Hur lindra hundens hosta?
Vår gamla dam har fått hosta sedan ett par dagar tillbaka. Aptit och AT för övrigt är normalt och jag utgår än så länge från att det är kennelhosta (vilket innebär att hon inte ska tas med till veterinären och smitta andra hundar med nedsatt immunförsvar..). Det kommer hundar hit lite då och då så även om jag inte vet exakt vem/hur hon fått det så känns det rimligt. Fast lite märkligt att vår andra hund inte har någon hosta alls.. (kommer så klart varna folk som tar hit hund att det finns hosta, så att de inte tar med den in eller träffar någon av våra)
Men hon hostar något fruktansvärt, tycker så synd om henne. Vet ni några bra tips eller huskurer som är lämpliga för hundar?
Har fått tips om barndos av bisolvon när jag ringde vetten så det ska testas, samt att ge små mängder kokosfett/olja då det är antiinflammatoriskt och lindrar. Vet inte riktigt hur jag ska få i henne det, det är en kräsen dam som föredrar vanligt foder framför godsaker eller människomat… Tips?
Hon är 11 år, i sunt hull, pigg och fräsch och började hosta.. igår eller kanske lite i förrgår kväll. Håller det i sig eller om hon utvecklar feber tar vi henne självklart till veterinär (ska snart in med den andra hunden, hane på 8 år, som har fått en knuta bredvid ögat för att se om de vill ta bort den och kolla vad det är..frågan är om inte han också borde hållas därifrån tills smittorisk är över, även om han inte visar symptom? Det är ju inget akut..). Men eftersom hosta hos hund för det mesta beror på virus som inte kan behandlas så är det ju bäst att istället minska spridning i första hand.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har tyvärr inget tips, förutom att kokosolja brukar alla hundar älska. Kallpressad kokosolja är allmänt bra till hund o människa. Vilken fin bild.
Flytande bisolvon kan du väl bara hälla i henne så att säga eller ge med en spruta i mungipan. Doseringssprutor hittar du hos apotek, kostar runt en tjuga har jag för mig. Oljan kanske funkar på maten? Värt att testa även om hon är kräsen.
Hostar hon slem också? Hostmedicin för barn lindrade lite för min hund när hon hostade. Dock tog det månader innan hon slutade och jag var tvungen att ge henne en kraftig kur med kortison för att få bukt på det.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Hon fick lite kokosolja (smälte den och hällde i munnen) och nu har hon inte hostat sen igår. :)
#4 Skönt :) Hoppas det inte kommer tillbaka!
Den verkar vara över nu.. hon hostade någon enstaka gång när hon varit ute och sprungit igår… men inte alls som innan. Tyckte såp synd om henne de första dagarna, hostade typ konstant..
så det var nog bara en liten släng av nåt virus som redan gett med sig :)
Kolla hjärtat. En sådan gammal hund som hostar ska man kolla upp… Även fast det bara är lite då och då. Ring vet och säg som det är, så kommer veterinären nog att undersöka i bilen.
Eller så var det en släng av kennelhosta. Låter ju mer som det, men jag känner att det är bättre att vara på den säkra sidan…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ang. att inte åka till vet med smittande hund. När min hund hostade så fick jag komma in till en separat avdelning där man gick in i undersökningsrummet direkt utan kontakt med andra djur. Och tur var väl det för veterinären upptäckte att hon hade påbörjan till lunginflammation. Nu var detta ett stort djursjukhus men du kan ju höra dig för hos din vet om det är möjligt att komma in ändå.
#7 Det var en intensiv hostperiod med klökningar under 2-3 dagar, förutom det har hon inte hostat eller något :) Hon är aktiv, springer med ner till hästarna varje dag ( sammanlagt 2km) full av energi och visar inga tecken på att må dåligt, så jag känner mig så säker som man kan på att det bara var en släng hosta och inget hjärtfel eller kroniskt.
#8 När jag ringde tyckte de att jag skulle avvakta, men om hon fått försämrat allmäntillstånd, feber eller om det hållt i sig så hade jag nog fått komma in ändå :) Nu är hon dock frisk igen.
#9 skulle fortfarande kollat det. Man vet aldrig med gamla hundar, hjärtfel behöver inte synas.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)