Barn som provocerar
Ni sitter på bussen med er hund. Några ungar börjar provocera er hund (som tyvärr reagerar på ljud) genom att skälla som en hund så att er hund blir tja knäpp och börjar skälla tillbaka. Barnen tycker det är jätteroligt, kärringarna som lär vara barnens föräldrar hånler också och tycker också detta är jättekul.
Det här fick mig att se ganska så rött på vägen hem idag. Hur hade du hanterat den här situationen?
Jag skulle ha talat om för ungarna att lägga av - och om inte hade jag högljutt pratat med föräldrarna.

Jag fräser ifrån, typ säga att det där inte är ok, så GÖR man inte mot en hund, särskilt inte en man inte känner, den kan bli jättearg och bitas, eller bli väldigt rädd. Om föräldrarna är i närheten hade jag nog lagt till någon kommentar om uppfostran…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag hade skällt ut ungarna OCH föräldrarna.
(Numera bryr sig inte min hund men jag säger ändå ALLTID till folk som försöker på olika sätt att provocera eller locka på honom)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Sagt ifrån till först den vuxne ansvariga sedan till ungarna om inte de vuxna gör något för att stoppa
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar ställa mig upp och bli riktigt "läskig", som mar gör när en lös hund kommer springande. Sen morrar jag att dom måste sluta med det. När jag har gett dom en lektion i folkvett så säger jag åt dom "så stick nu, jag vill inte se er skitungar mer!!!". Sen klagar jag på föräldrarna och om dom inte gör något så säger jag att dom har bitit barn innan och drar värsta skräckhistorien om hur skadade barnen blev.. Tyvärr är det sant med den ena hunden, han har bitit barn några gånger….
Man säger till på en gång!
/Christine
Barnen satt lite för långt bort annars hade jag kanske sagt till dem, jag avreagerade mig lite när hela ekipaget skulle av och det gillade inte kvinnan men det skiter jag i. Sedan jag fått hund har man fått bli tuffare alltså. Det känns nte som kvinnorna hade brytt sig eller ens förstått mig, de såg ut att vara somalier.
Trodde en del av svaren här i tråden skulle vara att ni skulle avleda hunden och inte bry er, så känns skönt att andra också skulle bli arga och säga ifrån.
Jag hade frågat vad dom tänkte? Vad är det som är roligt med en hund som blir osäker? Å sen hade jag blängt på föräldrarna och frågat HUR DOM TÄNKER!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag skulle sett det som en träning för min hund i början. När/om barnen slutat skulle jag gå fram och säga till föräldrarna på skarpen, någonting i stil med "måste jag ha min hund i koppel får ni fasen också ha era i koppel. Sådär gör man inte mot en främmande hund, dom bits."
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
# 8, # 9 bra, där fick jag lite uppslag till framtiden. Tänkte just be om förslag på vad man ska säga, jag har dock lätt för att brusa upp och ta till fulare ord när jag är arg.
Har någon liknande historier och slutade de som retar att reta efter tillsägelse?
#10 Haha vart ska jag börja? Mitt i centrala göteborg bor många ugglor… Dagligen kommer folk och ska klappa, försöker kalla på hunden, småuffar åt hunden och tycker dom är skitroliga. Jag överdriver inte när jag säger att det händer varje dag jag åker kollektivt med hund. Folk som själv har hund tycker att dom har all rätt i världen att släppa fram sin egna hund dessutom. Hälften av människorna slutar när jag säger till dom, en fjärdedel slutar när jag+mitt umgänge+halva spårvagnen säger till dom och en fjärdedel slutar aldrig så jag måste gå av och ta nästa spårvagn.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Om inte barnens föräldrar eller ansvariga vuxna säger ifrån eller finns tillgängliga (barn som får vara ute utan föräldrar kan vara för jävliga) så får man ibland säga saker som att "hunden blir arg om ni håller på så och då biter han er". Det hjälper sällan att skrika åt dem att hålla käften eller bli fly tokig, men om man börjar prata med dem och istället konfronterar dem lugnt så blir de ofta ställda och fortsätter inte på samma vis.
Tyvärr så har jag erfarenhet ibland av att barn tycker det är ännu roligare att provocera om de märker att hunden reagerar eller att jag talat om att hunden blir arg om de inte lugnar sig, och då kan man inte göra annat än försöka hålla hunden lugn och ignorera barnen.
Det har hänt att "min" hund gått igång och börjat gny och skälla när barn på bussen provocerat honom och då har flera andra också sagt till barnen att sluta. Tack och lov har ingen blivit arg på mig utan istället förstått att barnen provocerat fram oro hos hunden och då blir flera andra arga på barnen.
Jag hade förklarat att det är olagligt att utsätta ett djur, dvs en hund för onödig stress &/eller lidande.
Många barn har försökt provocera min lagotto, men direkt slutat när jag berättat om denna lag, detta har fått dem att inse allvaret i det hela (Nu lär inte snuten göra någonting alls ifall en nu skulle anmäla, men så långt tänker ofta inte barn).
I andra fall har jag hotat att(och i vissa fall har jag) pratat med föräldrar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag hade flinat lugnt och upplyst om min hunds aggressiva (påhittade) förflutna.
Trodde barnen satt precis framför - men sitter dom längre bort, så skulle jag helt enkelt försöka vända min hund/mina hundar och få dom att koncentrera sig på något annat🙂
#7 "Det känns nte som kvinnorna hade brytt sig eller ens förstått mig, de såg ut att vara somalier." Hur ser man ut om man är somalier? Och varför tror du inte att de skulle bry sig eller förstå dig? Luktar smutsiga fördomar här.
Ontopic så skulle jag nog inte göra så mycket. Skulle jag brusa upp mig så skulle nog min hund bara bli än mer säker på att det är någonting att bry sig om. Jag brukar ignorera idiotiskt beteende (så länge de inte fysiskt går på hunden) så brukar hunden följa mitt exempel.
Uppskattar era svar och erfarenheter, har inte haft tid att svara.
Man säger ifrån vänligt men bestämt.
"På natten är alla katter svarta"
Ja, jag hade ju inte höjt rösten och hetsat upp mig över dom stökiga barnen. Det förvärrar ju bara problemet även nästa gång något händer på bussen Det bästa är väl om man kan träna hunden att inte bry sig om andra oavsett hur dom beter sig Idioter finns överallt, man kan inte lära hela världen att uppföra sig med min hund i närheten Enklare då att försöka lära hunden att inte bry sig Om barnen går fram och tittar på hunden och hetsar, då skulle jag lugnt säga att hunden är farlig kan slita sig och attackera
Säger till, jag tror knappast de andra i bussen uppskattar att barnen och hunden håller på så. Fruktansvärt respektlöst av föräldrarna tycker jag, jag hade skämts om det var mina barn som gjorde så.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
# 13 den lagen kände man inte till.
# 12 det var just det att både de två vuxna och barnen tyckte det var KUL att min hund reagerade, han försökte även springa till dem(de vuxna tex hånlog som jag skrev) egentligen tror jag inte en tillsägelse i den stunden med de människorna (när man är medvetet elak alltså) hade gjort någon verkan. Men det kan förstås kanske göra verkan i en annan liknande situation. Egentligen har jag stött på några fler idioter som skällt och hetsat albin (vuxna!)men allt sånt kan man ju inte skriva om.
Jag säger till folk som håller på och "muppar" sig mot mina hundar, har även varnat att min hund kan reagera ganska starkt när de gör som de gör och kan göra utfall så för deras egna bäst (och hundens) så tycker jag att de ska lägga ned med det de håller på med.
Vissa människor lyssnar inte som tyvärr har fått min hund att reagera och har sedan gjort utfall tyvärr, men då förstår de i alla fall vad man menar, det är synd att det ska komma till den punkten för att vissa människor ska förstå.
Men i första hand, säg till och förklara varför man inte ska göra så mot hundar.
- Nederlandse Kooikerhondje -
# 22 absolut synd ja.
Du får gärna ge uppslag på vad det är du säger, hur du säger det. :)
#23 Ja vad säger jag haha.
Jag tror att jag säger "Ursäkta kan du sluta med det där tack?", om de inte reagerar då så fortsätter jag med att säga "Vill bara varna er att min hund kan reagera när ni gör så, alltså bitas" ingen reaktion då "Jag vill inte att min hund ska bita er/dig, det skulle vara synd om det hände".
Då har jag i alla fall varnat. :p
- Nederlandse Kooikerhondje -