Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1927 ggr
[Tilde]
0

När slutar det klia?

Simba blev opererad för en tid sedan (28/4 tror jag) och de rakade då hans mage för att kunna skära upp honom. Det har kliat nu där håren växer ut i sedan dess och det blir inte bättre. Hur länge ska man förvänta sig att det kliar så mycket?

Han stannar upp mitt i allt och kliar, sätter sig tvärt ner eller lägger sig ner och ger ifrån sig irriterade ljud. Tycker synd om honom! 🐶

[[Boris Sager]]
0

O, svart att svara pa, nar man inte vet hur stort omrade, som rakades. Hur ser omradet ut? Ar det irriterat? Jag antar att saret ar lakt och suturerna ar borta for lange sen. Har har ju en formaga att reta huden. Ofta blir hundarna ju latt svettiga pa magen och det gor kladan varre. Kolla med veterinarkliniken.

[Tilde]
0

#1 I princip hela magen, från sidorna och fram till bröstkorgen ungefär. Det var lite irriterad där det rakade området började vid sidorna (vet inte om de var lite oförsiktiga eller om Simba kliade så mycket att det kom små röda blodprickar) men det har läkt fint nu. Såret har läkt ja 🙂 Stygnen var såna som satt på insidan och skulle "lösas upp" av sig själva.

Får kanske ringa och fråga om han inte blir bättre snart. Verkar ju lite skumt att han ska vara så påverkad av det att han sätter sig eller lägger sig ner helt plötsligt när han försöker klia och ger ifrån sig ljud.

[Forest]
0

Ring och kolla du med vetten kanske dom även kan tipsa om du kan smörja in magen med något för stilla kliandet. Hur går det med honom annars? läker det bra? :)

[[Boris Sager]]
0

Ja, det kan ju ocksa vara sa, att Simba utvecklat en (o)vana att klia sig dar. Kanske han skulle behova ngt antihistamin for att dampa kladan? Haller tassarna!

[Tilde]
0

#3 Han är piggare än någonsin förr! 😃 Allt har läkt superfint och han har inte ont längre utan det är bara det där kliandet som är jobbigt. Tycker det är skumt att man knappt ser något hår alls än… Borde det inte ha börjat växa ut?

#4 Ja kanske det. Får nog ringa och höra. Inte kul om det ska klia så mycket tills pälsen har vuxit ut 😛

russin
0

Min ena hund blev ultraljudad i höstas (och med det rakad på magen) och det växte inte ut förrän nu under våren pga att hon hade fällt färdigt inför vintern när det gjordes.

[Tilde]
0

#6 Oj då! Då kanske det tar ett tag. Han fäller ju lite inför sommaren (fast verkar i princip vara klar med det).

russin
0

#7 - dock brukar kliandet efter operations-rakning ändå gå över inom rätt kort period, så det släpper nog snart på din hund🙂

[Tilde]
0

#8 Håller tummarna! Kan inte vara kul att konstant ha något som kliar 😛