Urinvägsinfektion
Ringde veterinären igår kväll då jag misstänker uvi hos min tik ! Fick då rådet att ge henne vitamin-c ! Sakt och gjort , men jag undrar hur länge det tar innan man märker skillnad om det funkar eller inte ? Veterinären sa några dagar men har ni testat och hur lång tid tig det ? Om hon inte är bättre på måndag far jag in med henne då jag vet hur hem uvi känns !
Att surgora urin ar ett vanligt knep for att behandla urinvagsinfektioner. Brukar hjalpa efter ngr dagar, som veterinaren sa. ( bra i dessa tider, nar vi vet att vi maste dra ner pa antibiotikaanvandningen ). Aven om urinvagsinfektioner ar jattejobbiga ar de ju inte livshotande och om man behandlar dem med antibiotika kan man filtrera fram mer aggressiva bakteriestammar, som inte gar att be handla. Sa man maste alltsa vara helt saker pa att det verkligen ar en UVI individen har- och helst ocksa vilka bakterier man har att gora med.
Vet att ju mer man dricker desto bättre när man har uvi. Prova att försöka få i henne mer vatten än vanligt? Blanda i vatten i fodret ex.? Mer vatten rensar ut urinblåsan och hindrar bakterier från att få fäste.
Drick mycket - kissa ofta! Hoppas hon kryar på sig 🌺
#1 UVI kan bli livshotande om man inte behandlar med antibiotika. Det kan nämligen spridas upp i njurar och njubecken.
Hon får mat fyra ggr dag nu men mycket vatten :) och tur som jag har slänger hon i sig allt vatten :) #3 det är som #1 säger ! Men det tillstånd du pratar om ska självklart behandlas . Precis som veterinären sa så skulle jag komma akut om hunden blev minsta allmänpåverkad ! Just i detta nu har vi varit ute för 10 gången och kissat och nu försöker hon busa upp syrran hennes . Tycker så synd om henne , har själv haft problem med uvi och det slutade med antibiotika i 3 månader för min del !
Ja, håller med urinvägsinfektioner kan bli "höga", njurbäcken infektioner, men okomplicerade urinvägsinfektioner är inte livshotande.
Borde ha skrivit det tillägget.