Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1528 ggr
Tanjis
0

ni som har husky?!?!?!

Hur är dom så där riktigt på riktigt, både för och nackdelar. Vad erbjuder ni för aktiviteter, hur mycket och länge (ex en timme om dagen). Vi funderar på husky som nästa hund, vi har idag två corgisar. Den äldre är nio år och vi funderar på en husky som efterträdare. Det vi erbjuder unghunden är weight pull och drag weight två gånger i veckan samt att vi joggar med henne var annan dag. De aktiviteter båda hundarna får är spårning då och då, balansbollsträning, lite lite rally lydnad iaf under en promenad per dag lite beroende hur man känner. Hundarna går på promenad minst två timmar per dag. Är vi olämpliga som husky ägare, har fått en bild av att dom kräver mycket varje dag. Vi är intresserade av wp och andra dragsporter så därför lockar det lite med draghundarnas Royce Royce

VildaVittra
7

Ska man ha en husky så ska man leva för drag. De kan inte vara ensamma inomhus, så jobbar man behöver de vara i hundgård om man vill ha huset kvar. 

En AH vill inte dra lugnt, den vill gasa, fröken Navdi springer i 47 km/timmen om hon får. Vågar du åka efter då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thea_thea
0

#1 Haha fy f*n vad läskigt! TS, Kanske en staffe?

Tanjis
0

#1 jag är knappast rädd av mig men vi bor i lägenhet.

VildaVittra
3

#3 Kika på samojeden istället, det är en draghund det med, men som är mer sällskapsavlad. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
0

#2 asså ne, alla har ju diverse staffar och liknande, nog att dom är fina men jag vill inte ha en ras som alla andra har :) känns så trist självklart att komma med en staffe till en wp klubb

Wellcraft
1

Bullterrier?
Stark och skitkul ras (som dock kräver sin ägare). Skulle uppskatta WP, dessutom en mer udda ras. Finns även i två storlekar :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tanjis
0

#6 dom är fina men jag är rätt så mjäkig och skulle nog inte klara av en sån hund. Jag vill ha hundar som gladeligen lyder utan tjafs. Och även om dom är mindre vanliga än straffarna så ger som liksom samma fjompiga "status" typ "se på mig och min muskelhund" na det är inte min grej :)

VildaVittra
29

#7 "Jag vill ha hundar som gladeligen lyder utan tjafs."

Då ska du verkligen inte ha en husky. De vet bäst själva tycker dom.

Fridaaaa
20

Man ska inte välja ras efter hur vanliga dem ör, utan efter vad man ska ha dem till

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karolina-H
2

Har du tittat på Bouvieren? Min hane som jag hade körde vi wp med och det passade utmärkt, de har användts som draghundar förr så skulle nog passa dina önskemål.

Codeavalone.blogg.se

oh-la
3

#7, fruktansvärt tråkigt att de du mött med staffe haft den attityden och utstrålar det motivet med sitt val. Väldigt trist för hundarna också att så förarveka, arbetsvillig hundar som i princip skulle vända sig ut och in för att vara till lags används som statussymboler. Jag har en staffe och känner mig lite illa till mods av din beskrivning av oss som äger rasen. Jag valde staffe just av de anledningar som du beskriver som önskvärda i din hund. En lättmotiverad, mångsidig, arbetsglad hund som funkar lika bra till "muskelsporter" som lydnad, agility, och (som jag kör mycket) nosarbete i form av nose work och viltspår. Det är en ras som tycker allt är roligt, bara du är med, och då spelar det ingen roll om vi pratar lydnadsträning eller en dag på soffan. Jag skulle säga (som tidigare spekulant på huskey) att det är dom som kommer kräva sin ägare, inte staffen eller bullterriern. sedan vill jag dra mig till minnes att du haft problem från och till att hitta motivation till att träna dina corgis? En huskey kommer inte vara lika förlåtande med perioder av bristande motivation. Det är en arbetsmaskin, lite som att skaffa en utpräglad jakthund, en västsibirisk laika och använda den till att apportera dummies. Husleyn vill arbeta och måste få arbeta, och det är drag som gäller. En hund för den inbitna dragfantasten.

Tanjis
0

#9 håller med dig helt! Man tänker ju i första hand på vad man kan erbjuda hunden och vilka egenskaper som passar bäst! Den största orsaken till varför jag inte vill ha en bullhund eller liknande är för att jag har inte det som sånna raser kräver! Det finns fler ovanliga raser som inte skulle passa in i mitt liv än vanliga raser. Men om man har läst på massor och står med en hand full i slutendan med raser som har alla egenskaper man önskar så går man ju vara mer ytlig och se på vilken ras som man tycker är snyggast. Jag hade bearbeta collie, wc pembroke, wc cardigan….. Sen minns jag inte dom andra som hamna på topplistan, men dom uppfyllde alla det jag önska och särskilt wc cardigan då den uppfyllde även mina ytliga önskningar, det är en ovanlig ras och utseendet tilltalar mig definitivt och dessa två önskemål är ju båda väldigt ytliga och verkligen ingen man ska ha som grundstenar Inget illa om bullhundar. Dom är jätte fina men passar inte mig och jag tycker att dom är lite uttjatade precis som schäfer och golven retriever,

Tanjis
0

#11 min erfarenhet av bullhundar är väldigt positiv, jag älskar dom hundarna när dom väl är i rätt händer. Jag är absolut inte den som säger att dom är blodtörstiga agresiva mördarmonster, ser själv rött när folk har den uppfattningen, dessa raser är nog dom gladaste, piggaste, tikkgivnaste och trevligaste raser man kan hitta. Men dom är också atleter utan dess like, möter man inte upp deras behov så blir dom lätt stissiga och hittar gärna på egna rackartyg och det är då dom blir svårhanterliga. Jag känner att jag skulle inte klara av att bemöta en såhär hunds behov (och innerst inne vet jag att jag inte skulle klara en husky heller men man måste ju få fråga) dessutom tilltalar dom mig inte tillräckligt rent ytligt för att jag skulle vela ha en, och det gör inte golven retriever häller även om jag inte har nått alls emot hunden. Finns bullhundar som är soffpotatisar med men det är inget man kan ta för givet. Förlåt om jag uttrycker mig dumt men man kan inte gilla alla raser och bullhundar kommer långt ner på min lista då dom inte passar min livsstil främst

Fridaaaa
0

#12 Finns ju annat än bullhundar som man kan ha till weight pull t.ex 👍

Tanjis
0

#14 man kan ha alla raser till wp och det är en super nyttig sport som verkligen gör hunden gott! Sporten är till en början tänkt för muskelhundar och det är mest sånna hundar som håller på med sporten, men den hund som dragit mest procentuellt av sin kroppsvikt och håller på världs ettan i sporten är en kinesisk nakenhund

Fridaaaa
2

#15 Ja jag skrev ju det att man kan ha andra än bullhundar xD Och ja även än husky med 🙂 Vet vad sporten går ut på men tack ändå för infn 🙂

Tanjis
0

#16 och jag skrev att man kan ha alla raser :)

Vattnadal
3

Vi har siberian husky, 2 gamla alaskans och är fadrar i rasklubben, så vi bjuder ofta hem folk som funderar på rasen, så de får träffa våra, se hur de är som vuxna, och kanske hänga med på promenad, en dragtyr, för att känna efter lite. Vi finns 6 mil norr om Gävle. Tycker du det känns för långt, kika på den här listan för att hitta någon närmare. 

Gå gärna in på spetsar och urhundar, söker du där inne, finns massor av trådar med folk som undrar om rasen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fridaaaa
0

#17 Ja jag har inte sagt att man inte kan det 😉

Elander
1

Har du kollat på malamuten? Är ju också draghund men lite lugnare, kan ju vara en start innan man vet att man verkligen brinner för draget i sig :)

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

[napulii]
1

Malamuten är dock lite hårdare i psyket än huskyn och de kräver rejält med motion och aktivering de med, långsammare och lugnare ja men de har samma motionskrav. Malamuten är också mindre förarvek än huskyn och det är inte alls ovanligt med hundaggressivitet inom rasen. Och slädhundar är det som vill få dra, så är man inte är säker på just draget men ändå vill ha en draghund, är nog t.ex samojeden ett bättre val. Det är ju faktiskt en rätt ovanlig ras det också, ingenting jag brukar se så ofta iallafall :) Har inte malamute/polarhund själv men jag känner en uppfödare (och har läst på en heel del om rasen utöver det jag pratat med honom om) och det här är bilden jag fått iallafall :) Har du kollat in akitan? Hyfsat lik huskyn/malamuten i utséendet om det är det du är ute efter men inte lika krävande - så som jag förstått det iaf :)

tetri
3

#21 skulle inte rekommendera en akita ifall ts vill ha en hund som gladeligen lyder

feral jesus

Mischa
3

Om man vill ha en hund som gladeligen lyder så känns polarspetsar långsökt, samt att ras har ganska liten betydelse för en aktivitet /sport som WP. Jag tänker att finsk lapphund kanske kan vara ett bättre alternativ till en husky?

≧◔◡◔≦

Tanjis
1

#21 akuta är en alldeles för tuff hund för mig. Jag vill ju gärna ha bruks/vallhunds psyke gällande lystringen till mig och det har ju inte riktigt en akuta, men samojeder är fina :)

Achatina
0

Ras till WP? Vilken som helst! Har sett bilder på en dvärgpincher som användes i WP. Skaffa en ras som passar er på alla plan, WP kan man göra med alla raser 😛

Tanjis
0

#25 kör redan wp med unghunden som är en welsh corgi cardigan. Men jag har sätt mycke huskys på tävlingar och så

Hildgrim
1

Om du nu tycker om den typen av utseende så kanske en finsk vallhund vore något?