Rashjälp?
Jag har en vän som ska skaffa hund. Hon bor då med sina föräldrar och sin syster. Hon vill ha en sällskapshund som inte är för stor. Hon vill träna lite agility och sådär men vill inte gå ut så jätte mycket. Hon säger dock att hon kan gå ut ca en timme varje dag i koppel. Hennes föräldrar tänker inte lägga mer är 15 tusen på att köpa hunden. Först skulle hon kanske ha en mops men den var för dyr så hon funderar på en Cavalier king charles spaniel. Tror ni att denna ras skulle passa eller borde hon skaffa någon annan?
Det finns ju fler än 1000 mopsar till salu alla kan inte vara så dyra, kolla på blocket.se.
I'm out 
#1 Just med mopsar så är det ju jätte mycket smuggel, så jag har sagt till henne att hon ska köpa hos uppfödare.
#2 Finns många uppfödare inom blocket. Men det är klart, jag skulle rekommenderat papillon.
I'm out 

Rekommenderar varken Mops eller Cavalier. De två har sjukdommar som heter duga. Vilket innebär en ökad försäkringskostnad (beroende på bolag förstås). Havanese är en av de friskaste raserna som finns, kostar strax över 150kr i månaden att försäkra dem hos Agria. Finns just nu 23 kullar i Danmark om det inte finns tillräckligt i Sverige x)
Papillon/Phalene är annars bra nybörjarhundar.
Bedlingtonterrier om de inte är för stora är bra nybörjarras, lagom om man inte har ambitioner att tävla på elitnivå i agility. Bedlingtons kostar strax under 200kr i månaden att försäkra hos agria. Manchesterterrier verkar vara en lika chillad hund som Bedlisen, de ligger på samma försäkringspris också.
#4 Jag och min mamma föder upp Bichon Havanais, men rekommenderar inte den till dem pga pälsen som kan vara svår även om den är klippt. Den var min mamma som rekommenderade Cavalier och om man hittar rätt uppfödare med rätt linjer borde väl cavalier funka? Pappilon är lite för aktiva gör deras smak tyckte dem.
#5 Papillon är väldigt anpassningsbara. Menas med att de lever de liv de får, tex är man aktiv med den blir hunden aktiv är man bara soffsittandes är papillonen det också. Och de är jätte bra som agility hundar, har själv tränat en men aldrig ägt en egen.
I'm out 
Menar de 1 timme per dag totalt, inkl kissrundor? Tycker det låter väldigt lite oavsett ras … vad blir det då, ungefär 20min per promenad?
Annars skulle jag kanske inte säga terriers eftersom de kan vara rätt envisa och sen även behöver en hel del motion + mental stimulans, av min erfarenhet. Chihuahua kanske? De är ju ofta mycket tuffare än man kan tro, dock får man ju inte dalta med dem osv för då blir de ju lätt odrägliga. Annars hade jag nog också sagt Papillon/Phalène.
Angående kostnad kan man ju köpa en vuxen hund, t.ex. en unghund från en uppfödare. Behöver absolut inte vara någon problemhund och de kostar oftast inte mer än 8-9 tusen. Sen kan jag också tillägga att själva hunden kommer väl kosta 10-15 tusen om året, speciellt om de ska ha den på hunddagis och sånt på dagarna så föräldrarna är medvetna om att det inte bara är inköpspriset som är högt. Lycka till 🙂
#7 Det blir så att på morgonen går hon en liten runda och sedan när hon kommer hem efter skolan går hon en timme. De har ju stor trädgård så hunden kan vara ute mycket. De ska inte ha hund på dagis på dagarna.
#8 Din kompis och hennes föräldrar verkar verkligen ha noll koll, kanske bäst att vänta med hund, tills dom läst på ordentligt..
I'm out 

Över 90% av alla Cavalierer utvecklar någon gång under livet hjärtfel (blåsljud). Man bör ultraljuda hjärtat en gång per år med en cavve - hjärtfel innebär att hunden inte får springa vilket sätter käppar i hjulet om hon vill ha en frisk träningskompis för agility och liknande. 40-50% av alla Cavalierer avlivas eller dör pga hjärtsvikt och i hela Sverige är var fjärde hund som avlivas innan 10års ålder pga hjärtrelaterade sjukdomar just en Cavalier. Därtill har de ju SM - sjukdomen där hjärnan är större än skallbenet, jag läste på ett forum där någon hade en veterinär kompis som sa att alla cavvar som de rönktat hade SM i någon form, det finns inga siffror på det dock. Sen kan de ha en recessiv blödarsjuka och ögon som faller ur.
Kort och gott. Vill man ha en frisk sällskapshund så bör man välja en annan ras annars får man ju inte mycket hund för pengarna.
#9 Vem ska vara med hunden på dagarna då? Jobbar föräldrarna skift, deltid eller hemifrån?
Alltså, det är inte inköpspriset som är det dyra med att ha hund (vilket jag antar att TS vet, men kanske inte kompisens föräldrar) utan allt annat som tillkommer.
Foder, försäkring, vaccinationer, "tillbehör", kurser och medlemskap i någon/några klubb/ar (om hon skall köra agility) och, inte minst, eventuella veterinärkostnader. Nu är mina hundar kanske inte något bra exempel eftersom de varit sjuka och skadade osedvanligt mycket men jag har lagt mycket mer än ett hundinköpspris per år och hund i veterinärvårdskostnader - och då har jag ändå en bra försäkring.
Till det kommer, i mitt fall, speciellt veterinärfoder, dyra mediciner, rehab och dessutom en inte oansenlig bensinkostnad för att ta sig till rehaben varannan vecka .
Visst, jag har haft otur men skall man skaffa hund bör man nog fundera över om man är beredd på att hamna i den sitsen - och om inte, avstå från hundköp!
Jag kan mycket väl ha fel men jag får onekligen känslan av att varken kompisen eller hennes föräldrar är särskilt insatta i hundinnehav och vad det innebär. Det är inte en söt pryl som man går en liten sväng med och kanske tränar lite agility emellanåt och som däremellan varken hörs, märks eller kräver något.
Hur gammal är förresten den här kompisen?
Om man är såpass ung att det fortfarande är föräldrarna som står för den ekonomiska biten och man bor hemma så anser i alla fall jag att föräldrarna bör vara med på hundköpet till 100% och vara beredda att backa upp när det gäller såväl ansvar, ekonomi och engagemang.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#13 Hon är 12 år
Bichon frisé eller havanais kan funka, eller tibetansk spaniel.
Resten får dom lösa på egen hand men det är raserna jag tänkte på.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.