Tandsten?
Kan man få bort tandsten själv, och i så fall hur? Eller måste man göra det hos veterinär?
Ja, det kan man. Köp en tandskrapa i en djuraffär eller veterinärbutik. Finns några olika varianter men den bästa enligt mig är den som har skrapa påse uppe och nere. Länkar den längst ner! Öppna munnen och ta bort tandstenen. Akta bara tandköttet så du inte sticker det. Det som sitter löst kan man ta med nageln. Så att du slipper göra det igen, börja borsta tänderna. http://satchmos.se/product/412/tandstensskrapa-dubbel
Om det är väldigt mycket skulle jag ta hunden till en veterinär :) Risken med en tandskrapa är att man skadar emaljen, om man inte är helt 100 på hur man ska göra d.v.s.
Rekommenderar också ett märke som heter Tropiclean, de har en gel som man stryker på hundens tandkött/tänder och som hjälper till att lösa upp/ta bort tandsten (har fungerat toppen på min hund). Är det lite/lös tandsten brukar oftast nageln fungera att ta bort den med.
Tack för tipsen =)
En nackdel med att göra det själv är att man inte kommer åt överallt, det kan till exempel sitta tandsten även under tandköttskanterna. Risken är som sagt även att man skadar emaljen. Om det är mycket tandsten skulle jag ta hunden till vetten för en ordentlig sanering med ultraljud under narkos för att sedan försöka hålla efter med lämpliga ben (inte dentastix utan revben, råa kycklingvingar med mera, borsta tänderna eller åtminstone gnugga dem med gasbinda/microfiber samt tropiclean eller annan bra produkt. Jag var ytterst skeptisk mot tropiclean men det har faktiskt haft effekt på alla tre hundarna, även den njursjuka.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!