Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2135 ggr
[emmaomajken]
0

Erfarenhet av Shar pei?

Finns det någon här som har erfarenhet av Shar pei? Hur är dom egentligen?

Wellcraft
1

Tror Russin (?!) har haft shar pei, kontakta henne :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

*~HamsterHamster~*
6

De är hur mysiga som helst, ofta, men snälla stöd inte aveln på Shar-pei, Det är ingen sund ras.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[vattenhunden]
1

De jag har träffat har varit väldigt lugna & snälla, men många har haft problem med t.ex. Sherry Eye.

russin
5

Jag hade shar-pei under en del år och tog även en valpkull. Har dock helt slutat med rasen och kommer aldrig ha någon mer. För mycket rasproblem😕

En underbar ras, men det behövs en fet plånbok om man ska äga en sådan då dom är svindyra i försäkring och då får man ändå bara halva hunden försäkrad….

Min äldsta blev 7,5 år….

Vill du veta mer så fråga på.

[emmaomajken]
0

Tack alla! :) #4 det blev lättare att bestämma sig att det inte blir en shar pei för mig. Jag vill absolut inte ha en sjuk hundras :( Tips på andra raser som är som den i storlek och som är lugn och "laid back", fast inte har så mycket hälsoproblem? :)

russin
2

#5 nu har du samma problem som jag fick när jag bestämde mig för att byta ras efter mina shar-pei. Det är svårt att hitta en liknande hund i den storleken med ungefärligt temperament - om  man vill ha en lika korthårig hund.

Dock finns två som är lika i sättet och det är först och främst chow chow (finns både kort och långhårig). Finns en del problem även i den rasen, men långt ifrån lika mycket som i shar-pei. Samma storlek och dom är släkt, då det ligger chow chow längre bak i shar-pei (avlades chow chow in när shar-pei höll på att dö ut).

Jag upplever även eurasier vara lite lik i sitt sätt, förutom att den har mycket mindre jaktinstinkt än vad shar-pei har.

[vattenhunden]
1

Måste bara tillägga #6, att Chow Chows är väldigt egna & självständiga hundar,, men tyr sig väldigt starkt till sin ägare, inget illa menat 😉 bara att ha i åtanke om man ska skaffa en sådan.

Wellcraft
0

#7 Mao, väldigt likt shar pei's temperament.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[emmaomajken]
0

#5 Vad för slags problem har chow chow?

russin
0

#7 - precis på samma sätt som shar-pei är🙂

#9 vad gäller chow cho så bör man ha koll på att föräldradjuren har fina ögon - dom kan drabbas av entropion precis om shar-pei (fast inte i lika hög grad). Entropion är när ögonlocken rullar lite inåt så ögonfransarna ligger mot ögat. Gå in och läs på chow chow klubbens hemsida och läs  där finns säkert massor nyttigt.

fridarebecka
3

Eurasier eller utställningsavlad labbe eller golden :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
russin
4

#11 - fast speciellt lik i temperament och personlighet är vare sig labben eller golden en shar-pei. Shar-pei är inte den "älskar alla människor-typen" som retriever är😃

[emmaomajken]
0

Tack för tipsen :) Hunden måste inte vara självständig som shar pei, men just en hund som är sådär lagom stor som den, ganska lugn av sig och frisk i allmänhet :) En hund i storlek medium-stor som inte kräver så mycket av sin ägare. Många små hundraser passar mig perfekt, men det är väldigt få av de små jag gillar… förutom shih tzun, och en sådan har jag nu :) men usch för pälsvården!! Och jag vill ha en större hund nästa hund jag skaffar :)

Wellcraft
0

Spana in urhundar.
Akita till exempel. Eller en vinthund?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[emmaomajken]
0

#14 akita kräver väl en fast hand och träning?

Wellcraft
0

#15 Ja, precis som shar-pei. 
Dock  beror det på vad du menar med träning? Akita är ingen aktiv hund, om en inte gör den till det dvs. 
Men alla hundar kräver träning & uppfostran.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tetri
3

#16 Fast akitan är då bra mycket aktivare än en shar pei eller chow chow. Jag märker stor skillnad på min hund beroende på hur mycket fysisk och framför allt mental aktivering hon fått, dock visar det sig i små beteenden så som att hon blir mer vaktig, skäller mer och bara är jobbigare i allmänhet. Ifall hon inte får tillräckligt med stimulans under en längre period så går hon in i sitt skal och blir inåtvänd, vilket jag antar kan uppfattas som lugn. 

Den enda akitan (amerikansk) som jag känner som är ren sällskapshund har en hel lista med problembeteenden.

feral jesus

[emmaomajken]
1

#16 Ja självklart behöver alla hundar uppfostran och träna lydnad. Jag menar att jag söker en hund som inte kräver daglig mental stimulans eller timtals med motion. Akitan vet jag inte är någonting för mig, tyvärr, för jag har varit inne på den. Men den behöver mycket mental stimulans och en fast hand. Jag vill ha en hund som trivs med lagom stimulans och är lätt att fostra som är medelstor till stor. :) ingen Pudel eller vinthund

[emmaomajken]
0

Ps. Om jag skulle bestämma mig för utställningsavlad golden retriever, vilket är bäst/lättast att skaffa då, hane eller tik?

crimson
0

#19 Jag skulle föreslå tik, då hanar har en tendens att bli lite smått dumma i huvudet när de blir könsmogna(generellt, finns såklart undantag). Jag har hane just nu, men han ska kastreras när han har åldern inne, så slipper han stressa över löptikar och får en förhöjd livskvalité. Mindre chans att de får problem med snoppen då också… Det enda negativa med att kastrera är att man inte får ställa kastrerade hundar(om man nu tycker sånt är kul) och att de lättare går upp i vikt efter kastration. Det är dock lätt att få bukt med viktuppgång, bara att sänka matgivan när hunden blir kastrerad.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

[emmaomajken]
0

#20 Om jag skulle skaffa en hane skulle jag kastrera honom pga att jag har en tik här hemma sen innan :) Blir de lugnare när de är kastrerade eller förblir en golden hane alltid full med bus? Jag funderar på om en hane blir svårare att ha jämfört med en tik eftersom jag vill ha en lugn hund , och jag själv är inte så stor så kanske en tik av stor ras är lättare och inte lika stor och stark. Har du en golden? :)

crimson
0

#21 nä, jag har ingen golden, har för tillfället en riktig byracka och hade en australian shepherd tills nyligen. Det är väldigt induviduellt hur hundar blir efter kastration, vissa får mer livsglädje medans andra lugnar ner sig… Goldens verkar som rätt lugna hundar i sig. Som sagt är det väldigt individuellt, skulle rekommendera att du kollar lite uppfödare, kanske besöker coh träffar deras hundar och försöker få din egen uppfattning om rasen 🙂

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"