Hund som ignorerar mig
Min granne har en hund. Jag vill jötegärna kunna ha hunden lös eller så. På gården brukar det gå bra. Men en gång Nör jag hoppade med henne så stack hon, hon är en Gordon setter så hon är snabb och uthållig. Hon sprang runt lite och tillslut fick vi fast henne. På hundkursen en gång skulle vi köra inkallning. Hon stack. Jag vill så gärna kunna typ gå en promenad lös utan att hon sticker till andra sidan jordklotet och busar med allt i hennes närhet. Jag vill kunna gå en promenad, köra lita agility, utan att vara orolig att hon sticker. Har ni något tips?
Mycket kontaktövningar samt skvallerträning.
Ha inte hunden lös förrän inkallning sitter, träna med spårlina el dyl.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vad är skvallerträning? Ungefär vilka kontaktövningar är bra :) Tack så mkt.
Låter som att du har en tonåring. :)
Men ja ha långlina på hunden och kolla mycket filmer på youtube på hur du kan träna kontaktövningar och sådär. :) Denna till exempel kan vara sevärd. :)
Men använd lina och sele (så hunden inte får whiplash!) så inte springandet självbelönar sig. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
En stående fågelhund är avlad för att jobba både självständigt och i kontakt med föraren. Det är en svår balansgång. Vad gör hunden när den sticker? Om den "bara" leker så är det ett bättre utgångsläge än om den jagar.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#3 hon är 3 år och lite mer. Vilken sele är bäst att använda? #4 hon leker mest. Eller hon springer runt och "känner frihet" haha dålig förklaring men hon springer runt överallt.
#5 Haha det här med att springa runt och känna frihet känner jag igen. Jag har en Yorkie som är 3.5 år och vi har just börjat träna lite agility. Men vi har samma problem med inkallningen som du har. Fast med min så tror jag att det är rent terrier beteende och envishet. Vi tränar stenhårt med inkallningen, men det tar ju sin tid och man vill ju inte släppa för tidigt och få börja om på ruta 1.
Hur gammal är du? Att träna någons hund är inte så lätt alltid, jag skulle träna mycket kontakt och belöna spontana kontakten mycket. Att ha hunden lös är ingen ide nu utan detta får komma OM man har tränat in inkallningen bra tips är att belöna hunden när den kommer till dig spontant. Jag har själv mattiga hundar men dottern tränar agility då gäller det för henne att hon får hunden att ha roligt med henne. Att vara rak och tydlig men glad kom så jobbar vi. Att bli ett bra team är superviktigt för att det ska gå bra. Och glöm aldrig det ska vara ROLIGT :D
Jag är snart 13. Tack, ska verkligen ta och satsa nu på henne, positivt :D Jag har inte haft så mycket hundkontakt (fysiskt) och bara läst böcker. Jag har varit "extramatte" i 3 år. Måste bara hitta en plats som inte är så störig så hon fokuserar på cyklisten som cyklar förbi osv. #7 är det ögonkontakt eller typ "hit-kontakt" man ska berömma? #6 skönt att höra att man inte är "ensam" ;)
8 du är jämngammal med våran dotter, hon går kurs med våran ena hund nu så det kan jag varmt rek dig att göra med. Det är jätte kul att man vill jobba med hundar och jag tror helt klart att man kan ha jätte roligt :) Med träna kontakt och spontan kontakt är det du belönar när hunden tar ögonkontakt med dig självmant. Att även belöna när hunden kommer till dig självmant utan att du lockar på den belönar du med klappa den och säger duktig "tjej/namn". Skulle du gå på agility kurs så får man mycket hjälp där, du börjar från grunden och man brukar få läxa att träna på under veckan tills nästa kurstid är. Blir man medlem i klubb så brukar man i regel få använda banan när ingen håller i kurser, ofta brukar man även ha träningsdagar som är kostnadsfria då flera medlemmar träffas för tipsa o träna ihop.
Nu när hon smiter från dig så skulle jag inte ha henne lös alls, utan ha långlina på henne och träna med linan :) Lycka till :)
Tack Vi går hundungdom, blandade hundaktiviteter, och andra ungdomar som är intresserad inom samma ämne :Dsjukt kul!