Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 24184 ggr
[emmaomajken]
0

Mest lättsamma hundraserna

Vilka hundraser, stora som små, är de mest lättsamma? Som kan bo i lägenhet utan problem och anpassa sig bra till olika situationer, som triva lika bra inne och lata sig i soffan som att vara ute på raska promenader? Jag tänker skaffa en till hund nästa år och jag är inne på utställningsavlad golden retriever eller labrador, basset hound och collie. Nämn gärna så många ni vet :)

Fridaaaa
0

Träningssak och individuellt skulle jag säga främst på den punkterna du tar upp.
Vad man tycker är lättsam ras eller inte tror jag man uppfattar olika.
Kollat rasgrupp 9 på SKK?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2

Australisk terrier är en av hundvärldens kameleonter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
0

Långhårig collie
Mops
Pudel
Shih Tzu
Bichon-raserna
Pekingese
Pomeranian
Utställningsavlad lab & golden.
Dvärgschnauzer samt schnauzer (mellan).
Shiba
Engelsk bulldog
Eurasier
Whippet
Italiensk Vinthund
English toy terrier
Norwich terrier
Norfolk terrier
Yorkshire terrier
Japansk Spets
Cavalier
Malteser
Bolonka

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[emmaomajken]
0

Ja jag har tittat i den gruppen och jag gillar shih tzu, men jag har redan en och skulle vilja testa på en lite större :)

Wellcraft
2

#4 Jag har inte listat rasgrupp 9, det är många olika raser från olika grupper ;) Många som är större än shih tzu :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

AnneN
0

Beror ju även på vad du är intresserad av att göra med hunden förutom sitta hemma och promenader.

Har själv en blandis med aktiva raser i sig och en dual purpose labrador, tycker själv att de är ganska lättsamma att ha, men det kräver ju att de får den aktivering de behöver för annars hittar de på egna uppgifter som inte alltid är lika uppskattade av mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cireea
0

#5 Jag tror #4 svarade på #1 😃

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

drika
0

shetland sheepdog är väldigt lätta

Hälsningar

Fredrika

Sealle
0

Basset Hound är ju jakthund så det är nog inget bra val. Vinthundar är väldigt trevliga tycker jag, de måste ju dock få springa av sig. Eurasier kan jag också tipsa om, om du vill ha något större.

poodlelicious
0

Jag har haft en Collie i lägenheten över en helg och jag säger bara att om du ska ha det så får du vara beredd på att städa. Vääääldigt mycket. I hus sprider sig håret mer men på den lilla ytan blir det ett elände med all den pälsen. Usch.

[emmaomajken]
0

Tack allihop för tips! Det uppskattas. #10 tack för varningen! Hur är collies för övrigt i temperament?

[emmaomajken]
0

Jag vill ha en skön jycke som är tillgiven och tålmodig och snäll, helst lugn inomhus men ute får den gärna vara lekfull :) Lättlärd också och FRISK! Vad säger ni om samojed? Dock har jag hört deras hemska skall vilket jag inte accepterar.. :/

[Endless21]
1

Storpudel är en väldigt lättsam ras att ha och göra med när det gäller deras sätt, glada, positiva, vill  alltid vara med och kan umgås med andra hundar utan problem dock kräver de en del aktivering, de nöjer sig absolut inte med att ligga och lata sig i soffan en hel dag utan vill helst hitta på roliga och spännande saker varenda dag för att vara nöjda.

Samojed tror jag inte är så himla lätta faktiskt, vet en som har en som sticker så fort han få chansen.  tror de är ganska envisa :-)

isabella93
0

Har en italiensk vinthund, och tycker att hon är väldigt anpassningsbar. Lugn inne och pigg utomhus, och hänger gärna med på långpromenader i flera timmar men är nöjd med kortare rundor om hon får springa lös ibland. Tycker om att träna och lär sig snabbt, jag brukar försöka cykla till brukshundsklubben åtminstone två gånger i veckan. Men hon nöjer sig med trickträning, hundparkour och lite sökövningar också.

I temperamentet är hon väldigt glad, positiv och lekfull och tycker om alla hon möter, hundar som människor.

Whippetgerbilen
0

Jag skulle säga att någon ur gruppen vinthundar skulle kunna passa dig! Klassas som soffpotatisar inne och aktiva ute, anpassningsbara och trevliga. Whippet är en lugn och trevlig ras. Det kanske kan vara något?

Dogs is my world ♥

[vattenhunden]
0

Spansk vattenhund? Jag har en sådan, funkar bra både i lägenhet & hus. Min hund skäller i princip aldrig, kan dock vara individuellt :-) Lättlärd. passar den som vill ha en sällskapshund som tas ut på promenader eller för den tävlingsintresserade :-) 

Lättskötta & fäller inte päls, kräver ingen större pälsvård. Cirka 45-50 cm i mankhöjd, 14-22 kilo.

[emmaomajken]
0

Tyvärr är inte vinthundar alls något för mig - man måste ju gilla hur hunden ser ut också… =/ Jag tror det kanske blir labrador eller golden!

[emmaomajken]
0

Var finns det kennlar med utställningsavlade labradorer i västra götaland?

AnneN
0

#18 På labradorklubbens hemsida finns en lista med uppfödare, kika in på deras hemsidor så ser du vad de avlar på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sugar Mist
1

Salukis verkar vara behagliga hundar och är gudomligt snygga.

-

sasha_setter
1

Om du vill gå väldigt långa promenader och kämpa otroligt mycket med träningen är settern ett alternativ😂 du märker knappt av dem inne men ute är de helt galna :P (har inte läst tråden jättenoga så jag kanske har missat något)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

JonnaCecilia
1

Såvida du inte faktiskt vill satsa på utställning skulle jag hellre valt en DP labrador. De är väldigt följsamma och lyhörda, de som (vad jag förstår) används till servicehundar osv. En otroligt härlig ras, så goa!

JonnaCecilia
0

(PS, tänkte själv köpa en dp lab innan vi bestämde oss för en mindre ras, men förhoppningsvis nån gång i framtiden :) kollade uppfödare på skk/rasklubben och valde sedan ut de jag tyckte passade mig bäst som låg i mitt område)

[vattenhunden]
0

Coton de tulear? Lättsamma & fäller inte päls. Hundvärldens små clowner :-)

juliafrojd
1

Engelsk stafforshire bullterrier är en bra familjehund.

fridarebecka
0

Den absolut lättsammaste hund jag träffat var en lhasa apso/shitzu blandis. Det enda sättet hon var jobbig på var att hon vägrade gå ibland, så kanske inget för er.

Jag tror en utställningslabb eller golden skulle passa dig perfekt :) Eller eventuellt kanske dvärgschnauzer :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[emmaomajken]
0

#26 jag har faktiskt en shih tzu nu! :) älskar henne mer än nåt annst på jorden. Men vill testa en annan hund också om sisådär ett år :) nackdelen med shih tzzu är pälsvården, tårvätskan och hårbeklädda hörselgångar :( skulle vilja att nästa hund blir mer lättskött på det viset för det räcker med att lägga ner massa arbete med päls på en hund :P

panini
0

Chihuahua

[Daniela1983]
0

Brukade passa en Pudel, otroligt följsam o lugn hund att ha att göra med.

[emmaomajken]
0

Helst inga små hundraser efteraom jag alltid velat ha en stor. Mer åt labrador hållet

FjantYoda
1

Whippet! 

En kompis har världens lugnaste tryggaste hane, min hund for runt som ett yrväder runt han, hemma hos oss där whippeten aldrig varit, men han la sig bara på köksmattan och sov ;)

Och vad jag har hört är det inget udda beteende för Whippet, samtidigt som dom gillar att gå på promenader å springa ute :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Achatina
0

Bedlingtonterrier - låt dig inte luras av namnet, det är fortfarande en terrier men inte alls i nivå med Jack Russeln. De har vinthundsblod och därav gör sig inte bra som grythundar (även om jaktvariant finns i England). Pälsen är ett issue men går enkelt att snagga. Finns i tre färgvarianter, varav två har tan variant så totalt 5 färger (men färgen syns inte när hunden är vuxen). Går att träna om man så vill men de får inte panik av att inte tränas och nöjer sig med längre koppelpromenader om vädret tillåter. Generellt sett en frisk ras, det största problemet med dem är en genetisk sjukdom som alla seriösa uppfödare testar sina hundar för, alla hundar som föds nu bör vara fria eller anlagsbärare. 

Manchesterterrier - har själv aldrig träffat någon men av det jag läst om rasen så ska de vara som bedlingtonen. En terrier med vinthundsinslag som är smidig och behändig att leva med. Dock kommer den bara i black tan och sitt korta hårlag.