

billy_klara
0

Tack för alla svaren! Jag är lite av ett distanslöpningsfreak, så det skulle bli väldigt ensamt att inte ta med vovven på turerna. Han har bra kondition, eller det borde han iallafall vid det här laget! Jag har provat att uppmuntra honom mer och ge beröm vilket funkade. Vi får se hur det går med honom. :)

[HundochKatt]
2

Jag skulle nog kolla honom hos veterinär, för att se så att det inte finns några fysiska problem som gör att han inte tycker att det är så kul att springa. De flesta hundar tycker ju faktiskt om det, men det finns ju alltid undantag.

Lon@
0

Hehe, jag har en kompis med en (bruks)schäfer och en synnerligen livlig terrier, hon brukar få springa med armarna bakåt för att hundarna släpar… TS, vilken typ av labbe är det? Vad gillar han att göra för övrigt? Agility, parkour, apportering? Ni kanske kan lägga in lite avbrott i löpningen och göra något annat en liten stund? En del hundar tycker nog att det är ganska enformigt att bara jogga på.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!