Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 10131 ggr
swapp
6

Varför sele?

Jag har märkt att många använder sele på sin hund. Jag förstår inte varför för sele uppfanns ju till hundar som ska dra. Så varför ha det på en så att säga vanlig sällskapshund?
Borde inte hunden få skavsår i armvecken av selen?
Jag tycker sele är fånigt och fult och dumt. (Om man inte har det i dragsammanhang.)

Av vilken anledning använder ni sele?

Fridaaaa
6

Jag har sele på våran hund i skogen.
Skönast för henne tycker jag och hon älskar sin sele.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lilla jag
7

Jag använder sele då min yngsta hund inte kan gå i halband.

selet är så soft att det inte gör illa hunden alls :O

Dom tycker det är mycket könnare med sele….

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

fidojunior
14

Jag har inte sele för att det är fult eller fint utan för att det känns skonsamme än halsband, i alla fall för små hundar som har liten hals. Och nej, det skaver inte.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

AnneN
19

Jag har sele på min hund för att det är mer ergonomiskt för hunden än vad halsband är.

En sele som sitter bra skaver inte det minsta utan är väldigt bekväm för hunden, det finns ju dessutom många olika selar för olika ändamål.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mopsen12
15

Just nu har jag sele på min valp, för hon är otroligt rädd av sig, och om något skrämmer henne (till ex. en människa som vill hälsa, eller en man som går på gatan) drar hon som en tok för att försöka komma så långt bort som det "farliga" som möjligt. När detta sker stryper hon sig själv i halsbandet, och då känns det tryggare med en sele då det är betydligt skonsammare för henne.

[Zipzee]
6

Jag använder sele vid cykel- och joggingturer för att skona hundens nacke för eventuella ryck. Vid promenader används halsband. Säger som andra sagt, en sele som sitter bra ska inte skava.

[Ronon-m]
0

Måste bara fråga er som säger att sele är skönare för hunden… Indra, min schäfer, gillar inte alls selen, hon har dock nu börjat  vänja sig. Men innan så sprang hon iväg med lågt huvud när den åkte fram, hon hatade den. Tog jag däremot fram hennes strypkedja så kom hon superglad och nästan tog på det själv.. Men sen vi började ha den under spår och skydd så ser hon den som något possetivit, men hon är ändå inte bekväm i den, till skillnad mot vad hon är i sina kedjor :)

AnneN
4

#7 det finns ju många olika varianter av selar och inte alla modeller passar på alla individer, så kanske kan du testa någon annan modell på henne om hon tycker bättre om dem.

_**/Mvh Anne

lilla jag
0

#7 okej, men jag har iallafall hundar som gillar sele, mina hundar är ju mycket minder också :)

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

Fridaaaa
4

#7 Kanske olika från hund till hund?
Lillan gillar inte halsband, har testat olika varianter både på halvstryp och vanliga (ej helstryp) men hon uppskattar inte dem.

Pudelbus
6

TS varför tycker du det är dumt? :)

Belimas
34

Att säga att det är fånigt och dumt tyder bara på okunskap, att du kanske tycker det är fult är bara en smaksak. Läs på lite mer om hundens anatomi så kommer du nog förstå varför många väljer att använda sele i stället för halsband.

En sele som är rätt anpassad skaver definitivt inte!

[Tess86]
33

Tänk vad olika man kan tycka. Jag tycker att det är dumt och fånigt med halsband. Det låter kanske hårt men jag har svårt att förstå hur man kan älska sin hund och samtidigt vilja dra den i halsen. Visst, många säger att "men min hund drar inte i kopplet". Det stämmer säkert men det händer säkert ändå att kopplet spänns. Jag kan inte tänka mig att hund och människa alltid följer varandra perfekt. Hundar är inga maskiner, de kan agera spontant utan tanke på att de har en snara runt halsen, och vi människor råkar säkert också spänna kopplet ibland när vi bollar runt med koppel, kassar och vad vi nu kan tänkas bära på. Varför vill man då att hunden ska få ett tryck mot en av de mest känsliga delarna på kroppen, luftstrupen, och med risk för permanenta nackskador.

Selar är absolut inte alltid till för drag. Till drag använder man bara dragselar. Och det finns massor med selar som inte sitter nära armhålorna ens.

[Driva]
8

Jag vänder på det och frågar istället, varför halsband och inte sele?

Enda gången jag har halsband på min hund är på agilityplanen, och det för att hon inte ska fastna med selen när hon kör. Och varför hon ens har halsband är OM hon av någon anledning skulle sticka så står mitt telefonnummer på.

Med ett halsband är sakderisken på nacken stor, om hunden kastar sig åt något håll så kan nackkotor och diskar ta skada. Nacken är känslig och är väldigt vital del och ska skyddas. (Läs om bla Wobblers Syndrome )

En hund kan kasta sig även om den är lydig, tex blir rädd för något. eller du kanske måste ta tag i den av någon anledning, kommer en galen cyklist, hoppar fram en hund, osv anledningarna är många.

Varför skulle den få skavsår i armvecken?
Min hund har en hurtta y-sele den ligger BAKOM armvecken, inte i de…  Härf inns en bra bild som jag hittade som demostrerar väldigt bra:

http://www.basenji-life.dk/images/02-06-2009_%20117a.jpg

annasui
6

Jag använder sele av samma orsak som alla andra verkar använda sele i denna tråden; det är vad som är mest skonsamt mot hunden.

På valpen varvar jag halsband och sele för att bådadera ska kännas naturligt inför framtida eventuella tävlingar. Tränar vi på ställen där det finns störningar som kan påverka henne (människor och hundar fixar hon inte utomhus än) har hon dock alltid sele. I början hade hon bara halsband, vet inte riktigt hur jag resonerade där om jag ens tänkte alls.. Nu har jag rättat till det iallafall.

7åringen går alltid i sele nuförtiden. Vi tävlar inte längre så jag ser ingen anledning för henne att gå runt i halsband.

Lathundarna
16

1) Det belastar inte nacke och hals på hunden. 2) Det får mig att lägga mer krut på kontaktträning. 3) Jycken trivs bättre i det. 4) Alla våra olika selar innebär olika typ av "uppgift", (t ex en för promenad, en för spår, en för drag, etc). 5) Om andra tycker att det är bu eller bä, snyggt eller fult spelar för oss ingen roll.

Maja2
27

Att tycka att sele är fånigt, fult och dumt, tyder mer på okunskap än nåt annat.

Portie
2

Jag har både sele och halsband på min hund. Fast använder mest selen, har bara halsband när vi åker buss.

Anledningen till att jag har sele är för att jag tycker det är smidigt att ta på och av. Jag tycker det är skönare med sele också. Dessutom så blir inte pälsen runt halsen tovig lika lätt som när han har halsband. Nej, Hugo får iallafall inte sår i armvecken.

Hugo vet även när han ska jobba (har sele när vi spårar bland annat), han får nämligen ett kommando då..

Förstår inte riktigt varför man tycker att sele är dumt och fult, är halsband så mycket snyggare?

JoannaLi
3

Jag använder både sele och halsband till unghunden som drar väldigt mycket.

Jag använder halsbandet som arbets-halsband, och så fort det åker på så menar jag allvar, och då kräver jag att han uppför sig.

Sedan använder jag selen som en sorts 'rast-signal' och då får han göra som han vill. Anledningen till att det är en sele, är helt enkelt för att den skadar så mycket mindre, än om han skulle dra som han gör, i ett halsband.

Jag blir egentligen bara glad om jag ser en hund i sele, för mig tyder det på att ägare och hund har bra kontakt, och att ägaren har koll. För ja, det kräver mer kontakt med sele, än det gör med halsband. Om jag nu höll på med det, så är det ju enklare att 'rycka' sig till fokus i ett halsband, för då har du direkt en skarp knyck i hundens nacke, som blir en direkt bestraffning. Det är svårare att göra det i en sele. (Jag förespråkar verkligen inte den där metoden, men ändå är det många som använder sig av den - av dem jag sett.)

thilda-
0

har helstryp på min hund 24/7 förutom när vi tränar spår då har vi hurtta ysele…..

Men jag äger dock 2 st hela halsband som används ibland hör o häpna :-)

malin--a
7

Jag använder sele, jag inte vill förstöra halsen på min valp.
När han är runt 1 år kanske jag börjar använda halsband.
Det är nog det dummaste jag hört att det ska vara fånigt att använda sele på sin hund.

Changrila
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder selar på mina hundar.

På min förra hund och på min nuvarande "sommarhund" är det av samma anledning: de drog i halsband men inte i en välsittande sele. Osäkerheten vid hundmöten var också större när de haft halsband jämfört med sele osv. Kort sagt har de trivts mycket bättre i sele än i halsband. Sommarhunden är dessutom sådan som kastar sig efter allt möjligt (gjorde mest tidigare iof). Fåglar, flygande löv, flygande skräp, allt som rörde sig skulle hon jaga och hade hon halsband då så hade hon väl brutit nacken med tanke på hur plötsliga och kraftiga ryck det blev… Att då ha sele på blev utan tvekan det bästa alternativet.

Min vuxna hund går lika fint i halsband som i sele. Där har jag sele framförallt om vi åker iväg på lure coursing eller till kappbanan (för då drar även hon hysteriskt för att hon vill jaga). I vardagen har jag sele på henne för att kopplet annars väldigt lätt trasslar in sig i benen. När hon har sele så trasslar den inte in sig i benen. Väldigt praktiskt. Dessutom(!) känns det bra att kunna föregå med gott exempel. Om folk i vår omgivning ser att hundarna har välsittande selar och går fint i kopplet, så kanske de också funderar på att börja använda sele. (Många har faktiskt frågat var mina selar kommer ifrån och sedan köpt likadana själva).

Sån här modell är det på mina selar. Här ser man dessutom tydligt att bandet bakom frambenen går en bra bit från frambenen trots att hundarna står med frambenen väl under sig. Alltså skaver de inte där.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
6

Sån här modell är det på selen som min sommarhund lånar av mig (jag hade ingen hemma som passade henne i den andra modellen).
På bilden ser ni dock min vuxna hund som visar upp sele och koppel som skulle köpas av en annan person.

Att den skulle skava bakom frambenen är nog en extrem omöjlighet ;)

---------

Lathundarna
0

#23 Kanske skaver naveln? Tungan ute

Changrila
0

Haha, ja, hade man haft ett vanligt "hårt" nylonband hade ju det faktiskt varit möjligt ;) (Bandet på selen är helt galet mjukt och icke-skavigt)

---------

Lathundarna
0

#25 Kikade på sån sele som i #22 till min utbrytarkung, gillar modellen Glad

[Driva]
0

Sele är väldigt bra till vinthundar, så som Greyhound, som har smalare huvud än hals och lätt kryper ur vanliga halsband!

Magrat
2

#27 Vanlig sele (både Y och H-modell) som man kan köpa i djuraffär skulle jag, tyvärr, aldrig sätta på mina vinthundar. Eftersom bröstkorgen är så bred som den är så sitter de inte särskilt bra och det blir i princip som att ha en okopplad hund då hon vet att det bara är att backa ur den om hon skulle få för sig det. Däremot de specialsydda ovan skulle jag glatt kunna använda med tanke på det extra "säkerhetsbandet" runt magen, men vanlig sele, nej. Efter att äldsta tiken kröp ur en vanlig sele bredvid en hårt trafikerad väg när hon fick syn på en hare förpassades selen till garderoben och aldrig har jag varit så tacksam att hon hade ett halsband på sig som då.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Changrila
0

Det har varit likadant med mina hundar. När jag först köpte en sele (Hurttas "vanliga" sele) så insåg jag under en vanlig rastningsrunda att det inte var ett så bra köp. Hunden stannade och nosade lite väl länge, jag försökte dra med henne lite lätt MEN det som hände var bara att selen åkte över nacken och hon var lös.

Jag skulle alltså aldrig våga använda en vanlig sele på saluki iaf, och säkert inte på någon annan vinthund heller.

---------

[Driva]
0

#28 ja det är klart man får anpassa vilken sele till hundtyp :)

Vinthundar är ju lite speciella i sin kroppsform.

Magrat
0

#30 Jag ville bara förtydliga lite att det inte alltid går att hitta vettiga passformer i affär, utan man får leta specialsytt. =)
Men en välsittande sele är guld värt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

joheck
1

Jag använder både sele och halsband till min herre. Vet jag att han ska vara kopplad större delen så använder jag selen. Detta eftersom att den är skonsamare (som tidigare har påpekat), men också för att han faktiskt drar MINDRE i sele. Nu drar han inte speciellt mycket i allmännhet menmen. Använder halvstryp om jag vet att han kan vara lös större delen, detta eftersom det är lättare att ta av och på (och dessutom mindre att ha i fickan^^).

Tiken har ingen sele än, men det ska inhandlas då ekonomin tillåter det. Hos henne är anledningen till att jag vill ha sele att det är skonsamare om det skulle rycka till i kopplet (av mig eller henne).

SofiaWe
0

använder sele på våran 2-åriga hund och halsband på våran valp, mest för att han skulle växa ur selen så fort om man köpte en nu! han är bara 11 veckor…

[Empisen]
0

Jag varierar mellan sele och halsband, men det har blivit att jag använder selarna mer och mer nu då promenaderna blir mycket bekvämare (använder selar som man sätter kopplet fram på).

joheck
0

Kan ju passa på att uppdatera mitt svar i #32 lite.

Jag har tyvärr bara en sele per hund. Därför har dom tyvärr bara sele när de antingen spårar eller jag cyklar med dom. Vill att selen ska förknippas med dessa två.

Jag skulle dock vilja skaffa promenad sele till bägge.

AnneN
0

#35 Till Velvet har jag samma sele oavsett om det är spårning, promenad eller cykla.

Hon har istället lärt sig att då jag tar på spårlinan istället för vanligt koppel så är det spårning och cykla sätter jag henne i en springer och då vet hon vad som gäller där.

_**/Mvh Anne

[eeklund]
4

Alla ni som svarat har fått mig att vela gå över till sele ;). Imorgon ska jag till djuraffären för råd och kolla ut någon som inte skaver på min lilla kines!

Fridaaaa
0

#37 Hurta tycker jag är bra :) I alla fall till våran sankis :P

[eeklund]
0

#38 Ja, det verkar vara ett toppen märke :). Jag är rätt inne på en sele med mjukt foder i så att säga, det känns som om dom skaver mindre? Men en fråga ang. det… blir det inte varmt för dom på sommaren då? :)

Fridaaaa
0

#39 Jag har inteh aft med mjukt foder sommartid på våran, utan skaffade min nu med foder, hon har en annan sele också, jag tycker inte den skaver utan mjukt foder men nu har min mer päls än vad din sötnos har hihi :) Men tror itne det blir för varmt, speciellt inte på en kines :)

[eeklund]
0

#40 Haha så sant så :). Lär ändå behöva köpa en ny till sommaren då hon växer, får se imorgon helt enkelt! Men har blivit så anti halsband efter att ha läst allting här, att jag själv inte tänkt på det innan.. man lär sig nåt nytt hela tiden!

Fridaaaa
0

#41 Vi har alltid haft halsband på våra, fungerat kanon. Däremot är jag anti helstryp,speciellt kedja.
Halvstryp, vanligt halsband och sele har vi till våran.
Men man ska inte dra i sin hund osv oavsett vad man har på den :) Träningssak med att den ska gå fint i koppel:)

[eeklund]
0

#42 Jo precis, det är jag medveten om. Men Molly kan inte gå fint i koppel än :p. Och när hon märker att vi är påväg till porten så springer hon fort som tusan så kopplet strecks och då stannar jag tills hon närmar sig mig.. men det känns inte bra för nacken direkt med de plötsliga ''rycken''. Och det är i stort sett enda gången hon drar :). När vi är på väg hem, haha. Annars är hon väldigt duktig att lunka på.. men tills dess att den vanan försvunnit känns sele ändå bäst :)

Fridaaaa
0

#43 nej hon är ju bara liten :) men jag hade halsband på våran när hon var valp, gick bra det med :)

rudyC
0

jag fattar inte heller (fortfarande) varför folk har selar på hundar

1 dom blir 20 ggr starkare i en sån har ALDRIG sätt en människa som kan kontrolerat gå men en hund i sele

2 händer det nått så tar dom sig ur den sätt upprepade gånger

jag använder olika selen till olika saker så som drag cykling spår

då min hund är tränad mycket så kan jag fortfarande in ha full kontroll över henne då selen åker på…

Fridaaaa
6

#45 Våran hund går bättre i sele och blir inte starkare i sele, så det gäller absolut inte alla hundar.
Vår hund kan definitivt inte ta sig ur en sele. En sele som sitter bra på sin hund kan dom inte ta sig ur. Det ska krävas mycket innan dom gör det i såna fulla fall..

[Empisen]
1

#45 Beror lite på vad det är för sele, skulle jag använda "vanliga" selar på mina hundar och vi skulle möta en annan hund skulle det inte vara så mycket kvar av den andra hunden, och jag skulle troligtvis ligga på backen.. Inte en chans att jag skulle kunna kontrollera båda så som dem triggar igång varann.

Men selarna då kopplet fästs fram är kanon, dem får inte alls lika mycket kraft och enligt mig blir dem starkare i halsband om man ska jämföra.

Min lilla russell har lyckats ta sig ur selen ett antal gånger då vi ska av bussen, så nu bär jag oftast av honom om han nu har sele på sig.

Portie
3

#45 Min hund går mycket bättre i sele än i halsband. Dessutom så kryper han ur halsband hur lätt som helst, har hänt flera gånger när vi mött hundar (han stannar och då glider halsbandet över huvudet) dock så har han aldrig sprungit fram men man vet ju aldrig. Spelar ingen roll om halsbandet är i rätt storlek, han kryper ur det ändå.

Så jag tycker sele är mycket bättre, väldigt svårt för hunden att krypa ur. Tycker att jag kan kontrollera honom bra i sele, han ska ju ändå ha kontakt med mig.

SaraC
5

#45 Bara för att inte du har kontroll på din hund i sele betyder inte det att inte andra kan ha kontroll på sina hundar i sele. Vilket också framgår om du läser tråden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Nattkola]
5

Jag förstår inte varför det retar folk så att man har sele på hunden??

Jag har själv fått beröm från både veterinärer och hundinstruktörer att jag har sele på mina hundar.

Mina hundar har sele för att det är så lätt att de får skador på nacke och hals med halsband. Tydligen så har små hundar lättare att få skador på luftrören och då är sele bättre (har min veterinär sagt).

Jag vägrade sätta halsband på min valp eftersom när jag provade så for hon runt som ett skållat troll och jag ville inte att hon skadade sig.

I början när jag satte sele på min hund tyckte jag att jag fick sämre kontroll, men det var för att jag var tvungen att kommunicera bättre med henne och på så sätt har vi övat upp samarbetet och hon lyssnar mycket bättre,

Idag tycker jag att jag har mycket sämre kontroll med halsband än med sele, de få gånger jag använder det. Så det är mycket en vanesak.

rudyC
0

ankelhundar i sele bryr jag mig inte om utan det är stora hundar jag menar

jag har full kontroll över min hund men det är inte tackvare selen …

har som sakt aldrig sätt en människa gå ordentligt men en stor hund i sele det är alltid 3m framför och ägaren på släp efter ,krampaktit hållande i kopplet och i närmaste träd

Lilllens
3

#45 Underligt, jag möter dagligen hundar som går jättebra i sele..

SaraC
1

#51 Vem har sagt att det bara gäller det du kallar ankelhundar? Fridaakesson som svarade dig i #46 har till exempel sankt bernhard.

Fridaaaa
4

#51 Jag ser stora hundar som går skitbra i sele, ser mer stora hundar än små hundar ärligt talat som går bra i koppel med sele.

Jag har en stor hund, en sankt bernhard precis som #53 säger, hon går superbra i sele, alltså hon drar inte och hon går inte flera meter framför mig, utan går bredvid mig :) Handlar om träning! :)

SaraC
3

#54 Precis.

Jag har sett massvis med stora hundar som inte kunde uppföra sig alls/där ägaren inte hade kontroll i halsband - betyder det då att det var på grund av halsbandet? Högst troligen inte.

Fridaaaa
3

#55 Nej precis. Allting handlar om fostran och träning helt enkelt :)

cupcakes
2

#45 Att hunden skulle bli så mycket starkare i sele beror nog på upplevelse. När jag skaffade min golden (omplacering) drog han otroligt mycket i kopplet - så jag skaffade en sele för att kunna ha någon kraft att hålla honom tillbaka när det kom hundar för nära innan vi hunnit träna ordentligt. I halsband kan han dra på som han vill utan att jag har något att säga till om då jag inte får någon kraft att hålla emot. I sele kan jag i värsta fall lyfta honom bakåt.

Nu spenderade vi vårt första år på enbart relations- och allmänlydnadsträning så idag går han superfint i kopplet vare sig jag använder halsband eller sele, men hittar han något ätbart (han är ju trots allt retriever) så har jag större chans att stoppa honom när han har sele på sig.

Jag ser både stora och små hundar, i både halsband och sele, som drar. Dessa brukar dessutom inte ha någon som helst kontakt med sin matte/husse. Men att jag i början satte sele på min hund, förutom att få kraft, var framför allt för att det skulle vara skonsammare för honom när han fick sina ryck och när han drog i kopplet. Kan tänka mig att fler tänker så och att det är därför du tycker hundar i selar drar.

[Chabelis]
2

Jag använder halsband på promenad och sele vid arbete.Upp till var och en vad dom vill ha på sin hund,själv bryr jag mig inte ett skvatt om folk har halsband eller sele på sin hund.

lsoderberg
0

jag har sele på min hund. den skaver inte och han tycker om selen mycket mer än halsbandet. jag vill heller inte ha halsband eftersom om nått skulle hända och han springer och de blir ett ryck kan han få nackskador. men sen bryr ja mig inte om va som är snyggt och fult. bara han trivs i de så skiter ja i resten ;)

[Annamaja27]
0

Tycker sele är jättebra för att slippa drag i nacken. Tyvärr måste jag säga att jag bara använder sele vid träning. Tlll vardags blir det retriverkoppel. Eftersom min hund springer lös för det mesta så vill jag inte ha något på henne som kan fastan i kvistar etc. Då tycker jag att retriverkopplet passar bäst eftersom jag upplever selen som bökigare att ta av och på.

nadilda
1

Jag använder både halsband och sels. På snabba "kiss-promenader" så har jag halsband för det går snabbare att ta på. Om jag går i stan eller till hund rastgårdarna så har jag också halsband. I stan vet jag inte varför det är så, vanesak? Men när vi går  till rastgårdarna så är det lättare med halsband tycker jag.

Men när jag är i stugan och går promenader i skog och mark, ofta är hon lös, då har jag sele.  Och när jag går lite längre promenader så är det också sele. Så hon blir alltid överlycklig när jag tar fram selen.

Fast just nu är det 100% halsband som gäller, för det lilla monstret har tuggat sönder sin sele…morr! Men ska snart köpas en ny!

Tycker det är extremt fördomsfult att säga att selar är fånigt och dummt! Sen finns det ju hundar som inte gillar arr ha sele, men det finn hundar som inte gillar att ha halsband också!

[Stockholmsbruden]
2

För att 8 av 10 hundar med halsband har problem med nackkotorna, kolla här: http://hundepsykolog.blogspot.se/2012_02_01_archive.html

[Torpedtass]
1

Jag har fyra olika selar, en för drag så kallad nomesele, en för promenad vilket är Julius K9 sele, en för jakt vilket är Björkis H-sele och en för hiking vilket är ett Premium sele som är fodrat. 

Varje sele har sin funktion och används i olika sammanhang dessutom är det mer skonsamt/ergonomiskt för en hund att ha sele än vad det är för en hund att bära halsband. Alla selen är dock inte till för drag, jag kan inte köra drag med Björkis selet tex utan att riskera skador på hunden, för drag finns avsedda dragselar. 

Om ett sele skaver i armhålorna på en hund så sitter inte selet rätt på hunden.

drika
0

Jag har sele när hon är i skogen eller vi ska cykla just för att det kan ge nackskador med halsband då, det vill jag inte ge min hund, skiter i m det är fult i andras ögon:) Har annars halsband och använder det oftast men tkr ändå att dte är bra att variera:)

Hälsningar

Fredrika

Vickiw
0

Är van att bara ha halsband då jag är uppvuxen med stora hundar som inte kan ha sele (hanen vägde 100kg som mest), så började med det med min cocker spaniel tik. Började ha henne lös på promenader tidigt (var 8år när jag fick henne) och hon var MYCKET lyckligare. I koppel gick hon endast bredvid mig. Så började leta sele, tog mig 1 år att hitta en som passa då hon inte följer måtten på rasen xD har en rukka på henne nu och hon älskar den! Hon tycker det är obekvämt och ha halsband så har endast halsband när hon har täcke på sig :) så länge min hund är glad så är jag glad :)

shelbyeleanore
1

Som väldigt många andra också upplevt, så drar min tjej inte lika mycket i sele. Jag har väntat lite med sele då det har känts onödigt att köpa när hon är valp eftersom hon ändå bara skulle vuxit ur den på någon vecka. Först nu när hon faktiskt börjar se ut som en hund så har jag skaffat en sele åt henne. Och jag kunde inte varit nöjdare. -Hon drar inte lika intensivt - Hon är TOKsnygg i den ;) - Bekvämt för både henne och mig. - Den är enkel att få av och på, samt att den inte ger lika stora skador som ett halsband kan göra.

[vattenhunden]
0

Har sele för det känns skonsammare än halsband. Har olika selar för olika sammanhang, t.ex. En dragsele när vi kör drag, en vardagssele när vi promenerar eller går på stan, en springsele när vi är ute & joggar. Jag tycker det är snygg med sele på hund & helt klart mycket bekvämare än halsband.

Rafflan
0

Jag tycker att en sele som sitter "bra" trycker på bröstkorgen, bröstkorgen "rör" sig ju väldigt mycket i samband med hundens andning, speciellt vid motion, lek och liknande. Och spänner jag då selen lösare så den sitter mer bekvämt kan en slankare/smidigare hund smita ur selen.

Halsen är väldigt "stilla" och rör sig inte på samma sätt så ett halsband sitter bättre, dock om hunden drar, eller liknande är halsband inte alltid så bra pga risk för skador.

[Wraith]
1

Jag kan inte riktigt vänja mig vid sele vid vardagsaktiviteter, det är bara vid drag/spår osv som selen är utmärkt. Men i vardagen får jag inte det att funka, mycket enklare att sätta på halsband än att börja lirka på ett sele även om vissa inte är så avancerade.

shelbyeleanore
1

Denna sele har min tjej. Den sitter superbra och är inte krångligare att få på än ett halsband. Bara att dra den över huvudet och knäppa runt magen. Den skaver inte heller i armhålan (vilket det kan se ut som på bilden, men så är inte fallet) Vi har fått en bra kontakt och den är bekväm. Kunde inte vart nöjdare.

Frida B
0

Varför sele? Jo för att jag är rädd om min hund, that´s why.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tanjis
0

För mina hundar betyder selen "nu ska vi jobba" wp selen till drag weight eller weight pull, y selen betyder ut och jogga, h selen betyder balansbollsträning, så jag kan inte sätta på en sele under en vanlig promenad men selarna är jätte mjuka och fina och förmodligen skönare för en hund än halsband