Bästa rasen
Har blivit helt "frälst" i olika bruksgrenar, spår och lydnad och vill nu ha tips på raser som kan passa till det! Inga för extrema (så inte malinois), men inte heller vilken hundras som helst. Jag vill kunna tävla och komma långt.
Funderat på schäfer, men allergier och hälsan där är jag lite osäker på?
Rottweilers känns för "tröga" att få igång
Kelpies känns som att de skulle kunna funka, men har bara träffat helt överspeedade exemplar av den rasen som inte ens kan tagga ner under tiden man väntar på att börja med nästa uppgift.
Tervar e najs, men lite för mycket päls :P Vill inte behöva torka av i en timme efter varje promenad 6 månader om året hahaha
Ös på med förslag!
Det fanns redigt fina och sunda schäfrar i Polen, så jag skulle importera om jag skulle vilja ha en sådan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ska kika på de polska då! Är det någon speciell kennel eller rent generellt bra?
#2 Såg faktiskt inte en enda "dålig" schäfer där och då hade nästan alla gårdar schäfrar som vakthundar, så jag tror det är överlag bra där eftersom de funktionavlas och dessutom är väldigt vanliga.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 lyckades googla fram den här sidan http://www.schaeferhunde.ru/en/kennel_pl.htm , verkar det vettigt? Var inne på en av länkarna som funkade och det såg mest ut att vara utställningsavlat
För mig finns bara schäfer, malinois, kelpie, bc eller tervueren. Det beror på vilken typ av hund du är ute efter, vilka egenskaper du vill ha och hur vardagen ska se ut.
#4 Borde det inte finnas någon motsvarighet till SBK i Polen? Sedan mejla dom och fråga efter brukskennlar. Kanske SBK vet vad den polska heter?
Tyvärr är min polska ytterst begränsad, kan bara all mat på polska och att hund heter pies, så kan inte hjälpa till med tolkning tyvärr.
Snokade lite och hittade denna sida, hon verkar inte föda upp just nu, men man kan ju alltid mejla och be om tips. De såg inte räkiga ut i alla fall och den jag tittade på hade HD a http://alta-escuela.pl/en.php?s=131
#7 tack!
#5 ska försöka förklara så gott jag kan, om jag missat något får du gärna fråga mer;
Det jag söker är en hund som har god kamplust och föremålsintresse. Om det går att kombinera följsam och hård så tar jag gärna den kombon. En hund som förstår skillnad på arbete och vila (tydlig on/off-knapp. Ska inte vara svår att jobba fram med passivitet).
Hm, har svårt att beskriva vad jag vill ha i vardagen dock, och att utveckla mer än sådär, kan inte riktigt sätta ord på vilka egenskaper jag vill ha, bara den passar till det jag vill göra.
Angående #7 så verkar det som om kenneln ska ta en kull med valpar iår, i alla fall om man kollar under News 🙂
När det kommer till raser har jag tyvärr inga råd att ge då jag inte är bruksare … Själv håller jag på att doppa tårna i att tävla och träna (lydnad för min del) och tänker därför när det är dags köpa en KH Collie, men jag tror att du vill ha mer hund än så utifrån #8!
KH collie var jag inne på tidigare, men de känns fortfarande för ostabila i psyket (även om de börjar repa sig)
Har du kollat på bouvier ses flandres? Är en tålig bruksras och om man väljer efter arbetslinjer så är de väldigt trevliga tävlingshundar med en bra av/på knapp. Är lätta att hålla koll på pälsen utan mycket jobb räcker att klippa 2 gånger om året så behövs ingen borstning och de fäller i princip inget alls. Passar till alla typer av brukssporter
Codeavalone.blogg.se
#11 hur kvicka är de då? Det känns som att de är lite långsammare och klumpigare/trögare typ som rottweilern :P Detta är dock bara min oerhört fördomsfulla åsikt efter att ha kollat på enbart bilder :P
Jag vill tipsa stabyhoun, väldigt bra i spår och lydnad😃
#13 hm, har bara träffat en stabyhoun som var en riktig jaktgalning och kunde inte ens sitta still pga stress. Hur är de annars/hur SKA de vara?
#7, varken hundar eller hästar var ju fula att se på direkt.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Retrievers funkar ju faktiskt prima! Jag är inne på ungefär samma träningsspår som du och när jag får mer tid vill även jag satsa på tävling inom bruks och lydnad. Framtida rasen är troligen en flatte!
Flatcoated Retriever finns i väldigt arbetsvilliga varianter och linjer. Jag känner en hundtränare som nådde elitklass i lydnad och spår med sin flatte. Stora nackdelen är deras benägenhet för att få cancer, så det är bra om förfäderna till valpen inte dött tidigt. Annars är det en väldigt arbetsvillig och livlig ras som man kan nå långt med, men utan dessa allvarsbitar som de tyngre bruksraserna besitter.
Tass Josephine
#12 de är inte särskilt tröga eller klumpiga utan förvånansvärt kvicka och smidiga. Det är en väldigt bra allround ras som passar till allt man vill träna inom bruksgrenarna. Min förra hane var grymt snabb och allert och gjorde allt man bad honom om ibland kunde det till och med gå lite väl fort för matte att hänga med :)
Codeavalone.blogg.se
#14 Det beror mycket på individ så man ska vara mycket petig i val av kennel och föräldrar. Annars upplever jag inte att rasen har så jätte stor jakt instinkt.en som sagt det beror mycket på hur man lär de och kennel. De är annars ganska olika mellan valparna i kullarna vissa kan kan ha relativt stor jakt instinkt vissa inte. T ex min stabeij är inte alls jakt intresserad.☺

Holländsk herdehund … Finns ju Laekenois också av de belgiska, de har kanske enklare päls.
#16 är inte så mycket av en retrievermänniska, haha. Har tränat med goldens och labbar (jakt och utst. variant) men tycker inte att jag når fram till dem på samma sätt som en schäfer tex.
Flattar kan jag inte uttala mig om eftersom jag bara träffat en som var världens lataste som inte ville gå längre än 10 meter från huset på promenader. 😂
#19 Holländska herdehundar är väl inte så stora i Sverige? Vet att min lärare har en, ska höra med henne hur hon upplever rasen.
Laekenois ska jag också kolla på! :)