Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 796 ggr
Godisburk
0

Vilken ras ?

Min familj har varit i hundtankar i några år nu men det har aldrig riktigt blivit av. Men jag tänkte göra en rastråd och se om det kan hjälpa oss på vägen lite. Men om vi i familjen inte skaffar hund (Vilket vi troligtvis inte kommer göra då jag är 14 och om några år går till gymnasium) kommer jag ändå skaffa en då jag blir runt 18-20 så detta skrivs enligt mina krav & tankar. Okej nåväl slut med babblandet.

Jag vill ha en medelstor hund. Den får som minst vara 30 cm och som högst 60 cm ca. Den ska ha ''Will to please'' och jag har tänkt att träna agility, tävlingslydnad, sök & trickträning/freestyle på sidan om. Kommer antagligen träna runt 2-3 gånger i veckan ordentligare pass och sedan utöver det mindre och enklare träning såsom tricks, enklare lydnad varje dag. Men trots det ska den inte börja klättra på väggarna om jag t.ex. blir sjuk och inte orkar hålla mig på samma aktivitetsnivå som veckan innan. 

Vill också att hunden ska ha en rätt så tydlig av och på knapp (träning är en stor del av detta, men vissa raser har enklare än andra). Kontaktsökande hund hör ju också till delen och jag vill kunna ha hunden lös så minimal jaktinstinkt och vill inte heller ha så mycket skall, larmande (Träningssak detta med, men vissa raser skäller mer än andra naturligt). Såklart lite vakt går, men då jag troligtvis kommer bo i lägenhet så vill jag inte att den går an och skäller åt alla som går i trappan. 😃

Jag kan erbjuda hunden;

En kortare promenad på morgonen så den hinner utföra sina behov, nosa runt lite, så ca. 20 min.

En kort rastning vid lunchtid ca. 15 min.

Längre promenad efter skolan ca. 1 timme.

Kvällspromenad ca. 30+ min.

Mer ''krävande träning'' 2-3 gånger i veckan.

Mindre träning, såsom tricks, godissök m.m varje dag.

Som pälsvård har jag ingen större skillnad, om den måste trimmas eller klippas eller bara borstas, no problem with that. ;)

Har hundvana. Tack i förhand! 

Edit: Kommer också bli simträning på somrarna, såsom apportering i vatten. Så att den gillar vatten är ju också ett plus! :)

Djurmänniskan
0

Sheltie?☺

luckysheltie
0

Tror också att en sheltie (shetland sheepdog) skulle kunna passa bra. Tikarna har enligt rasstandard mankhöjd på 35(+/-2,5) cm och hanarna 37 (+/-2,5) cm. Men rasen varierar mycket i storlek och det går att hitta både större och mindre exemplar. Min sheltie t.ex. är runt 42 cm i mankhöjd. Läs gärna mer på sheltie iFokus och/eller sssk.org om du är intresserad av rasen. Du får också gärna skicka PM till mig om du har några frågor om rasen.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Sealle
1

Mina krav är ganska lika dina, vill också träna och tävla utan att ta mig vatten över huvudet med en krävande bruksras, och för mig föll valet på KH Collie! Lättlärd, inte mycket jakt eller vakt, will to please, inte arbetsnarkoman men gillar ändå att jobba, brukshund light typ. Perfekt storlek och riktigt fint utseende. Det enda man får tänka där är ju att välja uppfödare med stor omsorg, speciellt om man väljer LH Collie eftersom mentaliteten är rätt ojämn och ofta taskig.

Hiro
0

Låter typ som min jaktlabbe, jag tränar oftast varje dag med henne men hon dör inte om jag är sjuk eller om hon är hemma en vecka med pappa om jag av någon anledning inte kan ta med henne till skolan (tex under löp osv)

Whippetgerbilen
0

Tänkte på pudel! En ras som man kan ha till mycket och är väldigt roliga!

Dogs is my world ♥

[erika.tornlycke]
0

Tänkte också pudel! Förutom vattnet så tänker jag finsk lapphund :) kan du tänka dig lägga tid på att dämpa vaktandes så keeshond, vår skäller nästan aldrig inne (bor i lägenhet), dock skäller han vid hundmöten då han vill leka :p han älskar vatten XD dock kan han inte simma så långt eftersom han blir så tung, men det stoppar inte honom :p Annars kanske någon retriver, DP labbe kanske? Kan inte så mycket om retriver x)

liiwiish
0

Våran beagle passar perfekt in på den beskrivningen!

De har jaktinstinkt, men i alla fall de jag har träffat är väldigt lydiga och lär sig snabbt. Vi jagar aktivt med vår hund men man kan ändå ha honom lös, och även när han är 20 meter bakom haren behövs det bara ett "Kom" och så sitter han vid ens sida. Han njuter lika mycket av långpromenader som dagar då han knappt går ut.

Det handlar ju mycket om träning det där med att kunna ha dem lösa, att de inte skäller osv, men alla beaglar som jag har träffat har varit väldigt lättlärda och lyssnat bra även när allt annat egentligen är roligare än matte. :)

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

Godisburk
0

#1 & #2 Shelties är en ras jag har vana efter så de är redan på min lista, kanske skulle vilja ha lite mer arbetsvilja men det varierar ju från individ till individ. :)

#3 Har varit inne på KH Collie men det är just det problemet då mentaliteten är så ojämn och ostabil. Är lite tveksam men ska läsa mer om dem! :)

#4 Labrador har jag faktiskt varit inne på och det är en av mina favoriter, men det känns som om de blir lite för klumpiga i Agility. Men ska läsa mer om dem! :)

#5 Pudel har min familj varit inne på, så den är en kandidat. Är dock osäker på om dem gillar vatten så mycket ?

#6 Pudel har min familj som sagt varit inne på en längre stund. Finsk lapphund & Keeshond går tyvärr bort då jag bara har mött sämre individer. 😕 Jo men labrador ska jag läsa på mer om! :)

#7 Är osäker då Beagle är en jaktras, har bara mött på så kallade ''jakttöntar'' som springer iväg vid minsta lilla. Tveksam, men ska läsa mer! :)

Sealle
0

#8 Ang jaktlabrador så är de mycket mindre/nättare/smidigare än uts labbar som man ofta ser. Du kan säkert googla på bilder och se skillnaden på hur de är uppbyggda :) Tror de kan vara mkt bra speciellt om du vill ha en som gillar vatten. Jag var själv inne pp dem men kände inget sug efter en labbar och därför blev det Collien :)

Godisburk
0

#9 Jo, har sett en del i verkligheten (Alltså jaktlabradorer) och de är ursnygga. Har dock inte sett någon utföra agility men efter några snabba klick runt på nätet verkar de vara bättre än jag trodde. 😃

Hiro
0

#8 Jaktlabbar är mycket smidigare än en vanlig labrador och har betydligt bättre kropp för agility, jag kör själv agility med min ^^