Aktivitet för seniorhunden?
Jag har en nio år gammal welsh corgi cardigan tik som heter Zmurfan samt en unghund av samma ras som heter Kippis. Kippis hålls med en hel del fysiska aktiviteter som Zmurfan helst inte ska utföra då hon har problem med ett framben och blir lätt halt vid för mycket fysisk aktivitet. Jag känner att jag har fastnar på spårning, godis sök och lite rallylydnad med henne och det börjar bli tjatigt. Jag vill därför ha lite tips på roliga saker som man kan göra med en tant corgi :)
Jag har två seniorer, 9 och 10 år gamla. Visserligen bruksraser båda två, men vi kör på som vi alltid gjort med lydnad, rally, spår, fysträning och freestyle. Det enda vi inte sysslar med längre är agility men det har vi aldrig gjort regelbundet innan heller.
Sabina
www.anibaz.blogg.se

Testat nose work? Riktigt kul sport för alla hundar som man lätt tränar hemma :)
Vem tycker det är tråkigt? Du eller hunden?
Min 13åring vill bara hänga med, sniffa och gosa. Han får söka godis i gräset ibland men han är rätt nöjd med det.
Min 11åring får öppna toarullar, äggkartonger, leta godis, leta folk, spåra, men mest bara hänga med och vara. Hon busar mycket med valpen.
Min 10åring har aldrig aktiverats så jag har just börjat med honom. Jag introducerade kaffesök med honom igår, samt med valpen och 11åringen.
Men vi använder mest nosarbete och "bara vara hundar" på seniorerna. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Gillar hon att bada kan ni träna dockjumping från stående nu i sommar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 zmurfan tycker att rallylydnad är kul o små doser men inget som hon hinner stimuleras särskilt av, jag tycker att det är sisådär. Spåra och godissug gillar hon… Dock är det jag som tycker att vi kört in oss för mycket i samma hjulspår och vill ha lite variation
#1 det som är lite kruxigt är ju hennes dåliga ben så vi kan inte hållas med vad somhelst som förr
#2 har funderat på att testa det, men vet inte hur jag ska gå tillväga
#5 hon hatar vatten, har försökt år efter år att få henne att komma i vattnet men icke, unghunden är tokig i vatten dock, hur går duckdiving till?
#3 Spår kan du variera hur mycket som helst, men testa någon annan nosaktivitet som uppletande till exempel som variation.