Bada i sjö?
När är det lagom för hundar att börja bada ute? Många verkar ha låtit sina hundar bada redan, men jag är lite hönsig så jag har tyckt att det varit för kallt.
Det skiljer rätt mycket beroende på vart man bor, på storleken på sjön, väder, vind här är det 7 + och var snöblandat regn på morgon igår så de kan jag väl tycka är lite för kallt, men går hunden ner i vattnet så får den väl göra det :P
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Beror ju på vilken hund du har… Jag har haft både labrador och newfoundland som båda är vattenhundar, uppfödda för att kunna simma även mitt i vintern för att hämta saker i vattnet. Fun fact:Newfoundlandshundar får vistas på alla badstränder i neefoundland, även de som vanligtvis är hundfria då de ses som livräddare snarare än hundar! :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Hector badar året om, ser dock till att han inte simmar när det är kallt, alltså blöter ländryggen främst pga att han har lätt för vattensvans.
Simma har han fått göra sen april ungefär (bor i södra Småland) men inga längre stunder och så är jag noga med att torka honom direkt efter :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Vår får bada när det inte är is och hon väljer det själv, om vi inte ska vara ute i flera timmar till. Ska man gå in i värmen direkt efter så är det ju inte lika noga, det är ju värre om det är kallt, och man är ute i skogen flera timmar från bilen/hemmet.
Vår badar dock bara när det är varmt ute, så hon har inte tagit årets första dopp än.
Sen beror det ju på hundens päls osv.
//Jessie
Mina kompisars leonberger tog första doppet i havet i torsdags.
Mina hundar är inte intresserade alls av att bada men hade jag haft en större hund med mer päls som tycker om att bada hade dom absolut fått bada nu.
minavitas.wix.com/kennel
Träningskompisens hund smet ner och badade i en damm, idag har hon vattensvans liten damm. Så här i Östergötland är det ännu inte så varmt i vattnet.
Min ena badar nu i sumpiga skogstjärnar och fina diken/smååar 😃 Bor i Norrköping och hon skulle absolut få bada i sjö och vi var nära en.
Luna får bada när hon vill. Hon tycker om att bada men brukar oftast bara gå i tidigast på våren. Dock gick hon i och badade ett nyår när det inte var snö ute än 😊
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Eftersom jag själv gick ner till knähöjd i sjön vid naturreservatet och gick runt i linne och höll på och dö av värme så tycker jag gott och väl hunden kunde få svalka sig också så bada i sjö är ok för mig här :)
-
Nu går de väl bra, min hund skulle dock aldrig i livet gå i sjön förrän juli minst typ haha:)
Hälsningar
Fredrika
#2 Jag har en golden retriever.
#3 Vad är vattensvans?
#12 Har också haft retrivers och undrade också. Mina var i och badade i januari om de kom åt, men hade aldrig problem med vattensvans! :) http://www.agria.se/hund/artikel/vattensvans-pa-hund
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Min hund får bada när det inte är is, så länge det inte är det så får hon bada bäst hon vill (dock på mattes villkor) Just nu så ska hon passa på tag bada i varje vattenpöl som finns- det är väl någonting man helt enkelt får förvänta om man skaffar sig en vattenhund ;-)
Vår får i princip bada när hon vill, men inte så långe om det är alldeles för kallt. Men nu så är det varm ju, jag badar till och med henne😛 Så nu får hon simma och hålla på så mycket hon vill.

Hihi jag och min syster tar årets första havsdopp, Dolly hakar på som stöd.
// Nadja
#15: lite OT men undrar fortfarande vad Dolly är för ras? Hon är så grymt söt :-)
#15: lite OT men undrar fortfarande vad Dolly är för ras? Hon är så grymt söt :-)
#16 Hihi, tack!😃 Hon är en liten lagottotik ❤️
// Nadja