Stängsel runt träningsbana?
Jag planerar att hägna in stor gräsplätt för att träna med min valp/unghund. Området används nu som ridbana och är ca 25x75m, och med så sjukt mycket stängsel är jag är mån om att det blir rätt gjort från början. Har tänkt något i stil med hönsnät eller fårstängsel. Något tjusigare finns det inte slantar till, men vi bor mitt ute på landet och det behöver inte se särskilt vackert ut. ;)
Nu har vi en finsk lapphund men det finns en chans att hund nummer två antingen blir en storlek större eller mindre. Vi kommer absolut inte att lämna någon hund utan uppsikt i inhägnaden, utan det är bara tänkt som en rymningssäker lek- och träningsplan.
- Tror ni att det räcker med ett stängsel som är 90cm högt eller bör vi satsa på 120cm när vi ändå är igång?
- Fårstängsel: yay/nay? Kosmos kan sticka in huvudet mellan de högre maskorna i fårnät men sen tar det stopp. Men tänk om han drar järnet efter en hare på andra sidan staketet och fastnar…?! Eller om nästa hund blir typ en liten sheltie, de borde väl nästan kunna smita igenom?
- Hönsnät har ju mindre maskor men det känns inte speciellt stabilt. Lite för tuggvänligt… Men det kanske fungerar bra runt en träningsplan?
- Har jag missat någon annan prisvärd stängseltyp som kan passa bra?
Tack! ^-^
Jag gillar fyrkantsnät. Det är starkt och stabilt. Jag tycker att hönsnät blir "slappt" efter ett tag och går sönder lätt. Fårstängsel tror jag har för stora maskor. Skulle inte våga riskera att hunden får igenom huvudet. Fyrkantsnätet är lite dyrare än de andra. Jag hade nog åkt till ett byggvaruhus och frågat personalen om rekomendationer för det finns ju ganska många olika nät att välja bland.
Sedan skulle jag nog ha så högt att någon hund inte skulle hoppa över. De flesta vet väl att man inte får hoppa över stängsel men är det något väldigt intressant på andra sidan vet man ju aldrig vad dom hittar på ;)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Min mittel (storlek sheltie) traskar rakt igenom fårstängsel. Min lapphund hade nog åtminstone försökt ta sig över ett 90 stängsel om han blev riktigt triggad, så jag hade kört på 120.
Vi har 1,20 runt vår tomt, liknande fårstängsel fast stabilare och med mindre rutor nedtill, dock har borderterriern kommit på att han kan ta sig ut - men inte fattat hur han kommer in igen…
Att vi valde såpass högt beror på att labbarna är tränade att hoppa staket i och med jakten, visserligen TROR jag inte att de skulle skutta ut om de inte får kommando men man vet ju inte.
Jag hade kycklingnät längst ner på staketet när jag hade lägenhet i markplan, det tog inte lång tid innan min cairn gnagde och trängde sig igenom det… Hon gjorde det faktiskt även när jag var med henne därute, vände jag ryggen till fem sekunder så vips! så var hon ute.
Även om det blir dyrt så tror jag att det lönar sig att gå upp några snäpp i prisnivå och kvalité, det blir ännu dyrare att köpa ett dåligt stängsel och inse att det inte funkar varpå man ändå får köpa ett nytt.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Tusen tack för era svar, uppskattas verkligen :)
Har tittat på ordentliga fyrkantsnät och Gunnebo-liknande staket etc men då rusar priset iväg och blir minst femsiffrigt för en såpass stor yta. Det känns lite väl saftigt i nuläget. Tyvärr kan jag inte hägna in en mindre del av området för då går det inte att använda som ridbana längre, så det är liksom minst 200 meter staket som gäller x_x
Typiskt att varken hönsnät eller fårnät inte är något att ha, men det anade jag väl redan… Har dock hittat två andra alternativ:
- 110 cm trädgårdsstängsel med 10x10 cm maskor och nästan lika tjock tråd som får-/viltstängsel (http://www.harald-nyborg.se/tradgard/staket-nat-elstangsel/tradgardsstaket/itn-stangsel-galv-20x1-1m.html)
- 120 cm viltstängsel med 10x15 cm maskor första halvmetern, sen glesare (https://www.vidaxl.se/p/140722/viltstangsel-120x50-cm)
(Jula verkar ha bra nät också men de finns inte här på Gotland och det går förstås inte att beställa från deras hemsida. Blargh!)
Vad tror ni om något av dem? Kan en hund storlek sheltie klämma sig igenom en maska på 10x10 cm? Tror inte att Kosmos hade lyckats med det, och om han hoppar högre än 110-120 cm eller tuggar sig igenom 1,7 mm ståltråd så känns det ju nästan som att han gjort sig förtjänt av sin frihet :P
Båda såg bra ut tycker jag :) rent estetiskt hade jag nog valt viltstängslet, ganska fiffigt med mindre maskor längre ner. Tror inte din hund skulle klämma sig igenom det. Dom måste väl vara ganska desperata om de försöker ta sig genom nätet istället för att hoppa över :P
"Lycka och jubel att äga en pudel!"