Osäker mot människor, tips?
Jag vill ha tips om hur jag kan träna upp Lunas självförtroende bland människor. Hon är en storpudel tik på 2,5 år. Hon kan gå utan problem i en stor folkmassa utan att bry sig om allt folk men går vi där det inte är så mkt rörelse och någon dyker upp börjar hon morra, inte varje gång men ofta. Hon blir även nått fruktansvärt skällig om någon ny kommer hem till mig eller om någon ny kommer till fikarummet på jobbet där hon är på dagarna. Hon kan börja vråla rakt ut. Personerna i fråga försöker aldrig hälsa utan ignorerar henne men hon skäller ändå.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Skvallerträna? Lägg fokus på dig istället för mötande. I 'stora' miljöer blir hundar lätt 'nollade', en hund som i vanliga fall t ex gör utfall vid hundmöten kan sköta sig exemplariskt på en större tillställning med mycket hundar (utställning, etc).
skvaölerträna röstar jag me dpå!
Hälsningar
Fredrika
Våran är precis likadan. Hemma får hon vara på separat plats om det ringer på dörren tills besökande satt sig och kommit till rätta, då får hon komma och se folket och då brukar hon mest bara kolla läget och sen gå och lägga sig. Men ingen okänd för absolut inte under några omständigheter hälsa på henne, säger åt alla att totalt ignorerar henne. Det funkar och hon får en chans att varva ner.
Jobbet har jag inga tips då mitt "jobb" är att fotografera naturen och hunden är alltid med mig och finns inte så mycket mer än träd och vilda djur där. 😛
Tack för tipsen! Har börjat skvallerträna ute och jag tycker det har blivit lite skillnad. Det på jobbet är ganska jobbigt då hon har varit med mig där sedan hon var valp så jag tycker hon borde vara van med allt folk som springer där men icke.. Nu vet ju mina kollegor hur hon funkar men det är jobbigt att förklara för alla nya människor hela tiden att hon inte är farlig, bara osäker..
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Min Hugo har varit "helt omöjlig" med främmande människor, han har haft väldigt svårt för det. Började skvallerträna och förbättra våran kontakt, sen dess har det blivit så mycket bättre, han morrar inte åt andra människor utan bryr sig inte så mycket om det inte är någon som är påverkad eller så. Nu kan folk komma fram och prata med mig utan att Hugo blir helt nervös och börjar skälla och morra. Han kan dock skälla till ibland när han tycker det blir obehagligt men då ber jag han bara sätta sig jämte mig så lugnar han sig.
När vi träffar nya människor så får Hugo vara den som tar första steget, vill han inte hälsa så behöver han inte heller, han brukar då gå och ställa sig bakom mig och då vet jag att ingen ska gå fram till honom. Så som sagt, träna upp kontakt och skvallerträning är bra!