Hundgymnasiun
Hej! Jag har kollat på olika gymnasium för att var lite i förväg, börjar 8:an nästa år. Jag har läst att man kan bli hundförare i försvaret/polisen, och det verkar lockande. Vilka betyg ska man ha för att komma in på ett hundgymnasium? Har 2 hundar varav en är min egen. Är förusättningarna bra att man klarar sig i framtiden, alltså att man inte blir arbetslös och så.. Tack!
I'm out 
poängen varierar från år till år, du kan skicka mail och fråga vad poängen var förra året.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Okej vem ska jag mejla? Vet inte riktigt än vilket gymnasium jag ska välja..
I'm out 
Mejla det gymnasium som du tycker bäst om eller helt enkelt flera så att du får en grov bild av hur det är på olika skolor.
Ofta finns det Studievägledare, rektorer du kan maila, Mailadresserna brukar stå på gymnasiets hemsida.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Om man går på ett hundgymnasium så går man på ett väldigt roligt gymnasium och får läsa, lära sig och utöva sitt största intresse. Men, till skillnad från vissa andra yrkeslinjer eller de högskoleförberedande linjerna, så leder hundgymnasium inte till särskilt stora arbetsmöjligheter inom hund, då det finns få yrken och många som vill arbeta med just hund.
Så för att kunna få ett bra jobb med bra lön i framtiden, så råder jag dig att gå en yrkeslinje som är inriktad på yrken som inte många vill bli (inte frisör, sminkös och sånt då) eller en högskoleförberedande linje där du får en kunskapsgrund som du kan plugga vidare på och på så vis nå en massa olika yrken.
Drömmer du om att bli veterinär så bör du plugga natur för att få en bra grund (tänk dock på att många vill bli veterinärer och det krävs höga betyg).
Tass Josephine
Sikta alltid på att ha så höga poäng som möjligt, om du har poäng så att det precis räcker kan risken bli att någon med högre poäng får gå före. Jag läste till undersköterska då det garanterat fanns jobb inom yrket och jag har varit arbetslös max tre månader under mina snart tio år i arbetslivet . Dock ångrar jag att jag inte valde det jag var intresserad utav. Möjligheten till att studera vidare kommer alltid att finnas ifall du skulle märka att din utbildning inte är tillräcklig, det finns även massor med jobb som inte kräver någon utbildning men ser det som ett plus om du har gått färdigt gymnasiet. Jag tycker absolut att du ska välja hundgymnasiet om det är det du brinner för
#4 kan tyvärr inte bli veterinär pga min katt och häst allergi.. Jag ska kolla runt om det finns något annat yrke som kan intressera mig, polisyrket är fortfarande en tanke ..
I'm out 
Sikta på så höga som möjligt, iof kom jag in på Forshagaakademin med 140p men det kan ju variera år till år :)
-