Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1276 ggr
Ambrose
0

Brukset, specialgrenar och titlar

Har lite funderingar angående brukset som jag inte riktigt blir klar på.

I brukset så finns det en lydnadsdel och en "specialdel". Denna specialdel kan t.ex. bestå av spår, sök, skydd eller rapport. Korrekt?

Vad jag undrar över är om dessa specialgrenar är "separata" från varandra? Kan jag t.ex. ta mig upp till eliteklass i både spår och rapport? Samt alla de andra specialgrenarna separat?

Vad krävs för att få en "titel" i stamtavlan? I Lydnad så ska man ju t.ex. få 1a plats? I tre stycker lydnads 1:or för att få en LP1 a?
I IPOt räcker det att man har klarat en IPO 1a för att få IPO I i stamtavlan etc.

Vilka olika "grenar" är det egentligen i de olika "special grenarna"?
I spåret har man ju t.ex. lydnad, spår och budföring? I rapport har man lydnad, rapport… och uppletande?

Finns det några ytterligare krav för att starta i klasserna? T.ex. MH efter 18 månader?

Vad krävs för att bli uppflyttad?

Ja… som ni ser så undrar jag det mesta :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Sugar Mist
0

Följer

-

Sealle
0

Är också nyfiken så jag följer … Hoppas det är okej att jag slänger in två egna frågor jag länge funderat på:
• När man ska tävla i lydnad + en specialdel, får man då välja specialdelen själv eller väljs den "åt en"? Hur fungerar det på en tävling, gör man momenten efter varandra på samma dag eller olika dagar? Vad händer om man får underkänt på speicaldelen men klarar lydnadsdelen?
• I regelboken för lydnadsdelen så står det under lydnadsdelen vilka kommandon man ska använda, t.ex. "hit" för inkallningen. Får man poängavdrag/underkänt om man använder andra kommandon, t.ex. "kom" eller "yipp-yipp" istället för "hit"/angivet kommando-ord?

nadilda
0

Specialgrenarna är separata från varandra, man kan klättra i flera olika grenar oberoende av varandra. 🙂 Är nästan säker på att den ändå titel du kan få inom brukset är championatet. Man tävlar tills man blir uppflyttad tills nästa klass, i eliten samlar du cert och vid ett visst antal cert (fem?) blir du champion.

#2 Du väljer specialmoment själv (t.ex. spår eller sök). 🙂 Specialmomenten budföring och uppletande beror på vilken klass du tävlar. Nästan säker på att det är budföring i appell och lägre, och uppletande i högre och elit. 

Tror det kan variera om du gör allt på samma dag eller inte, men tror att det är vanligast med samma. 

Åtminstone i lydnadlydnad så får man använda andra kommandon om man säger till i förväg, tror det är samma på brukslydnaden. Dock får de inte vara för långa eller utdragna för då kan det bli dubbelkommando.

Majken!
0

Du kan tävla i vilken gren som helst i appellen, sedan väljer du gren i lägre bruks. Du behöver alltså få uppflytt från lägre sök för att kunna starta högre sök, det räcker inte med lägre spår för att starta högre sök som exempel. I appell och lägre så är budföring momentet som gäller, högre och elit är det uppletande. Titeln som finns är championat. Detta får du genom att samla ihop tre cert i en bruksgren.

Majken!
0

För att bli uppflyttad behöver man nå poäng för just detta. Man kan bli godkänd utan att bli uppflyttad.