Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 640 ggr
Nilvanasrexar
1

Beteende som smittar av sig?

Här hemma har vi en tik på snart 8 år. Hon är en Irländsk terrier. Hon är otroligt vänlig och snäll mot barn och människor samt mot vissa hundar hon får gå lös med. Men hon är dock mindre snäll mot hundar i allmänhet och hon funkar endast med vissa tikar. Min moster har en mexikans nakenhund som ofta är här. Och henne funkar min tik mycket bra med, då de träffat varandra sedan min mosters hund var en valp. Vi har varit och tittat på en valp och troligtvis kommer vi att köpa henne. Det är en mexikans nakenhund. Men nu är frågan, borde man gå i koppel med de för sig själva så att de alltså inte går tillsammans. Tänker att min tik "smittar" av sitt "skälla-på-andra-hundar" beteende?

[Juel70]
0

Dom bör ju gå i pack eftersom ni är en pack. Det kan nog smitta av sig, men ofta brukar det vara en hund som startar allt och den andra  antingen hänger på eller blir extra lugn, eftersom den då anser att den andra hunden gör "jobbet" åt den :)  Men hur mycket skäller din hund? Varje gång och mycket?  Du kan ju jobba på båda hundarna samtidigt att inte skälla, men lättast vore att jobba på första hunden först.  Visa din terrier att det är du som "vaktar" och bestämmer på alla promenader. Kanske lättare sagt än gjort, men med repetition och belöning så funkar det till slut.

Nilvanasrexar
0

Okej :) min tik skäller ordentligt och det är inte för ens hunden hon ser gått långt förbi som hon lugnar ner sig

[vattenhunden]
0

Japp, det brukar smitta av sig, iallafall om våra hundar får vara tillsammans med min brors tik ( som är väldigt skällig för det minsta lilla) Så ska våra hundar också skälla.