Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3457 ggr
karanfil
0

Griffon!

Det verkar som att den hund vi ska sikta in oss på är en Griffon. Personligen skulle jag helst ha en belge för att jag tycker den svarta är finast men bruxelles funkar oxå. 

Ni som vet allt om hundar: ge mig plus och minus med rasen samt gärna tips om uppfödare (det verkar inte finnas så många i landet och deras hemsidor är ofta katastrofala eller handlar istället om skor eller pengalån! 😮

AnneN
0

Kan väldigt lite om rasen själv, men har du kollat uppfödarlistan på http://www.griffonsektionen.com/? Då jag kikar där så har de flesta fullt fungerande hemsidor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

karanfil
0

Tack #1, har kollat listan och mejlat flera av dem. Och kollat deras hemsidor varav flera verkar dåligt uppdaterade. Men jag fortsätter i mitt sökande!

Wat
0

Underbar ras, vi har två st! Man blir lite beroende ;) våra är dock korthåriga, alltså petit Brabanconer. Jag är inte så bra på det där med pälsvård….. Vi har en svart och en röd. Var i landet bor ni?

russin
0

Jag har en bekant som tidigare födde upp min ras lancashire heeler, men som gått över till Griffon - hon har helkul hundar.  Leta upp Animalkompaniets kennel, så hittar du hennes hemsida 🙂

Dock har hon precis haft en kull och jag har ingen om aning om när nästa planeras.

karanfil
0

#3 Vi bor i Östergötland. Det finns en uppfödare i Kimstad, jag har mejlat henne men inte fått svar. Hemsidan är inte uppdaterad så jag kan inte utläsa om hon fortfarande är aktiv. 

Brabanconer funkar också, den verkar lite ovanligare dock? 

#4 Tack för tipset, ska kolla!!

Arrowhead
0

Jag har en beige hemma! Kan berätta lite mer om honom när jag har tillgång till data men medans så kan väl du fråga lite mer specifikt vad det är du vill veta :)

Arrowhead
0

Belge menar jag ju, dumma mobil :p

karanfil
0

#6 haha, ja jag förstod du menar belge!

Ja, vad vill jag veta?

- Hur upplever du att pälsvården är? Jag har läst mig till att om den trimmas, så är det inget besvär alls. Fäller inte heller, stämmer det?

- Hälsoproblem hos rasen? Har den problem med nos och andning som t ex mopsar har? De har ju lite liknande nosar. Övriga hälsoproblem?

- Mentalitet; envis, försiktig, framåt, pigg, lugn, krävande i aktivitet, lätt att bli rastlös och uttråkad av brist på aktivitet? Jag förstår att alla hundar är individer men vissa saker ligger ju ändå i rasen.

Har du även tips på uppfödare, tar jag tacksamt emot dem då jag förstår att det kan förekomma inavel eftersom det inte är en så stor ras här i Sverige.

Tack på förhand!

Arrowhead
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

-Då vi rakar ner honom så är pälsvård inget problem alls, vi hade ett tag då vi försökte trimma som man skulle men eftersom han har brun underull och inte dög till utställning så tog vi den enkla vägen helt enkelt. 
Han fäller inte alls, även när han är långhårig men man får se till att hålla efter skägget då det gärna fastnar massa äckel där. 
Ovanpå och bakom nosen måste man hålla efter oxå då det är typ ett veck där det samlas skit ibland. 

-Ja, våran har problem med det åtminstone, han snarkar en hel del när han sover (låter som en tjock gammal gubbe när han snarkar för fullt)  och kan få svårt att andas ibland, då får man massera bröstkorgen fram och tillbaka så brukar det släppa.  Han har även svårt att vara ute när det är för varmt ute.
Men annars så går det bra för honom, dock skulle inte jag välja en kortnosig hund igen.
Han har inga andra problem (har hhört att griffonen ska vara hyffsat frisk ändå) förutom att han är lite överviktig pga kastrering och ålderdom(han orkar inte hänga med på saker längre) just nu men det har ju inte med rasen att göra.

-Överlag så är griffonerna jätteroliga hundar som älskar att hänga med på allt möjligt, de har ett jättebra och stabilt psyke och tycker det är jättekul att träffa nya människor, där är Totte precis så. Han är alltid favoriten när man tar hem vänner och liknande, jättesocial och tycker allt är jättekul. Väldigt enkel att ha och göra med då han inte kaxar eller så utan han bara hänger med, alltid lika glad.

Kenneln Totte kommer ifrån heter Busungarnas kennel. Här har du länk dit http://busungarnas.dinstudio.se/empty_27.html

Oså några bilder på vår gammelman! :)

karanfil
0

#9 Tack för dina svar och för de fina bilderna på er prins!! 😍

Vi blir alltmer säkra på att det är en griffon vi vill ha….

Har varit inne på både Busungarnas och Busvovvarnas hemsidor, de verkar vara seriösa uppfödare (mor och dotter, eller hur?)

karanfil
0

#9 Glömde fråga: rakar ni honom själva eller gör ni det hos trimmare?

Karolina-H
1

Jag har varit dagmatte till en Petit Brabancon för några år sedan och har en kvinna i mitt område som jag promenerar med ibland som har en Belge. Jätte fina hundar men i mitt tycke så har de en hel del hälsoproblem som gör att jag aldrig skulle köpa en. 

Den korthåriga fällde en hel del några gånger om året men då det är en så pass liten hund så är det ju inte massor  med päls att fälla så jag upplevde det inte som jobbigt. Kan tänka mig att den strävhåriga fäller mindre då strävhåriga hundar generellt fäller mindre än korthåriga.

Hälsoproblemen jag har märkt av är att de har svårt att andas och snarkar mycket. Den jag passade klarade inte av att gå ut allt för varma dagar då var det bara väldigt kort och han hade väldigt ont av värmen. Båda dessa har problem med svamp på nosen som kräver mycket behandling och är smärtsamt för hunden, har även förstått att det är ett problem de har, sedan så har de plattnästa hundarna problem med Furunkulos (stavning) som är små bölder/infektioner i tassarna som gör att de har svårt att gå och har ont i sina tassar och det har både de griffoner jag känner.

De verkar vara positiva och glada hundar som gillar allt och alla. De kräver inte mycket aktivering utan trivs bra med några längre promenader i veckan och att bara få vara med. 

Det är vad jag vet om rasen, hoppas ni hittar den hunden ni vill ha vilken ras det än blir 😃

Codeavalone.blogg.se

Arrowhead
0

#10 Jag vet inte så mycket om uppfödningen då det var mamma som var och hämtade honom när jag var liten men enligt henne så var det jätte ofräscht hemma hos uppfödaren, vet inte om det berodde på att de hade valpar just då (kan ju mycket väl ha vart så) eller om det brukar vara så.
Har inte mer info om uppfödaren men du får ju kolla själv och kanske besöka :)
Vi rakar honom själv, han är så pass snäll och medgörlig att det inte är nåt problem alls :)

karanfil
0

#12 Tack för den informationen! Jag hade inte hört det där om "Furonkulos" förut, det får jag kolla upp. Jag misstänker också att den korthåriga fäller mer, det ligger ju i pälsens natur, så att säga.

#13 Ojdå, jo man kan ju ha en fin hemsida men ett skitigt hem! Bara de tar hand om hundarna på ett bra sätt så får det väl vara så.

Jag har dock varit hemma hos ett antal uppfödare (olika raser) där städning väl inte stått högst upp på prioriteringslistan men där det funnits mycket värme, kärlek och plats för hundarna i hemmet.

Arrowhead
0

#14 Absolut, jag håller med dig, så länge hundarna mår bra och tas om hand på ett bra sätt så spelar det ju inte så stor roll om det är lite skitigt hemma :)