Börjat kissa inne
Happy kissade inne när hon kom till oss första veckan (pga osäkerheten), men blev mycket bättre sen men nu har hon kissat & skvätt i sängen när vi inte sett henne vilket ju inte är OK. Hon fyllde 1 år nu 19 april, kom hit i slutet på december 2014.
Hon har inte UVI redan kollat. Hon har löpt en gng vilket var runt november så hller hon 6 månader borde hon löpa nu i maj, kan det bero på det? Aldrig haft hund som gjort det dock. Hon har gjort detta nu till & frånunder maj månad. Hon gör det inte dagligen men 1-2 ggr/vecka.
Svårt att hitta tikskydd som passar (hon är väldigt slank) letar dock, och jag kan inte sy själv. (varken nål, tråd, symaskin)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ha henne aldrig utan uppsikt i sovrummet om det bara är där hon kissar. Börja om med rumsrenhetsträningen som att hon är en valp. Gå ut när hon ätit sovit och busat och beröm massor varje gång hon kissar ute. Ser du när hon är på väg att kissa inne så avbryt ignorera och bär ut henne o beröm massor när hon gör rätt.
Att sätta på en massa skydd för att undvika pölar hjälper sällan mot problemet. Du får istället en hund som luktar kiss
minavitas.wix.com/kennel
#1 Hon gör det aldrig när vi ser. Och sker kanske 1-2ggr/vecka max. Hundarna har sina bäddar i sovrummet, så svårt att hindra henne men inte dem andra två :/
Nja lukta kiss skulle hon inte göra då hon är mycket ute = inte mycket hon hade haft den på inne samt att en hund kissar sällan i dem heller.
Vi är ute var 3-4/timme och då kissar hon ute.
Förbjud alla hundar från att vara i sovrummet då. Förstår faktiskt inte varför folk envisas med att låta hundarna vara i sovrummet speciellt inte när en av dom kissar i sängen
minavitas.wix.com/kennel
#3 Hon började med det nu i maj månad dvs inte ens 2 veckor. Innan dess gjorde hon ingenting i sängen. På natten vill vi ha våra hundar i sovrummet. Kan inte släpa ut den stora hundens biabädd och den andra bädden varje dag.
Kolla henne för pyo. Hört pyohundar och katter som plötsligt börjar kissa sådär så för att vara på säkra sidan så borde det nog kollas. :/
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#5 Hon har varit hos veterinären när vi kollade för UVI. De sa ingenting om det då.
Jo men ibland när de kollar för en sak så missar de en annan. Livmoderinflammation är värt att kollas upp för att vara på säkra sidan. Du kan ju googla om det och se om det låter bekant.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#7 Känns inte som att det är det, läst om det innan när jag misstänkte det på Lillan nämligen. För enda är att hon skvätter/kissat inne 1-2ggr/vecka ungefär nu under maj månad, men ingenting annat. Hon dricker inte mer än innan heller.
Unghundar kan få lite tilt i skallen när hormonerna stormar. Ni kanske kan lägga till exempel kompostgaller i sängen så att hon inte kan komma upp och kissa där? Ett par av mina tikar har gjort så när de varit omkring 1-1,5 år, det försvann sedan när de mognade.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#9 Hon bryr sig inte om kompostgaller xD Går och springer över dem som om de inte vore där 😛 Är om jag lyckas blocka på annat sätt hmm…
Låter som det kan vara olika orsaker till kissandet, är hon ännu osäker av sig? När dom ska komma in i löpet kan dom börja kissa inne är det eran säng hon gillar så sätt för en grind så hon inte kan vara där om inte ni är med. Ta även ut henne oftare, så har vi fått göra då 2 av våra tikar håller sig inte alls lika länge när dom är i löptider. Tikskydd har jag hittat flera som vart bra och sitter bra på våran Donna som är säkert samma storlek som eran.
Här har du några som vi tycker sitter bra. http://www.horsemeup.se/index.php/tikskydd-nr-5.html
#11 Ja hon är lite osäker ännu, mycket bättre men kommer nog ta tid att bygga upp hennes självförtroende igen.
Vi har henne ute var 3-4 timme dagtid antingen i trädgården eller promenad men hon kan skvätta där bara någon timme efter att hon varit ute. Är borta som max 6 timmar när vi är iväg men då har hon inte tillgång till sovrummet.
Har hundarnas bäddar i sovrummet, så då hindrar jag bland annat Lillan från att ligga på sin bädd (vill inte släpa in och ut biabädden plus småhundarnas dagligen ingen plats för dubbel uppsättning heller) Så blir svårt :/
12, Då har jag bara ett tips till. Sätt för kompostgaller runt eran säng om du inte orkar ta ut bäddarna. Lillans bädd antar jag är stor och förstår att det kan vara lite knöligt att ta ut den varje dag. Ett annat tips är köp spjälsängsmadrass funkar kanon att ha som bädd till hundar som är små som stora ;)
#13 Ja hon har en stor biabädd så knöligt ut och in varje dag hehe.
Har inte plats för det någonannanstanns i huset för en bädd till, då får jag ha det mitt på golvet :/ Och tror inte Lillan får plats så bra på spjälsängsmadrass, de är inte så stora.
Hur får jag gallrena stabilt? För hon räds inga kompostgaller nämligen haha. För är träsängram så svårt att binda fast gallrena
Vi fick sätta kompostgaller runt våran säng pga valpar i magen och ville inte att dom hoppar så höga hopp som upp till våran säng. vi satte inte runt sängen utan satte för så dom bara kunde vara på ena sidan av sängen, en bit mellan kompostgallret och sängen stoppa våran värsta " elithoppare"att hoppa . Jag satte mellan sängbordet och en pall :) Milli är inte heller värst rädd för kompostgaller hon hoppar över dessa utan större problem, men eftersom fröken kunde själv räkna ut att det var dömt att misslyckas då det var mellan rum och så långt + höjd fick henne att avboka planerna ;)
#15 vår säng står mot en vägg så får bli galler vid kortsidan och ena långsidan. Men hon lär hoppa upo på pall/nattduksbordet och över gallret xD Du har ingen bild hur ni gjorde? :)o
Nej har inga bilder nu är alla galler ute eftersom vi har det som staket vid uteplatsen :) Du kanske kan testa dig fram för komma på hur det blir bäst för er.
Jag skulle gissa att det har med det stundande löpet att göra. Jag har liknande problem med min tik som har börjat kissa på konstiga ställen, tex sängen. Jag pratade med veterinären om detta när jag var där i ett annat ärende, och han var säker på att det var hormonspöken pga att hon är på väg in i sitt första löp som gjorde detta och vissa tikar är sådana.
Alice får ligga i vår säng, men nu tar jag bort vattnet för henne vid 20-tiden enligt vets rekommendation, då är inte risken lika stor att hon kissar på natten. Det funkar bra, inga olyckor hittills 🙂
#17 Se om jag kan lösa det på bra sätt så att det står stabilt runt sängen 👍
#18 Detta blir hennes andra löp men kan ju varea det ändå.
Hon gör ingenting på natten, bara dagtid.