Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1743 ggr
vemina
0

Fullständigt ointresserad av mig utomhus

Inomhus tar min 10 veckors valp mycket kontakt med mig. Han tar ögonkontakt, kommer gärna fram till mig och lyssnar på mig. Utomhus är jag, för honom, totalt ointressant. Han kör sitt race och tittar inte ens åt mitt håll när vi är ute och går antingen i koppel eller att han går lös. Jag belönar den pyttelilla mängden spontan kontakt jag får ute, men jag behöver göra något mer… 

Ute så är det mycket roligare att äta på allt som finns (gräs, kottar) och gräva i gräsmattan än att ens titta åt mitt håll. Jag har provat leksaker, godis, springa åt motsatt håll och kel men nej, när han är ute så är det fullt fokus på att tugga på saker från marken.

Hur kan jag göra för att ha lika bra  kommunikation med honom ute  som inne? Tips på hur jag kan göra för att få honom mer intresserad av mig? 

Som sagt, inomhus tar han mer än gärna t.ex ögonkontakt och jag önskar verkligen att han kunde fokusera på mig när vi är ute 😕

CissiD
2

Jag skulle inte oroa mig så mycket det är mycket nytt ute och jag tycker det låter som att din valp är självsäker och litar på att du har koll så han/hon behöver inte.

Har du testat köra lite kontaktövningar med valpen? Att köra några olika varianter av kontaktövningar inne och sen börja köra samma sak ute kan hjälpa med att få upp kontakten snabbare mellan er när ni är ute. Men se till att valpen fattar övningen ordentligt inne innan du försöker göra den ute. Det är antagligen för mycket som distraherar utomhus.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[vattenhunden]
0

Du har en valp med bra självförtroende vilket är bra, det är så spännande att upptäcka saker, speciellt nu under valptiden :-) 

Håller med #1, kör på kontaktövningar.

[marianova]
0

När min hund va i samma ålder så va hon mest busig och ville inte alls ha någon kontakt ute och var jätteduktig inomhus precis som du förklarade det med din. Jag gjorde så att jag tog med henne till en speciell plats där det inte fanns mycket störningar och tränade på kontakt övningar där och började bygga på därifrån och sedan bara testa övingar mitt på gatan och andra platser när valpen blir allt duktigare kontaktsökande. Valpar är ju väldigt nyfikna och ska tugga och undersöka allt när man är ute och jag kan bara säga att med egen efarenhet så är de bra om dom får göra det till en viss gräns, då det växer ifrån till slut.. valpen kmr förhoppningsvis tycka det är roligare att ha kontakt med dig då kottar och stenar inte blir särskilt roligt längre när valpen blir äldre. Så mitt tips är träna mer inomhus och sedan hitta nån lugn plats utomhus och göra samma övningar på o sedan utöka ytan att man testar på fler ställen. Sen att bli superglad och berömma massor när valpen gör rätt ute! De funkade iaf väldigt bra på min finsklapphund/bordercollie mix, nu är hon väldigt kontakt sökande på promenader både som lös och kopplad och bara 10 månader. Hoppas det va till hjälp o lycka till :)

RosaMoln
0

Vi brukar leka indian med våra valpar. Man åker till skogen eller annat ställe där det inte finns jätte mycket störning i början och ökar successivt. Man tar med sig gott godis och går från valpen till en sten, stubbe, lövli etc. Och lägger lite godis, tjoar och prasslar med det man får tag på. När valpen kommer och hittar godiset springer du iväg till nästa ställe för att göra likadant och sen fortsätter man så några minuter. Valpen kommer då att lära sig att det är bra att hålla koll på vad matte/husse gör eftersom hon/han hittar så mycket spännande och goda grejer ute :)

CissiD
0

#4 Jag trodde indianen var när man sprang och gömde sig så valpen/hunden får leta upp dig? Jag gillar din idé om godis med det bygger en förväntan och så händer de alltid något spännande där matte är och har man ett speciellt uttryck som "Titta här" Så är det också en jätte bra sak när/om inkallningen inte skulle funka helt plötsligt som det ofta gör i unghundsåldern när värden är mer spännande :)

RosaMoln
0

#5 Jaha, haha har alltid kallat den där man bygger förväntan för indianen ^^, Vet egentligen inte riktigt varför xD

CissiD
0

#6 Haha ja jag vet inte jag har bara haft hund i lite över ett år så har bara försökt lägga allt som skrivs och sägs på minnet. Namnet är ju oviktigt egentligen det är ju vad man gör som spelar någon roll för hunden 😎

vemina
0

Tack för alla tips! 

Kontaktövningar inne kör vi på ibland men ska börja med lite mer sådant :)