Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 726 ggr
thenewbreed
0

ägaren bad om min hjälp

Jag känner till en person, eller personen har sträckt ut en hand till mig. Han behöver hjälp. Och jag känner inte riktigt att jag kan hjälpa honom eftersom jag inte direkt har erfarenhet.

Han bodde ute på landet med sin schäfer. Men sen pajade båda knäna så han var tvungen att flytta till lägenhet. Han kör permobil för att han inte kan gå. och han åker ut och in på sjukhuset i princip varjedag. Det betyder att hans schäfer inte får tillräckligt med aktivering. 

Hans hund vaktar honom och allt runt om. Den attackerar hundarna i området. Skäller på allt och hoppar på människor. Jag tror det är en konsekvens av den minskade mentala aktiveringen. Motion får hunden. Hunden får springa bredvid permobilen.  Inomhus är hunden perfekt. Den hjälper honom öppna dörrar och sådana saker. Tända lampor och andra nödvändiga saker. 

Jag vill så gärna hjälpa honom, men jag är osäker på hur jag ska börja. Även om jag inte kan lösa problemen fullt ut kanske jag kan underlätta åt honom på något sätt liksom. Jag tar nämligen hand om en annan schäfer i samma hus som jag är ute och springer med. Så det är ju lätt för mig att ta en till hund direkt efter första hunden.

Någon som har lite tips? Finns inte pengar att anlita tränare tyvärr.

Medarbetare på bildredigering! :)

Frida B
0

Ja, i och med att den verkar understimulerad så är det ju träning, mental aktivering som gäller. Sen för att få bort beteendet så hade jag testat skvallerträning eller avledning. Men kanske bäst för båda parterna att omplacera hunden och skaffa en vårdhund istället?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
8

Det behöver inte vara understimulering, när ägare plötsligt blir sjuka är det inte helt ovanligt att hunden tar på sig en roll som beskyddare. Men träna in ett passivkommando som ägaren kan använda när hunden är på väg att bete sig illa. 

#1 Jag håller inte med om omplacering, det kan vara av yttersta vikt att hålla ihop paret för att de inte ska ge upp. Och en servicehund får man inte i första taget, det tar lång tid, bättre är att fortsätta träna den man redan har.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thenewbreed
0

Den diskussionen har varit uppe. Och han vet att han borde omplacera hunden. Men det är hans bästa vän och den enda han har. Han vill ju så gärna ha kvar hunden. Så jag har ju bestämt att jag ska försöka hjälpa honom i alla fall.

thenewbreed
1

Ja de två är så sammansvetsade så tror inte hunden hade velat bo med någon annan.  Men jag får ta med jycken ut på promenad och känna efter hur hunden beter sig runt bara mig när inte ägaren är med.

CissiD
2

Håller med #2. Det är vanligt att hunden börjar vakta sin ägare när ägaren blir sjuk. Och att omplacera behöver definitivt inte vara bästa alternativet för varken hunden eller ägaren. Om motionen finns där och jag tycker det låter som att hunden får en del mental aktivering också genom att hjälpa till med dörröppningar och annat. Men sen kanske hunden är van vid mer mentalt och om du känner att du vill hjälpa till TS så kolla vad hunden gjort tidigare. Eller börja träna den lite i något helt nytt. Enklare spår eller lite lydnadsträning.  Men det viktigaste är nog att hjälpa ägaren att få in ett bra passivitetskommando. Så att ägaren kan berätta för sin hund att nej vi beter oss inte på det viset.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

thenewbreed
0

#5 ja precis!